Outokumpu - Konstant berg- och dalbana eller en seriös investering?

SSAB kan nog diskuteras i SSAB:s tråd, men jag kan dela med mig av några tankar. Jag har inte ägt SSAB på länge, men grovt sett:
Observera att Outokumpu har många av samma negativa och positiva aspekter som SSAB.
Varför jag inte vill äga SSAB:

• huvudägarna svenska staten OCH finska staten :face_vomiting:
  • SSAB är en av de största elförbrukarna och utsläppskällorna i Finland OCH Sverige. Kombinera med föregående punkt…
  • I Kina och Asien bedrivs affärsverksamhet med ekonomi och industri i fokus, miljö och säkerhet intresserar knappt. På motsvarande sätt är politiken i USA ‘drill baby drill’. Hur tror du man klarar sig på bulkmarknaderna när man måste betala mycket mer till anställda, alla kostnader är mycket högre, skalan är mindre och dessutom kommer miljörelaterade restriktioner i dubbel bemärkelse, på grund av EU-området och statlig styrning. Situationen är inte så illa nu, men på samma sätt är produktionen av kläder, plastskräp etc. helt i Asien, när skalan = x 10, arbetskostnaden = x 0,1 och byråkratin/regleringen = x 0,1.

Dessa leder logiskt till nästa steg:
" Målet är att vara den första producenten av fossilfritt stål

SSAB har utarbetat en strategisk färdplan med målet att vara världens första producent av fossilfritt stål och att erbjuda kunder fossilfritt stål år 2026. SSAB:s styrelse fattade i januari 2022 ett vägledande beslut om en grundlig förnyelse av bolagets nordiska tunnplåtsproduktion och en snabbare grön omställning. Beslutet motiveras av den starkt växande efterfrågan på fossilfritt stål. Målet är att ersätta det nuvarande tunnplåtsproduktionssystemet med en så kallad minimill-baserad produktion, som erbjuder ett bredare produktsortiment och en bättre kostnadsposition. Målet är samtidigt att till stor del eliminera koldioxidutsläppen omkring år 2030, det vill säga 15 år snabbare än vad som tidigare meddelats. För att planen ska kunna genomföras krävs att nödvändig infrastruktur finns på plats, särskilt tillräcklig mängd fossilfri el."
År efter år kommer att gå, miljarder och miljarder kommer att brännas. Miljön tackar! Tackar aktieägarna, jag gissar att de inte gör det.

Du tänker att SSAB kan göra vinst även nu, när Outokumpu inte kan. Det verkar vara en likadan berg- och dalbana där också
kuva
Är det troligt att SSAB i framtiden kommer att ha ROE och ROCE = 20 %? Eller 1 %? Eller något däremellan, kanske 8 %?
På samma sätt gör SSAB och Outokumpu en enorm vinst under ett bra år och förlust under ett dåligt år. Skillnaden är att SSAB använder sina miljarder för att minska utsläppen, vilket kanske förbättrar resultatet om några år eller kanske inte.

Javisst, Americas förväntas generera mer EBIT/kapital eller EBIT/omsättning än Europa :+1:
Men! Vid jämförelsen bör man ta hänsyn till några faktorer:
kuva
Europa har haft en industriell recession i ett par år.

Medan USA:s ekonomi hittills tuffar på som ett ånglok. Den federala regeringen stimulerar med skulder och infrastrukturpaket. Trump inför tullar på import, vilket borde stödja lokal produktion prismässigt.

För några år sedan var marknaden exceptionellt bra för Outokumpu. Men som en liten referens: 2021 Americas EBITDA=297 MEUR 2022=384 MEUR
Nu i en god ekonomisk situation, skyddad av tullmurar, förväntas 2025 EBITDA=103 MEUR och 2026=150 MEUR.
Det vill säga, man kommer inte ens i närheten av hälften av vad man gjorde för några år sedan på en bra marknad. Relativt sett går det bättre än i Europa, men absolut sett genererar även det anemiska Europa mer pengar för Outokumpu.

13 gillningar