Köpte/sålde precis (Del 8)

Olvi föll inte till köpnivåer idag heller, så även idag blev det Nokia-bärs i portföljen så snart köparens och säljarens prisuppfattningar råkade mötas.

Det här är som att samla flaskor…

16 gillningar

Skeppade iväg resten av 3M-lapparna (avkastning på över 80 procent och utdelningar) och dubblade positionen i Sampo… Vet inte om det fanns någon logik i det, men nu är det gjort…

scratching-head-sir-william-ingram

28 gillningar

Tankat Lockheed Martin för långsiktigt innehav. Trump är väl ingen vidare säljfrämjare, men bolaget är bra och vänskapen mellan USA och Europa är trots allt djup.

Har även tankat Hims och ökat lagom mycket med god riskhantering. Det är så mycket brus kring bolaget att man knappt hör sin egen tinnitus. Men mycket av det är bara oljud. Mot Q4-rapporten :+1:

5 gillningar

Utökat befintliga positioner i S&P Global för 405 dollar och Moody’s för 420 dollar. AI-agenter behöver högkvalitativ data för bland annat finansanalys, och det är precis vad dessa bolag har. I framtiden kommer AI-agenter, om inte bankernas analytikerarméer, betala för användningen av den data som dessa bolag tillhandahåller.

10 gillningar

Köpt T SHRT Russell2000, Trump startar ett par krig eller öppnar twitter under helgen och marknaderna är illröda på måndag.

6 gillningar

Sampo fastnade på kroken.. 8,95 €

Nu ca 20 kilo i portföljen

38 gillningar

I och med en liten Harvia-dipp tankade jag 30 stycken à 37,47 €

Har sålt hela innehavet i OP-Amerikka A som en gång i tiden köptes med entusiasm, då jag i efterhand märkte att förvaltningsavgifterna i den var ganska höga.

I början av månaden köptes tydligen även en post på 45 stycken Fortum till priset 20,11 € styck

14 gillningar

Framery-exit efter två svaga kvartal med några tiotals euro i förlust. För mycket konkurrens och produkten är enligt min mening inget så märkvärdigt att aktiens värdering skulle vara motiverad.

9 gillningar

köpt Terveystalo vid öppningen, priset på rätt nivå i förhållande till framtidsutsikterna (kanske enligt min egen åsikt?)

16 gillningar

Köpt iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF "@33,695

3 gillningar

Köp TTALO 400 st @ 9,34e och därmed fördubbling av positionen.

25 gillningar

Här har det också fyllts på i Terveystalo @ 9,23 EUR. Nästa påfyllning om vi går under 9 EUR.

17 gillningar

Ökat i Revenio. Värderingen är måttlig sett till kvalitet och tillväxt. Även M&A-scenarier är av intresse här. Köp eller bli uppköpt själv :wink:

14 gillningar

Lite drygt 100 st Terveystalo. För långsiktigt innehav på OST-kontot för att samla damm.

12 gillningar

Jag följde den norska oljefondens (The Government Pension Fund Global) transaktioner (hade sålt allt; hade köpt).

Sålde 750 st Outokumpu

Köpte 30 st Harvia (med vinsten från försäljningen av Outokumpu-aktierna)

Oljefondens (The fund | Norges Bank Investment Management) värde var nyss 1 822,8 miljarder euro (via länken kan man se oljefondens innehav i bolag).

8 gillningar

Köpt kärnbolag till utdelningsportföljen: Nordea, Elisa, Sampo och Kesko.

I dag genomfördes även de automatiska indexfondsinvesteringarna (HB USA, HB Europa, Nordnet Sve/Nor/Finland).

Tråkigt, precis som det är tänkt.

28 gillningar

Under den gångna veckan gjordes några ändringar i företagets portfölj: kapitalflytt mer i riktning mot högre övertygelse och delvis opportunistiska drag.

Sålt:

• Stora Enso R à 11,325 EUR. Innehavet, som var tänkt att vara tillfälligt, såldes i tisdags. Avkastning 26 % på fyra månader. (En liten post blir kvar på aktiesparkontot (OST); vikt i alla portföljer 2,4 % → 0,8 %.)
  • UPM-Kymmene à 26,70 EUR. Kraftigt minskat innehav i onsdags, mot min vana med förlust (-14 % och -2,5 % med beaktande av utdelningar). UPM hade oavsiktligt hamnat bland de största innehaven i portföljen. Jag lät mig en gång i tiden övertygas av bland annat Pesonens visioner. Jag trodde att det rörde sig om en rea (första posten i februari 2024 till priset 31,20 EUR) och en halvvägs tillväxtbolagsinvestering, ett trovärdigt case inom biomaterial. Istället för ett tillväxtbolag blev det ett cykliskt turnaround-bolag i portföljen, som jag köpte vid fel tidpunkt.
    • → Sålt 40 % från denna portfölj. Föll från näst största innehavet (7,7 %) till sjätte plats (4,6 %, i alla portföljer 4,8 %).
    • Detta förvandlar innehavet från ett “misstag jag övervakar” till ett neutralt cykliskt case med måttlig övertygelse, vilket håller dig kvar i spelet inför den slutliga återhämtningen

