Köpt mer Smart Eye i en mystisk dipp. Kursen har redan stigit tillbaka hälften från den botten. Hittade inte direkt någon anledning någonstans.
ökat i kontron ag, inspirerad av gårdagens bra uppgång
Försäljning av Finnair med ca 15 % vinst. Får se om man hoppar på igen lite senare.
Nu åkte dagens köp ut. Jalkanen låter som en slagen hund i den pågående webcasten.
Jag gjorde som så att jag sålde av knappt hälften av 3M-lapparna i pre-market @173$, och på sista raden blev det drygt 80 % vinst plus ett par års utdelningar. Det frigjorda kapitalet hittade ett nytt hem i Sampos utförsäljning, så jag köpte en position under nian och är därmed tillbaka på tåget efter drygt ett års paus…

Förvirrande tider.. Jag har egentligen bara handlat aktivt med just det här bolaget – annars är jag väldigt mycket av “köp och glöm”-typen.
Minskade i Faron med en tredjedel för ett tag sedan. Igår var jag nöjd med emissionsnyheten, men besviken på kursreaktionen. Så jag bestämde mig precis för att köpa tillbaka. Det är i alla fall intressant att följa det här, och nu fick man ner snittpriset då tron på produkten finns kvar.
En mindre post i TTALO på aktiesparkontot säljs med en liten vinst. Någon verkar veta något™. Vi kollar igen på fredag, eller så sätter jag även de här pengarna i Sampo.
Lite minskat inför morgondagens rapport,
Metso 300@17,14 och inköpspriset för dessa var 4,60.
Har fortfarande 1200 st kvar i portföljen..
Sålt en tredjedel av Metso från AOT @17,30€. De köptes i slutet av 2023 för 8,96 €. De kvarvarande utgör 4,2 % av portföljen.
Huvudet först in i väggen… Ökning i Faron 2918 st. 0,555€ snitt 0,99€
Lättade på Stora som gått upp med 30 %, pengarna till utdelnings-Sampo.
Ökning +25 % eller 250 st Taaleri. Cirka 1,8 % av portföljen är nu investerad här.
Jag tror att kiosken fortsätter sitt rimliga lunk mot framtiden, och längs vägen tickar det in utdelningar.
Och sedan kommer det, i takt med att bostadshandeln piggnar till, nyheter om Garantias förbättrade drag och vips, så stiger kursen.
Duolingo köp 107,70 USD, testar även detta nu. Om det inte blir något annat kvar så får man åtminstone erfarenhet..
Tokmanni-aktierna som köptes från botten i början av förra veckan såldes idag till nästan dagens högsta pris. Det blev ju kvar en ganska fin mängd i portföljen för fortsatt innehav.
Olvi har jag minskat lite väl mycket då kursen har sett något utmanande ut. Idag köpte jag tillbaka aktier i slutcallen för 33 euro styck. Om morgondagens resultatrapport och guidning motsvarar mina egna förväntningar och kursen skulle dämpas något, kan jag tänka mig att köpa tillbaka aktier mer rejält.
Igår hyvlades lätt sådant som stigit
- Consti
- kesko
- Lapwall
För att ha pengar att köpa mer till OST:n (aktiesparkontot)
- Faron @ 1€ och 0,8€
Idag fortsatte samma flängande, det vill säga hyvlat lätt
- Kesko
- Neste
- OmaSP
För att ha deg att köpa sådant som gått ner
- Admicom
- Faron
- Qt
- Lassila&Tikanoja
- Revenio
- Taaleri
Första gången jag skriver uttrycket ”vad skulle kunna gå fel”…
Eftersom det inte finns så värst många vallgravsmonster i Finland så ser jag inte på aktier som att man bara köper sådant som stiger/är kvalitativt/dyrt, utan jag hämtar ibland hem vinst och försöker våga bottenfiska, även om jag inte köper alla dippar nuförtiden för då tar kontanterna slut. Som jag inte ens har. Då skulle det bli kostnader av allt vevande.
Sålt alla 350 UPM-aktier från värdeandelskontot (AOT) till priset 27,59 € med en liten förlust, men med utdelningarna inräknade blev det ändå lite vinst. På aktiesparkontot (OST) finns det fortfarande en del kvar. Pengarna behövs för att köpa en broms för förmögenhetsbygget och fler försäljningar relaterade till det är på kommande
.
Ökade i kanadensiska Largo Inc. idag med tusen utöver de tidigare tusen. Om vanadinpriset börjar stiga ytterligare härifrån nu när utbudet är begränsat, skulle man kunna tjäna lite extra. Kursen fortsatte snyggt uppåt efter köpet, så det gav en bra känsla för den här dagen också.
Har ett par andra vanadinbolag i åtanke för köp, och om Harvias delårsrapport gör mig besviken imorgon åker bastuaggregaten ut och gruvbolag in i stället.
En liten ökning på 40 % i Raisio V-aktie @ 2,80 €. Fortfarande ett av portföljens minsta innehav. Fortsätter köpa successivt för långsiktigt innehav….

Köpt mer Harvia i dippen. Dollarn samt detta: ”Tillväxtfrämjande åtgärder har på kort sikt ökat kostnaderna”.
Harvia ingång 125 st @ 35,70 €. För kort sikt på aktiesparkontot.