Låt oss öppna en egen tråd för Amazon-följare för att följa nämnda stjärna, det verkade inte finnas en direkt tråd tidigare. Vilka åsikter har ni om det nämnda företaget? Är ni med på tåget?
Och förstås, snart Q4-resultat ![]()
Låt oss öppna en egen tråd för Amazon-följare för att följa nämnda stjärna, det verkade inte finnas en direkt tråd tidigare. Vilka åsikter har ni om det nämnda företaget? Är ni med på tåget?
Och förstås, snart Q4-resultat ![]()
Huh huh…
“…men den riktiga bomben i dagens rapport är att VD Jeff Bezos kommer att avgå som VD och “övergå” till rollen som styrelseordförande under Q3 2021, vilket avslutar en era på Amazon; Bezos kommer då att ersättas av Andy Jassy - för närvarande VD för Amazon Web Services - som VD för hela företaget.”
Åh, just ja, lite siffror också
Med allt detta i åtanke, hur gick det för Amazon? Jo, det var ännu ett fantastiskt kvartal för återförsäljaren:
Inför framtiden var företagets prognos också solid:
Det svänger inte i efterhandeln. VD-bytet var nog en lite sur nyhet.
AWS håller på att tappa fart i rask takt. Det bör stå klart nu senast att Microsoft mycket snart kommer att ta över förstaplatsen. Självklart lurar Google med flera i bakgrunden utöver detta.
AWS-chefen går över till VD-positionen. Det blir intressant att se om de kan återuppliva verksamheten till de gamla tillväxtsiffrorna.
AWS verkar vara en ganska stor del av Amazons värdering, eftersom det genererar hög lönsamhet och gör det möjligt att hålla många andra enheter flytande under ytan. E-handeln ensam är knappast en EV/Sales 4x-verksamhet.
Min egen Amazon-position har ökat med +110%. Enhetspriset är dock så högt att det är svårt att fylla på; jag har istället köpt Nasdaq 100 ETF:er. En split vore fantastiskt.
Jag minns att jag köpte Amazon precis när Verneri sade i en video att Amazons tillväxtkurva var så parabolisk att den var på väg att böja sig uppåt till vänster ![]()
I Finland är det svårt att förstå hur Amazon på andra ställen är helt och hållet integrerat i den vanliga människans liv… Man köper mat och alla varor därifrån, använder det istället för Google om man vill ha information/recensioner om alla varor/böcker/filmer eller vad som helst. Med samma avgift och tjänst får man också musik och videor, ljudböcker och AI-högtalaren Alexa har redan blivit en familjemedlem.
Intressant perspektiv. Jag hör gärna mer om du har mer specifika skäl. På samma sätt har Azures relativa omsättningstillväxt avtagit kraftigt de senaste två åren. Såvitt jag förstår rapporterar Microsoft inte heller absoluta siffror för att undvika jämförelser med AWS. En avmattning i tillväxten för AWS och Azure i deras storleksklass är i sig förståeligt.
AWS är som bocken som vaktar kålgården, vilket säkert är ett problem, särskilt för stora kunder. Varför flytta data till ett företag som någon gång potentiellt kan bli en konkurrent? Ganska många företag, särskilt inom detaljhandeln, har flyttat sin verksamhet till Azure.
Googles molnverksamhet växte med nästan 50 procent förra kvartalet. Än så länge är verksamheten liten, men i bakgrunden finns praktiskt taget obegränsade resurser för att skala upp verksamheten. Det framgick också av CC-samtalet att orderboken växte till 30 miljarder dollar förra kvartalet, från 19 miljarder dollar.
Detta är förstås sant när man talar om den största i branschen. Det svarar dock inte på min fråga om avtagande tillväxt eller att Microsoft tar över förstaplatsen, utan är snarare relaterat till de utmaningar som Amazon måste kunna lösa under de kommande åren. Jag skulle inte säga att tillväxten mattas av när AWS:s absoluta omsättning stadigt har ökat med 10 miljarder dollar per år under de senaste åren (utan att gå in mer i detalj på valutajusteringar här). För ett företag av den här storleken är det enligt min mening sällsynt stabil tillväxt. Med Amazons multiplar måste det förstås vara så.
Investerare lever dock på procent.
Det spelar ingen roll hur många miljarder som kommer därifrån om den relativa tillväxten stannar av.
Corona har gett e-handeln en rejäl skjuts, men som nämnts ovan, är det en sådan affär som motiverar de höga multiplarna, särskilt om tillväxten för denna spjutspets bromsar in ytterligare?
