Jeg har lige købt/solgt (Del 8)

Køb: Terveystalo à 9,19 EUR. Denne besked fra i går vakte min interesse. Et nyt selskab og en ny branche for mig. Ved første øjekast virker det billigt, lønsomt og defensivt. Det er svært at se kursen falde ret meget mere fra disse niveauer (på kort sigt) alene på grund af udbytteafkastet (nu ~7 %).

Jeg købte til min aktiesparekonto (OST) med en ret lille vægtning (1,8 % af de personlige porteføljer, 0,7 % af alle) på grund af kontantbeholdningen. En hurtig, uformel lille investering, men det ville ikke overraske mig, hvis den bliver til et længere hold. Jeg overvejer, om jeg også skal købe denne for at afbalancere firmaets mere risikofyldte portefølje som en forholdsvis sikker havn, med branchespredning i tankerne.

Salg: UPM-Kymmene à 27,00 EUR. Reduktion også i OST-beholdningen: solgte 30 %, det vil sige den første og dyreste købspost (27,5 EUR, oktober 2024). Inklusiv omkostninger -3,5 %, når udbytte medregnes omkring 5 % i plus. Vægtningen i de personlige porteføljer er nu 3,7 % og i alle 4,4 %. Jeg sælger næppe UPM med tab igen, hvis overhovedet :slight_smile:

8 Synes om

Du hoppede også med, altså 500 stk. Zim @29,15. Der er jo en risiko for, at handlen ikke går igennem, så det bliver til et lidt kortere hold. Måske man kunne hente 32 dollars og en gevinst på en tudse derfra.

4 Synes om

Tilføjelse af 1 stk. Fairfax før regnskabet samt Sampo. Planen er at akkumulere lidt mere FFH op til en vægtning på omkring 15 %.

3 Synes om

Constellation Energy første køb 50 stk. til en pris på USD 296,13. Det var meningen at købe allerede for et par uger siden, da man kunne have fået dem markant billigere, men det blev ikke gjort. Nu er positionen dog åbnet, så man kan købe mere enten billigere eller dyrere…

3 Synes om

Jeg købte lidt mere bitmainer bmnr.

Der begynder at være billigt udseende aktier tilgængelige igen

1 Synes om

Lille tilføjelse Optomed. Selvom jeg spekulerer meget på, om ingen vil købe det op, og at enheden ikke dur. 334 stk. til 2,87 €.

8 Synes om

Købt i regnskabsdippet 9 x 160,80 Palo Alto Networks.

Guidance var god for i år, tocifret vækst.

Derudover er selskabet spået til at blive en AI-vinder i år, f.eks. ifølge Morgan Stanley.

4 Synes om

Jeg fik klaret lige så mange aktiviteter i dag på én dag, som jeg gør på et gennemsnitligt år i alt; mit hoved var lige ved at gå af led. To salg og ét køb.

Salg:

Atlas Copco (næsten alt)

Jeg har brug for penge til leveomkostninger, og dette var den bedste kandidat til det. Copco er et fremragende firma, men ikke så godt til en kurs over 190 kroner. Jeg køber tilbage, når den falder til under 160-kroners niveauet.

VanEck Rare Earth and Strategic Metals UCITS ETF (næsten alt)

Jeg aner på ingen måde, hvad der foregår i det nuværende råvarekaos, så jeg besluttede mig for at nøjes med et afkast på næsten 100 % på under et år. Den grådige får… et liv fyldt med kurstab. Vi vender tilbage til sagen, når der er kommet lidt fornuft i tingene igen. I mellemtiden går midlerne derfra til den næste sag.

Køb:

Adyen (første portion)

Jeg faldt over denne ved et tilfælde og begyndte at undersøge det nærmere. Der var kun en tredjedel så mange indlæg i forumtråden sammenlignet med konkurrenten Paypal; det var det første gode tegn. Desuden passer den til det, jeg leder efter. Den vokser lønsomt og er nettogældsfri.

Finansiel teknologi er velkendt fra Visa-siden, og dette nye hollandske bekendtskab opererer blot i en anden niche end førstnævnte. Det føltes som en potentiel case relativt hurtigt. (bonuspoint for ledelsens præsentationsbilleder uden et eneste slips!) Det ville ikke gøre spor, hvis den faldt mere. Jeg nåede kun at købe så lidt indtil videre, og den er allerede i plus for dagen.

7 Synes om

Kom til at fordoble positionen i Smart Eye i løbet af dagen, gennemsnitspris ca. 59,30 SEK. Det skrider frem i den helt rigtige retning, og kursen var 50 % højere for en måned siden.

14 Synes om

Lidt mere Harvia. Jeg mener, det er værd at købe, når kursen er under 40 €.

17 Synes om

Jeg har foretaget en lille tilføjelse til min Revenio-position. Et køb foretaget lidt ud fra mavefornemmelsen (altså præcis den slags, jeg forsøger at undgå), men gjort blev det.

7 Synes om

Købte en ZIM swing-position for 6k€. Kursen er 25 % under købstilbuddet, og jeg forstår ikke hvorfor.

7 Synes om

Microsoft køb $395. Supplerer, hvis den falder yderligere.

15 Synes om

Vandren på ruinerne af SaaS-apokalypsen.
Åbning i Cloudflare, stod solidt midt i ødelæggelserne. God stemning i deres earnings call.
Tilføjelse i Rubrik
Og til sidst op fra asken.. tilføjelse i Duolingo. Er bunden nået her..?

9 Synes om

Tilføjelse af Zaptec. Naturligvis fik jeg solgt lidt ud et stykke tid før regnskabet (dog ikke helt til bundpris), men det var så stærkt et regnskab, og som en bonus påbegyndelsen af udbyttebetaling (hovedsageligt ”ekstraordinært udbytte”), at jeg nu har købt den samme mængde 15 % dyrere.

5 Synes om

Jeg hjemtog gevinster, da jeg havde været all-in i et stykke tid. Kontantandel nu 7%.

Solgt: Wallenius-Wilhelmsen (+50%), LVMH (+15%), Amundi SA (+12%), Ageas (+5%).

5 Synes om

Som en del af mit episke nye månedsopsparingsprogram købte jeg en smule mere Röko til porteføljen.

Hvem ville ikke være interesseret i at eje bl.a. en producent af studenterhuer, premium hudplejeprodukter, en forhandler af reservedele til autoværksteder, smøremidler til transportbånd eller en producent af laserudstyr til tandlæger.

44 Synes om

Lidt chips fra Nokia til andre papirer og salg af ca. 25 % af den samlede Nokia-beholdning

S: Nokia 256 stk. (4,67 → 6,148 €) + udbytte

Fra aktiedepotet (AOT) havde jeg brug for yderligere finansiering til køb af aktier i et unoteret selskab. Pfizer helt realiseret med et lille tab, men ca. 400 € i gevinst, når udbytte medregnes.

S: Pfizer 90 stk. (27,34 USD)

7 Synes om

Sænkede i går gennemsnitsprisen i SmartEye med en forsigtig øgning til 59 :crown: /aktie.
Venter på den hockeystav i hvert fald dette år ud, men der kan godt gå et år til, hvis det kniber.

5 Synes om

Købte 35 stk. QT Group til 24,56€ pr. stk., så gennemsnitsprisen røg en smule ned…

De må da være til en fair pris nu?

18 Synes om