Hoppet med på Nexstim-vognen i dag @11,50. En lille position, som det sig hør og bør med et selskab på dette risikoniveau. Kursen er sivet ret jævnt ned mod regnskabet, og jeg vurderer, at forventningerne nu er tilstrækkeligt moderate til, at man tør hoppe forsigtigt med ombord. Lad os håbe, at vi får gode nyheder i næste uges regnskab.
Købt en lille observationspost (80 stk.) QT á 24,84€. Sidst ejet i 2021, da jeg afhændede de sidste af mine aktier.
Endnu en gang Nokian Panimo. Nu er opkøbsrunden overstået, og vi afventer regnskabsaflæggelsen. Hvis sidste års resultat medfører et større kursdyk, men guidance understøtter væksthistorien, vil jeg måske øge yderligere til den tid. Hvis der dukker større monstre op, græder jeg i min øl.
Videre til de sundere aktier. Jeg forsøgte at forstå årsagen til Terveystalos kursdyk. Det forstod jeg ikke, så jeg købte nogle papirer. Jeg tænkte videre og købte mere. Og endnu mere. Aktiesparekontoens (ASK) kontanter slap op, og Nordnet-depotet røg over i gæld.
Alle Framery-aktier røg ud i går. Det gik helt skævt, og jeg tabte ca. 500 euro, men jeg følger Saarios princip om at ”tage sine tab hurtigt”. Det er alligevel ikke en virksomhed, der passer ind i min nuværende strategi.
Suppleret op i Smart Eye @ SEK 62, begynder at være en af de største beholdninger. Må se om det ender som med Hyzon, Oroco og hvad der ellers har været af “succeser” gennem årene.
Købte mere Hacksaw (85% øgning af positionen). Værdiansættelsesniveauerne begynder at minde om Intellego. Hvorfor er det (tilsyneladende) så billigt?
Smart Eye
Ligeledes i går en øgning på 10 % til SEK 72,5 og i dag yderligere 15 % til SEK 61,25.
Denne har en bedre retning end Faron. Der er et salgbart produkt og voksende salg, endda positiv EBITDA.
Tilføjelse: 25 stk. Admicom til en pris på 33,55 €/stk. Markedet er uden tvivl klogere end mig, men lad os alligevel tage nogle flere slag på hagen og så sælge lige før den AI-forårsagede konkurs
Such is life
Også købt Admicom i sidste uge og Lemonsoft i dag. Gad vide om denne er gået lidt under radaren? Nu er prisen i hvert fald omkring 40% under kursmålet. Det er trods alt en vækstvirksomhed med et helt fornuftigt overskud, som selv i dette marked udbetaler et udbytte på tæt på 3%. Har ikke været i porteføljen før. Jeg har fuld tillid til, at vi i et godt scenarie allerede er på 6€ i næste uge efter regnskabet.
Tanket op på to depoter i Allianz Global Metals and Mining A EUR-fonde. Til det lange sigt.
Har igen øget i Optomed. Udbytter fra Nokia og Iberdrola er brugt.
70 stk. Enento købt til ASK. Prisen er sivet ned, så de røg i porteføljen med udbytte i tankerne.
VSURE åbning 9.94. Insidere køber, så det gør jeg også. Kursen er faldet de seneste måneder, må se om faldet fortsætter, eller om det går opad indimellem.. Kort trade i tankerne… søger 10 % månedligt afkast.
Fordobling af Smart Eye-position, 90 stk. 59,55 SEK
Gennemsnitsprisen sænket, og dagens kursfald er efter min mening overdrevet.
Tanket op på bitcoin hos Kvarn. Ville BC fungere som en sikker havn, mens USD inflateres?
Jeg blev faktisk nødt til at reducere i Digia, fordi der kom en fejl på bilen til 700 €.
Jeg skal prøve at få sparet lidt op på en opsparingskonto. Denne reparation kom godt nok helt ud af det blå…
Købt premarket ZIM 29,90. Stadig en rimelig forskel til Hapags tilbud på 35 dollars. Man kan blive nødt til at lade sine penge stå her et stykke tid, men efter min mening venter et afkast på over 15 % her med rimelig sikkerhed.
Tilføjet: SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF oven i de eksisterende, 35 stk. til en pris på 254.xx €/stk. inkl. omkostninger. Det slår vel et bankindskud, og jeg tror, at splittet vil booste værdien en smule, i det mindste midlertidigt. Jeg tror vist, jeg køber endnu en portion inden splittet.
Tilføjelse Lundin Mining Corporation
- samt åbning af iShares Copper Miners ETF ![]()
Min egen ret faste vision er, at kobber inden for et par år vil gøre det, som guld og sølv gjorde tidligere. I mange produktionsorienterede virksomheder er kurserne ganske vist steget i et stykke tid allerede, men de skal nok stige endnu mere ![]()
100 stk. tilføjet i Smart Eye (Eller er det mon et ugleøje?) til en pris på 60 SEK (+ omkostninger).
Regnskabet er vist helt okay, selvom man kunne konkludere noget andet ud fra kursreaktionen. ![]()
Ifølge Martin er Smart Eye og Sightic Analytics top 2-virksomheder inden for forebyggelse af spritkørsel.
Der er endnu ingen oplysninger om, hvornår teknologien bliver godkendt i USA, men når det sker, vil det give pote. (Frit oversat fra Q4-webcastet)
Cashflowet bliver positivt i løbet af 2026. (Hvis ikke jeg hørte/forstod forkert)
Hvis det her ikke sker, og det alligevel ender med en emission, så sender jeg et julekort til Martin, hvor jeg spørger, hvad f… ![]()