Sålt Outokumpu 5,19e. Allt. En halvering av utdelningen passar ju inte alls nu.
Kan återvända till portföljen någon gång.
Sålt Outokumpu 5,19e. Allt. En halvering av utdelningen passar ju inte alls nu.
Kan återvända till portföljen någon gång.
Sålt Mandatum @6,75 med 80 % vinst helt ur portföljen.
Sålt Olvi @33,10 med 7 % + utdelning i vinst, och efter att papperet legat i portföljen i 2 år kan man inte vara nöjd.. Man måste låsa in vinster ibland, när man lyckats kladda ner händerna i sådan skit som Faron (lyckligtvis en obetydlig mängd).
Minskat i Valmet vid 29,22 € och Tieto över 18 €. Problemet nu är var jag ska stoppa de här pengarna. Betsson? ![]()
Sålde mer Tieto vid 18,88 € och även Tokmanni vid 8,14 € på grund av rampfeber.
Fick Tekova till priset 1,320. En ökning på cirka 40 procent och satte pengar som frigjorts från Terveystalo på aktiesparkontot i arbete.
Edit: och en ökning på 1/4 i Evli för 24,70 euro, fortfarande på aktiesparkontot.
Ökat i Harvia för 35,4€/st. Förvånansvärt måttlig utdelningshöjning och skuldsättning 1,2x. De har nog något i kikaren..?
Dammsugit upp mer Revenio.. Nytt samarbete skapar återigen nya möjligheter. Undervärderad ledande aktör globalt.
Från jobbfronten trillade det in 15 t€ extra. Av det har 10 % lagts i Faron @ 0,66 €/st.
Sålt ett par kilo Nanoform (0,76) och tagit upp torsken på däck… har fortfarande 6,5K som ligger och ruttnar i näten då jag inte fick mer sålt.
Utökning i Harvia enligt plan @ 35,40. Kassan smälter framför ögonen när det återigen finns saker att köpa.
Öppning Harvia 36,25€.
Har inte haft Harvia i portföljen tidigare.
Ökat i Harvia. Planerar även att köpa mer inför Q1-rapporten, såvida den inte snabbt studsar tillbaka till runt 40 €.
Här också en ökning i Harvia idag. Tidigare Terveystalo som nytt innehav i portföljen och efter en paus även Apple som en ny rad. Sålt av Tieto och Telia.
Optomed-positionerna har utökats på alla tänkbara sätt under ett par dagar. Blodanalyser och försäkringsbolag fick ge vika, och buffertkontot har tömts. Lyckades öka med ungefär 10 procent. Som tur är det lönedag imorgon. Tänkte fortsätta mitt köpprogram![]()
2x köp i Adyen.
Ganska tufft när +21 % intäktstillväxt (Revenue growth) innebär en dag på -20 %. Värderingsmultiplarna har förvisso varit irriterande höga länge och är det fortfarande.
Verve fick lämna med ca -60 % förlust. Men i princip kvittar det, då jag får förlustavdrag i skatten och därmed betalar mindre skatt. Det svider förstås ändå att göra en förlust, men så är det ibland. Tematiska ETF-fonder har fungerat så bra för mig att det förblir mitt huvudintresse även i fortsättningen.
Sålt hälften av en medelstor Marimekko-position. Om bolaget inte når över 10 % tillväxt eller betalar en tillräckligt hög utdelning vill jag inte behålla det i portföljen. Köpte senast när tillväxten fortfarande låg på en nivå över 10 %.
Dessutom en minskning med 1/4 i Zaptec. Frigör kapital för andra eventuella köp; jag tror på bolagets långsiktiga tillväxt, men orderingången har varit ganska platt länge, så det är svårt att se att tillväxten blir enorm om det inte syns i beställningarna. Delårsrapport nästa vecka och trenden för den här rapportsäsongen verkar vara ”allt (nordiska tillväxtbolag) ner” ![]()
Valmet sålt, alltihop.
En del av detta till köp av Harvia (200 st) som jag inte hade sedan tidigare.
Efter några veckors fiskande blev det en ökning på 25 % i Kemira på värdeandelskontot @19,46 €. Andelen i portföljen är nu 7,5 % med ett medelpris på 14,5 €.
I början av veckan tänkte jag att det här skulle kunna lyckas. Det lindrade till och med en aning den stora smärtan som kvartetten Faron-Optomed-Revenio-Kempower orsakat under de senaste dagarna, även om det rör sig om en helt annan storleksklass. Kemira är ett av mina mest sannolika långtidsinnehav eftersom framtiden beror på vatten.
Läkemedelsbonden Sanofi utökad med 250 st i dippen
Utdelningsförslag 4,12€, växande direktavkastning 5,3%! VD-byte kan vara riktigt goda nyheter också.
Ökning i Sanofi för medellång sikt och öppning i Zalando för en liten trade.