Pallas Air ( før Lifa Air)

Nu hvor H1/2026 er blevet offentliggjort, vil jeg vende tilbage til Genano-spørgsmålet.

Pallas Air oplyser i sin halvårsrapport, at selskabets likviditet er svag. Genano Group Oy’ers lån på 1,8 millioner euro er forfalden, og selskabet angiver, at en mislykket restruktrukturering af forfaldne lån kan bringe tilstrækkeligheden af driftskapitalen for de næste 12 måneder i fare.

Samtidig var koncernens likvide beholdning på kun 287 tusinde euro, nettogælden på 8,6 millioner euro og egenkapitalkvoten på -229,5 %.

På dette tidspunkt handler spørgsmålet efter min mening ikke længere kun om, hvorvidt Pallas Air kan skaffe ny finansiering, men også om:

hvordan man endte i denne situation?

I 2023 blev Genano-arrangementet vurderet til at fjerne den akutte finansieringsrisiko og styrke koncernen. Nu er Genano Groups forfaldne lån på 1,8 millioner euro en del af det finansieringsproblem, som selskabet selv fremhæver i sin vurdering af fortsat drift.

Derfor er spørgsmålet efter min mening fortsat meget relevant:

Hvad blev der egentlig overført fra Genano til Lifa Air i 2023 – aktiver, passiver, pengestrømme og fremtidige kontraktlige forpligtelser – og hvordan blev disse værdiansat og bogført?

Jeg er fortsat særligt interesseret i behandlingen af forudbetalte indtægter relateret til vedligeholdelse over flere år og de modsvarende fremtidige forpligtelser.

Halvårsrapporten gør efter min mening ikke dette spørgsmål mindre relevant.

Tværtimod.

5 Synes om