Franska OVH Cloud är i praktiken den enda seriösa stora europeiska molntjänsten. Dess moderbolags aktie, OVH Group, är noterad på Parisbörsen och ingår i Eurostoxx600-indexet. Programvaror övergår i allt högre grad till molntjänster. Denna megatrend förstärks bara med artificiell intelligens. För närvarande domineras molntjänstmarknaden av tre stora aktörer: Amazon, Microsoft och Google. Resultaten från molntjänsterna för dessa tre företag har snabbt vuxit till fantastiska summor:

Molntjänsterna har koncentrerats till dessa tre jättar på grund av hyperskala-fördelen. Teknikjättarna har haft råd att investera miljarder i datacenter. Jag tycker det är sorgligt hur Europa har hamnat på efterkälken i denna utveckling. Denna utveckling hotar redan att tyna bort Europas ekonomi, då det innebär stora penningflöden ut ur Europa. Dessutom gör detta Europa beroende av USA, när kritisk infrastruktur kontrolleras av amerikanska företag.
Jag skulle vara intresserad av att höra andras åsikter om huruvida OVH Group har några chanser att konkurrera mot teknikjättarna?
OVH Cloud erbjuder tjänster särskilt till offentliga aktörer, för vilka datasuveränitet är viktigt. Dessutom erbjuder det tjänster till små företag med prisvärd och flexibel prissättning. Jag skulle se att med USA:s politik som har förändrats i en allt galnare riktning, skulle det finnas ett behov av en europeisk molntjänst. I ljuset av siffrorna har OVH Group också vuxit imponerande. H1 2025 var den organiska tillväxten 10,2% och rörelsemarginalen 40%.
H1 2025 resultat:

Som ekonomistudent har jag mycket svårt att förstå hur tre teknikjättar gör så stora vinster med molntjänster. Enligt ekonomiska teorier, om en bransch har så stora vinster tack vare investeringar i datacenter, borde andra företag komma in på marknaden, och med tiden skulle marknaden fördelas mellan flera företag. Jag diskuterade ämnet på jobbet med en utvecklare som tidigare arbetade som molningenjör på ett stort finskt företag. Enligt honom kan stora företag betala över en miljard euro per år för molntjänster, men enkelheten driver dem till att använda Google, AWS eller Azure. Företag kan ha över 200 programvaror tillgängliga, och när man väl har flyttat till molnet är det svårt att byta leverantör, eftersom all programvara skulle behöva flyttas till en annan leverantör igen. Företag kan också samtidigt köpa andra tjänster/programvaror från Google, Microsoft eller Amazon, och vissa program är mer kompatibla med teknikjättarnas egna molntjänster. Små företag har å andra sidan färre programvaror i bruk, vilket gör det lättare för dem att köpa tjänster från den billigaste leverantören, och de kan lättare byta leverantör. Därför har OVH Group särskilt lyckats få små företag som kunder. Visst är konkurrensen hårdare för små företag inom molntjänster, men molnmarknaden växer i så snabb takt att jag är försiktigt intresserad av OVH Group. Dessutom, när OVH Group växer, kan det börja konkurrera om samma kunder som de tre stora teknikjättarna. Inom den offentliga sektorn tror jag att OVH Group särskilt kommer att klara sig bra, nu när Europa har vaknat upp till vikten av datasuveränitet.