Köpt:

• Norbit à 185 NOK. Förra årets siffror var mycket starka och multiplarna har sjunkit till ganska måttliga nivåer för ett tillväxtbolag; min förståelse för firman var tidigare bristfällig, numera åtminstone lite bättre; i och med dippen finns (fanns :slight_smile: ) aktien tillgänglig till ungefär samma pris som vid mitt första köp. Eftersom jag köpte även tidigare, känns det nu bättre, med större förtroende för bolagets prestation och utsikter.
    • → Ökat med en tredjedel utöver det tidigare innehavet i torsdags. Vikt nu 3,9 % (2,4 % av alla portföljer).
    • Jag har länge (utan att veta om det) tillämpat Pyysings process: ”Jag köper lite på någon slumpmässig grund och sen undersöker jag mer.”
  • Kempower. All in — eller inte bokstavligen men det kändes lite så. Jag gjorde liknande snabba drag i höstas när jag sänkte snittpriset i Intellego. Åtminstone i det här fallet vet jag att det rör sig om riktig affärsverksamhet. :face_holding_back_tears: Och en ökning vid dippen hade varit under övervägande en längre tid.
    • → På onsdagen efter resultatet ökade jag med 40 % i den tidigare positionen i denna portfölj till priset 13,50 EUR och på torsdagen ytterligare hälften av den mängden till priset 12,34 EUR. Alltså totalt en ökning på 60 %.
    • Kempower är mitt största innehav och mätt i euro säkerligen det mest riskfyllda. Vikten med nuvarande nedtryckta pris (12,30 EUR) är 11,5 % av företagets portfölj, 8,3 % av alla. Det är också den aktie där jag har gjort (hittills :crossed_fingers:) mina största investeringsmisstag 2023.
    • Nedan mer detaljerat varför jag beslutade att öka.
Kempower-motiveringar och förklaringar

Visst, Q4-resultatet var en besvikelse, särskilt gällande lönsamheten.

Kanske kommer lönsamheten att vara svagare i flera år framöver när man kämpar om marknadsandelar i områden där Kempower är en ny aktör (särskilt Centraleuropa och Nordamerika). Volymtillväxten borde dock hjälpa.

Sammantaget ser jag det som det bästa produkterbjudandet (fungerande satellitlösning som maximerar den sålda energin på hela laddstationen + högkvalitativa mjukvarutjänster). Till exempel i Norge (där elektrifieringen av trafiken kommit längst) var Kempower inte först på plan, men har tagit marknadsandelar och blivit den största leverantören av DC-laddare. Knappast bara för att de ville stödja ett finskt bolag.

I investeringsdiskussioner fokuseras det mycket på personbilar och i bästa fall lite på tung trafik, men mycket intressant är även all annan oundviklig elektrifiering i samhället (t.ex. gruvor, hamnar, sjöfart), där Kempower verkar vara väl positionerat. Inte någon “afterthought” utan bolaget har byggts med detta i åtanke från början.

Som en bonus (med hänvisning till den senaste tidens kursfunderingar) är att denna verksamhet inte kollapsar över en natt när AI kommer och disrupterar. Om däremot ett mirakelbatteri kommer och disrupterar, gynnas DC-branschen av den accelererande elektrifieringen, om jag inte är helt ute och cyklar. Kinesiska laddare kan vara en disruptiv faktor, men i västvärlden vill man nog inte att laddinfrastrukturen, inklusive mjukvaran i den, ska vara kinesisk i stor skala.

Tron på företagets världserövring finns alltså kvar. Jag ser att bolaget är på väg att bli en av marknadsledarna inom sin bransch. Kursen kommer säkert att svänga innan dess och jag tänker absolut minska innehavet när tillfälle ges, även om synen på själva bolaget inte skulle försämras.

Jag ökade nu rejält med tanke på de fall där jag verkligen borde ha vågat sänka snittpriset ordentligt (t.ex. Neste, Kempower runt tian). Ökningen nu möjliggör att jag kan minska innehavet tidigare med gott samvete, eller det är åtminstone tanken.

Sunk cost fallacy påverkar nog mitt tänkande, men mycket skulle behöva förändras i företagets verksamhet eller på marknaden för att min investeringstes väsentligt skulle ändras.

9 gillningar

Liten ökning i #optomed-portföljen, sänker snittpriset genom att fylla på. Tron på bolagets potential har stärkts. Snittpriset är högt på 3,83€ jämfört med nuvarande värde.

Det finns potential för ett uppköp i det här skedet, men man kan inte bygga ett business case på det.

8 gillningar

Jag skrapade fram pengar från kontot och köpte Gofore stort. SEB sa att det finns 50 % uppsida, 4 % direktavkastning och p/e 10. Nylund säger på SEB:s seminarium att ordentliga besparingar gjorts till 2025 och att AI i kombination med deras starka branscher och senaste förvärv garanterar dem framgång 2026->

13 gillningar

Ny rad på aktiesparkontot: Terveystalo 150 st à 9,20 €.

17 gillningar