Om bara AWS:s intäkter skulle öka med 10 miljarder årligen under det nuvarande decenniet, och om Amazon, trogen sina vanor, kunde hitta nya starka intäktsströmmar vid sidan av detta, skulle jag som investerare vara mer än nöjd. Den relativa tillväxten brukar ju sakta ner när företaget växer. Visst förändras Amazons profil som investeringsobjekt, och har redan förändrats, samtidigt som värderingsmultiplarna har blivit betydligt mer mänskliga. Jag håller med dig om att AWS var den svagaste länken under Q4, men jag är inte orolig ännu.
Denna “humanisering” av multipelvärdena är en rolig kommentar, för i själva verket är Amazon dyrare än någonsin. Detta gäller när man jämför värderingen med omsättningen. Anledningen till att jag själv skulle titta på detta är det faktum att företaget investerar så otroligt mycket att även om det av misstag har blivit lönsamt nu, så optimerar det verkligen inte sina vinster. Den multipeln sköt i höjden när AWS:s framgång blev allmänt känd.
Det är dock bra att komma ihåg att e-handeln, trots sin storlek, fortfarande har en massiv tillväxtpotential framför sig. Den globala detaljhandeln är över 20 000 miljarder dollar. Amazons omsättning är inte ens på Walmarts nivå ännu. Naturligtvis är konkurrensen inom denna sektor hård och marginalerna är blygsamma även för de bästa.
Lever Amazon i ett vakuum? Den historiska utvecklingen av enbart P/S-kvoten säger ingenting om Amazons nuvarande pris om den inte sätts i sitt sammanhang. Det är naturligtvis sant att den ligger över sitt historiska genomsnitt.
Min avsikt med mitt förra meddelande var att säga att jag anser att man inte bör tänka på Amazon som enbart e-handel eller AWS, eftersom det under sin existens har visat sin förmåga att från grunden utveckla helt nya och lönsamma affärsområden med stöd av de befintliga. Dess rötter sträcker sig så djupt in i så många delar av samhället att det är svårt att förstå, särskilt ur ett finskt perspektiv. Jag tror inte heller att AWS:s tillväxt kommer att avta, utan jag ser en enorm potential även i framtiden. Utnämningen av en ny VD är också en mycket intressant nyhet ur detta perspektiv. Frågan när det gäller Amazon är snarare vad som är “nästa AWS”, även om det naturligtvis redan under AWS finns en mängd olika saker. Till exempel har annonsintäkterna i segmentet Other förutspåtts växa till 85 miljarder dollar fram till 2026 (https://www.cnbc.com/2021/01/12/amazons-ad-business-will-gain-most-share-this-year-analyst-survey-.html), och detta kommer säkerligen inte att vara den enda källan till nya intäktsströmmar. Amazon vågar ta risker och utvecklas, och har råd att göra det. De politiska och regulatoriska tillväxtgränser som samhället sätter och Amazons enorma storlek som en administrativ utmaning är dock enligt min mening de största hoten i framtiden. Till detta hör naturligtvis hur man bäst skapar ägarvärde under de kommande åren. Summa summarum, när man tänker på Amazon som en framtida investering, anser jag att det är kortsiktigt att tänka på det enbart genom AWS eller e-handel, eftersom Amazon, om något, är mer än summan av sina delar. Med Bezoss egna ord: We have things in the pipeline that will continue to astonish.
Titeln stämmer verkligen. Även om detta har sjunkit efter sommarens chockerande uppgång i nästan ett halvt år. Verkade som om VD-bytet skapade spänning.
Jag har alltså väntat på rätt tid att köpa, eftersom man inte kan lägga till det vid varje dipp. Jag har också studerat analytikernas rekommendationer ganska mycket, eftersom jag kanske inte har lika bra expertis som de har. CNN listar 51 analytiker, varav 44 rekommenderar köp, 5 överprestation och 2 håll.
Lägsta prismål är $3420, median $4000 och högsta $5200. Ganska kraftig tillväxt förväntas alltså fortfarande, eftersom medianprismålet skulle innebära ~30% tillväxt.
På forumet pratas det ganska lite om Amazon, så det slog mig när bland annat @Verneri_Pulkkinen skrev i mars 2020 att “Spelare som Apple, Amazon och Google är intressanta, men inte till nuvarande priser.”
Jag menar inte detta som efterklokhet, utan hur det säkert kändes dyrt då, precis som det känns dyrt nu, och ändå utlovas en enorm tillväxt.
Ni ska inte följa mig för mycket när det gäller Amazon! Amazons prissättning är lite svår på grund av dess olika typer av affärsverksamheter.
