Resultatet stemte ret godt overens med mine egne forventninger. Nedenfor er et citat fra mit eget opslag den 13. maj. Faktisk ramte de næsten plet; jeg havde ikke taget højde for anden aktivitet, som endte på -7 mio. euro. De realiserede tal var Europe 17 mio. euro, Americas 53 mio. euro og Ferro 37 mio. euro, hvilket giver i alt 100 mio. euro.
Jeg vurderer selv, at EBITDA-forbedringen var ganske god, +54 % kvartal-over-kvartal, når man tager i betragtning, at Outokumpu netop i Europa har en stor andel af salget bundet i lange kontrakter, hvilket betyder, at prisstigninger slår igennem lidt langsommere. Americas er ekstremt stærkt, og markedet fortsætter med at være stærkt. Cashflowet er godt. På koncernniveau forudsiges EBITDA for Q3 at forblive nogenlunde uændret, på trods af det sæsonbestemte fald i leveringsmængder (0-10 %) samt stigende omkostningsniveauer. Mon ikke det betyder omkring +/- 10 mio. euro. Med andre ord fortsætter marginen med at forbedres, og grundet de førnævnte årsager vil marginforbedringen også fortsætte i Q4 og 2027. Når man også tager den formodede genopretning af markedsefterspørgslen og/eller større fokus på lokale producenter i betragtning, er der også udsigt til volumenstigning. Q4-guidance vil med relativt stor sikkerhed pege på et stigende EBITDA, ligesom det sikkert også vil være tilfældet for Q1. For Q4 vil jeg estimere et EBITDA-niveau på omkring 130 mio. euro.
Efter min mening bevæger resultatudviklingen og markedssituationen sig mod det bedre, og jeg forventer, at trenden fortsætter.
Grape 13.5.
Summa summarum. Q1 kunne have været bedre (europe!!), men markedets retning er god som helhed lige nu. Baseret på bl.a. ovenstående kommer jeg med mit eget Q2 EBITDA-estimat: americas 55 mio. euro, fecr 35 mio. euro, og også europe arbejder sig tydeligt i plus med 20 mio. euro, så min egen prognose for det samlede EBITDA i Q2 er 110 mio. euro, er mit gæt. Den positive udvikling bør fortsætte i Q3 og Q4, naturligvis under hensyntagen til sæsonudsving, men det ser godt ud.