Köpte/sålde precis (Del 8)

Köpte ett par poster Amazon till igen. Man tycker ju att tech snart borde vända också. Farligt i sig, men den här Nordnet-krediten är så pass lockande när belåningsvärdena på tech är i topp :smiley:

3 gillningar

Hörru ni. Eftersom R-tåget återvände till stationen åtminstone en gång till för att plocka upp eftersläntrarna, så var man ju tvungen att kliva på med termosflaskan och de ostmackor som frun packat för att andas in atmosfären i salongsvagnen. Revenio Group hamnade i portföljen efter lång väntan till ett pris på 17,84 euro och en vikt på 4,5 %. Det här kan vara en rätt sällsynt ”Coca-Cola till priset av Pirkka-cola”-situation och ett mycket bra läge att få ett växande utdelningsflöde med bra lutning till aktiesparkontot. Tiden får utvisa.

Investeringsplan: Jag bygger upp en utdelningsportfölj i lugn och ro inför pensionen som hägrar på 2050-talet. Aktier köps främst i Finland för att få så stor del som möjligt av utdelningarna skattefritt till aktiesparkontot. Enligt Buffetts lära försöker jag köpa ”en del av företaget” i stället för bara en aktie för en lång tid framöver, och oftast tittar jag på fyra faktorer när jag fattar köpbeslut.

Inhemskt. Utdelningar skattefritt till aktiesparkontot så att portföljen kan växa med ränta-på-ränta-effekt. Dock kommer endast ett par procent av Revenios omsättning från Finland, så samtidigt får vi viktig diversifiering utomlands. Den viktigaste marknaden är Nordamerika med en andel på cirka 40–50 %.

Hög kvalitet. Dessa kriterier uppfyller Revenio med glans: Bruttovinstmarginalen (Gross Profit Margin) ligger konstant runt 70 % och ROIC samt ROE ligger på cirka 20 % år efter år. Omsättningen och det fria kassaflödet har stigit stadigt och obevekligt, det finns praktiskt taget ingen skuld. Gillas.

Utdelningsbolag. Revenio är ingen Nordea när det gäller vinstutdelning; vid nuvarande kurs förutspår Inderes en direktavkastning på futtiga 2,7 % för nästa år. Men mer intressant för en långsiktig investerare är med vilken lutning den utdelningen växer och hur väl det fria kassaflödet täcker den. Visst kan företagsköp orsaka tråkiga dippar i utdelningsflödet, men jag tror det blir riktigt trevligt att bara hänga med på resan ändå.

På rea. Framåtblickande P/E och EV/EBIT är för närvarande på historiskt låga nivåer. Vi har kanske inte nödvändigtvis sett botten än, men det här är ett tillräckligt bra läge att hoppa på. I mina papper fanns det redan vid 17 euros nivå en riktigt fin säkerhetsmarginal, så nu tar vi ”kvalitet till ett billigt pris” när marknaden erbjuder det. Jag var sugen på att ta en ännu större andel i den diversifierade portföljen, men jag skyddar mig i viss mån mot min egen dumhet då företagets verksamhet inte ligger helt inom min egen komfortzon.

Enligt investeringsplanen fortsätter vi med tidsmässig diversifiering och nästa köp sker tidigast om 30 dagar. Vi håller ögonen öppna efter åtminstone Harvia, Olvi, Marimekko och Puuilo.

Revenio
God avkastning på eget kapital över lång tid (ROE min. 14 %) :green_circle:
Växande utdelning över lång tid / Bolagets mål är en stigande utdelning :green_circle:
Hälsosam utdelningsandel (max 70 %) :green_circle:
Direktavkastning minst 3 % :red_circle:
Resultat och omsättning har ökat under de senaste fem åren :green_circle:
Totala tillgångar är större än de totala skulderna :green_circle:
Värdering: 11 % avkastningsförväntan uppfylls i ett normalscenario :green_circle:
67 gillningar

Bevakningspost Framery 7,9x e. Priset idag under teckningskursen (8e). De senaste dagarna har emittenterna uppenbarligen stöttat kursen?

Köpt Adobe för 262 dollar. Kvalitetsbolag med P/E under 16.

Jag tror inte att AI kommer att ersätta program som proffs använder under de närmaste åren, och Adobe kommer själva att kunna bygga in dem mer effektivt i sina program i slutändan. Konkurrenterna kommer inte heller att äta upp Adobes marknadspositioner så här snabbt.

18 gillningar

Sålt Sandisk på dagens öppningsstuds med ett ±0-resultat. Raketbränslet i minnesbolagen tog slut snabbare än jag trodde, och trots att många bolag klagar på dyra minnen i sina rapporter fick de nyheterna inte längre kursen att stiga. Vid det här laget verkar det vara tydligt ”priced in” på marknaden, och jag ville inte behålla en så stor exponering mot minnesmarknaden. Det är lite av en kängurumarknad just nu; tjurarna köper snabbt upp dipparna i teknikaktier medan björnarna snabbt säljer av på studsarna. Får titta runt lite efter nästa läge nu​:thinking:.

