Den kraftige kursstigning kom allerede før Q4-resultatet. Som jeg skrev for en måned siden ved 9,25, er overbevisningen ikke stærk. På dette tidspunkt besluttede jeg at spille sikkert og hjemtage flere gevinster. Der er meget få kontanter, og jeg vil hellere sælge denne end andre. Det ser ud til, at den mest optimistiske ud af ti analytikere har sat et kursmål på 10,00.
Jeg tør dog ikke helt give slip på Renkaat, i tilfælde af at vendingen bliver fuldt realiseret i de kommende år.
Reducerede i går firmaets portefølje med den næste tredjedel, dvs. halvdelen af de resterende (40 % af den samlede beholdning). Faldt fra top ti til en mellemstor beholdning: vægt i firmaets portefølje 5,2 % → 2,6 % og i alt 4,1 % → 2,5 %. Denne portion blev købt 09/2023 (7,8 EUR), kapitalgevinst efter omkostninger 42 % (+ to udbytter, samlet afkast ca. 52 %).
Tilføjelse af Investor. RÖKO til den langsigtede portefølje og Rockwool til porteføljen med faldende knive. Europa er interessant i øjeblikket. I USA er blikket stadig rettet mod disse AI- og rumfartshype-virksomheder samt hele SaaS-sektoren.
Jeg købte Aspo ved børsåbningen, da den ikke så ud til at komme tilbage til stationen og hente mig. Ventetiden kostede over 15 %, altså en euro per aktie.
Nyhederne skrider frem præcis som de skal, og der ligger stadig penge på bordet via opsplitning eller frasalg.
I forbindelse med Nordnets gearings-reduktion solgte jeg Kamux, som var købt til januar-rallyet, med et afkast på ca. 10 %, samt den sidste post i Novo købt til 276 DKK til en pris på 405 DKK. Denne handel gik samlet set rigtig godt.
Fra Nordeas aktiedepot (AOT) solgte jeg en miniposition i HKFoods med ca. 115 % gevinst, mens en større portion blev på aktiesparekontoen (OST). Her akkumulerer jeg udbytter, mens jeg venter på kursstigninger.
Jeg lukkede øjnene og øgede min Sampo-position med omkring en sjettedel. Hvis denne pris var blevet tilbudt for en måned siden, ville jeg have købt for fuld skrue, og jeg ved ikke, hvad der skulle have ændret sig nu. Måske ved nogen noget.
Sampo @9,296, gad vide om man for en gangs skyld rammer tæt på dagens bund
Edit. Fornuften siger selvfølgelig, at hvis noget så stort falder på den måde, så ved nogen noget, som jeg ikke gør. Men jeg har heller ikke brugt fornuften i mine investeringer før.
Størstedelen af opsparingen går i øjeblikket som månedsopsparing i ETF’er hos Nordnet: svenske småselskaber, europæiske småselskaber og som en joker Franklin FTSE Korea. VanEck Defense har også været med i lang tid; nu tilføjer jeg ikke mere til den i et stykke tid, da den allerede udgør en ret stor andel.
Min strategi i år er, udover at undgå stockpicking, at lægge så meget til side i fonde, at man virkelig bliver nødt til at være mere opmærksom på hverdagsudgifterne og planlægge for at klare sig indtil lønningsdag. Lad os se, hvordan det lykkes.
1500 stk. Kempower købt for et par dage siden røg ud med 6 % gevinst. I stedet Sampo, som kan øges enten lavere eller højere, så snart årsagen til dagens fald bliver klar…