Jag hade missat denna orsak till nedgången i nickelpriset. Det rör sig alltså om ett rykte enligt vilket Indonesien skulle öka sin kvot (quota) betydligt i juli för resten av året – vilket innebär att utbudet av nickel skulle öka markant jämfört med början av året. De närmaste dagarna lär utvisa om ryktena stämmer eller om förändringen är betydligt mer måttlig, vilket säkert skulle driva upp nickelpriset igen. Här är en färsk artikel som reflekterar över detta ämne: Nickel: Market on the Zero Line, and a Perfectly Timed Rumor
Nickelprisets utveckling har betydelse för aktiekursen, men själv är jag mer intresserad av utvecklingen i Outokumpus affärsverksamhet och marknadsläget. Det är tydligt att nicklet påverkar även där (legeringstillägg, tajmning av inköp, stocking/restocking) – oavsett vilket börjar marknadsmiljön se mycket gynnsam ut för Outokumpu från och med den 1 juli 2024, både i Europa och i Amerika. Själv tror jag att detta kommer att synas mycket positivt på sista raden i år, och nästa år lär ge goda resultat ända från början av året.
EDIT: Som tillägg den indonesiska ministerns kommentarer, där en sådan höjning förnekas. https://www.petromindo.com/news/article/energy-ministry-denies-report-of-approving-360-million-ton-nickel-output-quota