Det mest beskrivande fallet är förmodligen att jag för några år sedan rekommenderade Amazon till min far och syster när den dippade till någonstans runt 1300 $, och jag själv tankade istället mer Verkkis. Ett år senare var Amazon +70 % och Verkkis -50 %.
Nej, den ena investerade i ett teknikföretag som tjänar pengar på molntjänster och plattformar, och den andra i en e-handel som säljer varor. Resultatet blev annorlunda ![]()
(Ja, Amazon säljer också varor, men…)
Amazon får förvånansvärt lite diskussion här, med tanke på företagets kvalitet och tillväxttakt.
Företaget växte återigen med en saftig takt på +40%. Särskilt den internationella detaljhandeln ökade med +60%.
Var kommer gränserna att nås, frågar man sig alltid vid kvartalsrapporterna?
Amazons TAM (total addressable market) är helt enkelt enorm. Den globala detaljhandeln uppgår nu till cirka 25 biljoner dollar. Naturligtvis kan AMZN inte få allt, men företagets totala omsättning är inte ens en halv biljon ännu (Walmart har cirka 550 miljarder dollar). AWS, streaming, med mera, har också en enorm tillväxtpotential fortfarande.
Faktum är att AMZN:s omsättning, enligt Blums uppgifter och prognoser för de närmaste åren, har vuxit med cirka 24% per år sedan grundandet:
För Walmart fanns data endast från 80-talet, men även de hade en spurt på över 20% per år mellan 1980 och 2010, varefter takten lugnat ner sig. Och Walmart gjorde det utan e-handel! ![]()
Amazon är ett exceptionellt bra företag men inte så extraordinärt som ett fenomen som man skulle kunna tro vid första anblicken.
Detta är en Amazon-RAKET ![]()
• Rörelsekapitalet ökade med 69 % till 67,2 miljarder dollar under de senaste tolv månaderna, jämfört med 39,7 miljarder dollar under de senaste tolv månaderna som avslutades den 31 mars 2020.
• Det fria kassaflödet ökade till 26,4 miljarder dollar under de senaste tolv månaderna, jämfört med 24,3 miljarder dollar under de senaste tolv månaderna som avslutades den 31 mars 2020.
• Det fria kassaflödet minus amorteringar av finansiella leasingavtal och finansieringsförpliktelser ökade till 14,9 miljarder dollar under de senaste tolv månaderna, jämfört med 14,3 miljarder dollar under de senaste tolv månaderna som avslutades den 31 mars 2020.
• Det fria kassaflödet minus finansiella leasingavtal för utrustning och amorteringar av alla andra finansiella leasingavtal och finansieringsförpliktelser ökade till 16,8 miljarder dollar under de senaste tolv månaderna, jämfört med 11,7 miljarder dollar under de senaste tolv månaderna som avslutades den 31 mars 2020.
• Antalet stamaktier plus aktier som ligger till grund för aktiebaserade ersättningar uppgick till 519 miljoner den 31 mars 2021, jämfört med 513 miljoner ett år sedan.
• Nettoomsättningen ökade med 44 % till 108,5 miljarder dollar under första kvartalet, jämfört med 75,5 miljarder dollar under första kvartalet 2020. Exklusive den positiva effekten på 2,1 miljarder dollar från valutakursförändringar jämfört med föregående år under kvartalet, ökade nettoomsättningen med 41 % jämfört med första kvartalet 2020.
• Rörelseresultatet ökade till 8,9 miljarder dollar under första kvartalet, jämfört med ett rörelseresultat på 4,0 miljarder dollar under första kvartalet 2020.
• Nettoresultatet ökade till 8,1 miljarder dollar under första kvartalet, eller 15,79 dollar per utspädd aktie, jämfört med ett nettoresultat på 2,5 miljarder dollar, eller 5,01 dollar per utspädd aktie, under första kvartalet 2020.
Q2 borde vara ute om ett par timmar. Jag var tvungen att söka efter information om vad analytikerna förväntar sig av Amazon.
Uppskattning för Q2 2021 (FY) Q2 2020 (FY) Q2 2019 (FY)
Vinst per aktie ($) $12.47 $10.30 $5.22
Intäkter ($B) $115.4 $88.9 $63.4
AWS Intäkter ($B) $14.2 $10.8 $8.4
Det ska också bli roligt att se hur monsteraktigt dessa uppskattningar kommer att överträffas.
https://www.investopedia.com/amazon-q2-fy2021-earnings-report-preview-5194475
Johans resultat har kommit ut:
Eftermarknaden visar -5 %
Jag tror jag ska dra nytta av det här dippet. Det viktigaste, nämligen AWS, fortsätter på ett starkt spår.