En något svag rapport, sannerligen. Bolaget verkar inte ha en chans mot Acerinox på något sätt. Efterfrågan i Europa har fortfarande varit förvånansvärt svag. Kan det för Outokumpus del delvis förklaras av leveransproblem på grund av implementeringen av SAP, eller är marknaden fortfarande svag? Lyckligtvis har priserna återhämtat sig som förväntat och kassaflödet var redan ganska bra. En ökning av efterfrågan i Europa inför slutet av året skulle behövas, och istället för bortförklaringar vill vi äntligen se resultat från bolaget..
Resultatet låg ganska bra i linje med mina egna förväntningar. Nedan följer ett citat från mitt inlägg den 13 maj; egentligen stämde de nästan helt, förutom “annan verksamhet” med ett utfall på -7 meur som jag inte tog hänsyn till då. Utfallet blev Europe 17 meur, Americas 53 meur och Ferro 37 meur, totalt 100 meur.
Jag anser att förbättringen av EBITDA var riktigt bra, +54 % kvartal mot kvartal (q-on-q), särskilt med tanke på att Outokumpu just i Europa har en stor andel av försäljningen låst i långa kontrakt, vilket gör att prisuppgången slår igenom något långsammare. Americas är extremt starkt och marknaden fortsätter att vara stark. Kassaflödet är bra. På koncernnivå förutspås EBITDA för Q3 förbli i stort sett oförändrat trots en säsongsbetonad nedgång i leveransvolymer (0–10 %) samt ökade kostnadsnivåer. Det skulle väl innebära något i stil med ±10 meur. Med andra ord fortsätter marginalen att förbättras, och av ovan nämnda skäl kommer marginalförbättringen att fortsätta även under Q4 och 2027. När man även tar hänsyn till en antagen uppgång i marknadsefterfrågan och/eller ett större fokus på lokala producenter, finns det även utsikter för volymtillväxt. Prognosen för Q4 kommer med relativ säkerhet att innebära en ökande EBITDA, precis som det säkerligen även kommer att göra för Q1. För Q4 skulle jag estimera en EBITDA-nivå på cirka 130 meur.
Enligt min mening går resultatutvecklingen och marknadsläget mot det bättre, och jag förväntar mig att trenden fortsätter.
Grape 13.5.
Summa summarum. Q1 kunde ha varit bättre (Europe!!), men marknadens riktning är bra som helhet just nu. Baserat på bland annat ovanstående kastar jag ur mig min egen prognos för Q2 EBITDA: Americas 55 meur, FECR 35 meur och även Europe som kämpar sig tydligt upp på plus med 20 meur, alltså är min egen gissning för total EBITDA Q2 110 meur. Den positiva utvecklingen bör fortsätta under Q3 och Q4, naturligtvis med hänsyn till säsongsvariationer, men det ser bra ut.
Bra poänger. Håller med om kassaflödet. Och Q4 borde verkligen vara klart bättre – kanske till och med bättre än vad du förutspår, under förutsättningen att både volymer och priser stiger. Om efterfrågan i Europa dessutom fortsätter att växa, så skulle pusselbitarna ligga ganska väl på plats. Jag hade ändå förväntat mig en något bättre volymutveckling redan under Q2 i Europa. Priserna kommer som sagt med en viss fördröjning av de skäl du beskriver.
Ja det är också värt att komma ihåg att kommissionens betydande ändringar av importkvoterna trädde i kraft från och med början av juli, vilket innebär att förändringarna i verksamhetsmiljön inte riktigt syntes i resultatet för Q2. Det viktigaste är dock att riktningen för resultatet är helt klart rätt.
Här är Katis intervju om resultatet och investeringen! ![]()
Outokumpu investerar i produkter med hög nickelhalt, vilket företaget avser att använda för att differentiera sig från konkurrensen och förbättra sin lönsamhet. VD Kati ter Horst kommenterar.
00:00 Hur gick det
01:15 Efterfrågesituationen
02:30 Europas skyddstullar
04:36 Q3-utsikter
05:20 Avesta-investeringen
07:30 Efterfrågan på högnickellegeringar
09:25 Kunderna
11:05 När börjar försäljningen
I Acerinox Q2-rapport förra veckan bedömde ledningen att Q3 skulle bli något bättre än Q2 och beskrev utvecklingen på den europeiska marknaden som ganska positiv.