2 gillningar

Ökning ssab b 77 st @6,922

Den här har man fått veva ordentligt på sistone. Svänger rejält.
Jag ser inte själv någon större förändring på marknaden som skulle påverka bolaget, hoppas att nedgången börjar vända uppåt igen.

2 gillningar

Elisa ut. Uppgången stannade av åtminstone för tillfället. Därför.

4 gillningar

Köpte Revenio och Harvia. Modellportföljen kommer ändå att köpa dessa snart, så det är bäst att reagera först.

30 gillningar

Köp:

• Harvia-utökning. Utökade min tidigare lilla position nu! Vikten i portföljen är fortfarande knappa 5 %, men förhoppningen är att återigen öka andelen i portföljen mer rejält. Året var riktigt bra och ledningen verkar fortfarande tro på sin långsiktiga vision. Marknaden växer ständigt och Harvia är marknadsledare. Kassan börjar bli rejäl och Rauli lyckades fiska fram lite kommentarer i intervjun gällande förvärv, vilket det kan komma mer info om senare… Värderingen är riktigt rimlig.

Tyvärr märker jag att botten på kontot redan syns och kassan är låg! Det dyker upp köpvärda objekt på radarn hela tiden, så jag måste börja fundera på att byta fot gällande vissa bolag för att få in bättre papper…

33 gillningar

Köpt tillbaka de 100 Nordea-aktier som såldes av för 2 veckor sedan (nu är alla 4000 gödsvin tillbaka i hemfållan igen)

Hade varit sugen på att köpa Harvia till gårdagens priser, men Inderes-effekten hann fram före dagens löning.

För Titanium fick vi däremot ingen Inderes-effekt längre. Uppenbarligen tolkas det som nämns i rapporten – ”Titaniums värderingsnivå är dyr med kortsiktiga multiplar. Aktien prissätts klart över bolagets historiska nivåer, och den historiska tydliga rabatten i förhållande till jämförelsebolagen har förvandlats till en liten premie.” – som lite väl överdrivet av fler än bara mig.

Trevlig helg till forumet! :gem_stone:

6 gillningar

Revenio ut direkt och Terveystalo istället, som jag sålde av lite dyrare för en stund sedan.

S: Revenio 50 st (17,86 → 18,40 €)
K: Terveystalo 98 st (9,64 €)

5 gillningar

Tanken var att göra färre affärer i år.. Men IREN och Marimekko som nya i portföljen och en minskning av QT med stor förlust.

4 gillningar

I början av veckan blev det att lägga pengar i ETF:er och idag på lönedagen följande drag:

Nordea åter i portföljen, 100 st. Denna köptes och såldes flera gånger förra året, senaste försäljningen var strax under 15… får se hur det går i år.

Ökat i Kemira och Huhtamäki med 15 st.

Tecknat OP-fonder 3x 300e.

7 gillningar

600 st Sampo köpta @9,02, det finns fortfarande krut för fler köp :slight_smile:

15 gillningar

En liten ökning av Enento på värdepapperskontot, 10 st @ 14,76 €, samtidigt som genomsnittspriset hamnar lite närmare 15 euro.

Om en vecka är det indexfondsdag! Det är Farbror Shinjukus enda månatliga godisdag! Mums mums åh! :candy: :lollipop:

14 gillningar

Nebius-position öppnad här också efter en mycket kort analys, men siffrorna ser bra ut. Bara en chanspost när man får den under $90 i pre-market för $88,78.

Fyllde på i VRT för några dagar sedan och det satt fint då den steg drygt 20 % den dagen.

Minskat i RGTI med tung förlust, behöll dock en rejäl pott utifall vi får nästa pump, då bär det av högt.

2 gillningar

Några extra lotter för 529 SEK till den spännande EVO-gåtan, undrar vilken kanin Dart drar ur hatten härnäst? Inte heller bolagsledningens kommentarer klargjorde detta särskilt mycket.

2 gillningar

På löningsdagen mer Seligson Pharos, som ger diversifiering även till räntemarknaden :money_with_wings:

3 gillningar

Jag köpte Revenio, som jag anser främst har lidit av valutakurser och en allmän nedgång för hälsovårdsbolag. iCare-patenten löper snart ut, men vad spelar det för roll när patenten ändå inte verkar ha någon betydelse på huvudmarknaden. Med bildbehandlingsutrustning kan man säkert uppnå en viss grundläggande lönsamhet, även om jag inte tror att Revenio någonsin kommer att uppfinna något så fantastiskt som iCare igen.

11 gillningar

Köpt Terveystalo 310 st @ 9,64 €. Missade morgonens dipp, men fick fortfarande denna utdelningshöjare till ett ganska rimligt pris. Innehavet är nu exakt 1000 st, blev portföljens största.

12 gillningar