Outokumpus rapport var betydligt mer försiktig. Detta väcker en intressant fråga: beror skillnaden på bolagens olika kundbaser och produktportföljer, eller ser bolagen verkligen på den europeiska marknaden på olika sätt?
Aperam har släppt sin rapport idag och har efter morgonen redan stigit till plus.
Outokumpu:
Q3 Vi behåller Q2-nivån. Q2 justerat EBITDA 100 M€
Nettoskuld 224 M€
Aperam:
Q3 är något svagare än Q2 på grund av säsongsvariationer. Q2 justerat EBITDA 130 M€
Nettoskuld 993 M€
Petri har skrivit en ny bolagsanalys efter Outokumpus Q2 :)\n\nOutokumpus Q2-resultat överträffade våra prognoser, men hamnade i samma skala under konsensusprognosen. Den kortsiktiga prognosen för Q3 kom sammantaget in något under våra förväntningar, vilket innebär att våra prognoser för innevarande år och de kommande åren har justerats ned något. Mot denna bakgrund sänker vi vår riktkurs till 5,6 euro (tidigare 5,8 euro). Vi anser att aktiens värdering är neutral, varför vi upprepar vår rekommendation att minska. Outokumpus VD-intervju gällande Q2 kan ses via denna länk.\n\nOutokumpu Q2'26: Suunta on oikea, tahti ennakoitua verkkaisempi - Inderes
Varför en sänk-rekommendation när aktien är billigare än riktkursen?
Kortfattat: Förväntad avkastning är positiv, men så pass låg att den understiger avkastningskravet. Därför rekommendationen Minska.
Här är ärendet genomgånget mer ingående i denna text: Inderesin suosituspolitiikka ja riskimittaristo
EBITDA-prognos Q3 2026 - Q2 2026. Skulle gissa på runt 450 miljoner euro, vilket inte räcker för marknaden. (minska). Förhoppningsvis är vi lite klokare under Q3 2026 när tullarna syns tydligare.
Q4 lär vara en annan femma när det gäller resultatet, om man betänker att Q3 EBITDA var 100 miljoner euro, vilket påverkades av säsongsvariationer samt underhållsstopp i Amerika/Europa (i slutet av Q3 som fortsätter in i början av Q4). Underhållskostnaderna stiger något under det tredje kvartalet, men Kati ser ingen betydande avvikelse från nivån i det tredje kvartalet när man går in i det fjärde. Vad gäller ferrokrom skedde det största underhållsstoppet för SAF 2 redan under det andra kvartalet. Så det är avklarat. Alla kan själva fundera på hur spelplanen har förändrats och kommer att förändras.
I början av året fanns det uppgifter från köpare om att CBAM och tullarna skulle kulminera ordentligt först nästa år, eftersom de hade fyllt lagren med varor under början av året. Det dröjer förvånansvärt länge, men efterfrågan har inte heller varit så stark.
Hur måntro fortsättningen ser ut?
- Q3/26 är lugnt på grund av semesterperioden, men stigande priser ger 100 miljoner i EBITDA.
- Q4/26 fortsätter snittpriset att stiga i takt med att långa kontrakt så sakteliga förnyas (snittpriset lär fortsätta uppåt åtminstone till Q2/27) och volymen är högre än under Q3. → 150 miljoner i EBITDA.
- Q1/27 har återigen stora volymer, eftersom Q1 alltid är starkast, och återigen med något högre snittpriser. → 200–250 miljoner i EBITDA.
- Q2/27 ser volymerna på en ny så kallad normal nivå och effekten av koldioxidgränsen (hiiliraja) är inbakad i priserna. Om vi ligger i klassen 200 miljoner per kvartal i EBITDA, lär Petri ha anledning att höja rekommendationen. Om vi däremot inte lyckas få fram ytterligare 100 miljoner per kvartal via volym OCH priser, har koldioxidmekanismen ingen som helst betydelse och vidareförädlarnas klagomål har varit helt förgäves.
Ja, och sedan kan det naturligtvis gå precis tvärtom, i vilken riktning som helst, om världspolitiken dikterar det. Men krig och fred är väl onödigt att försöka förutspå…