Som en aktivitet i början av veckan och för att lätta upp det gråa, små tillägg i Capman (500 st @ 1,836) och Elisa (20 st @ 36,98).
@Needles, baserat på det sakliga inlägget, har Terveystalo lagts till.
Jag lade till en andra brittisk medlem till OST.in Finlands utdelningsportfölj, tillsammans med Domino’s Pizza.
Där är vädret likadant året runt som i Finland i november, så det accepteras.
En liten position på prov, under övervägande: Legal & General Group @249 GBX.
De 56 aktierna från Framery-emissionen säljs och placeras i det (förhoppningsvis) mer lönsamma Detection Technology.
Lägg till i portföljen:
Unusual Machines
Ondas
UIPath
Drönarnas megatrender skymtar vid horisonten. Eller så landar vi pladask.
Har köpt mer Taaleri och Tokmanni till bloggportföljen då de är så billiga. Du kan läsa mer via länken: Novemberpublikation: förkastade aktier tillagda i portföljen
@Haddock Jag tror att ledningen och insiderna i detta fall har en god uppfattning om aktiens verkliga värde, eftersom undervärderingen är exceptionellt lätt att upptäcka (i mitt sinne är bolagets verkliga värde per aktie cirka 15€). Ingen kan veta hur absurt lågt kursen kommer att sparkas ner innan den börjar stiga igen (fall Neste), men aktier bör köpas så snart kursen är låg i förhållande till det ”verkliga/interna/marknadsmässiga värdet”.
Nedan en bild på en investerare jag följer och uppskattar, som också har ökat sina innehav i Tokmanni under en längre tid och fortfarande verkar anse att bolagets marknadsvärde är för lågt, med 57 års investeringserfarenhet.

Riktigt fina lyft, efter vilka man egentligen inte själv motiverar köpen av Terveystalo ![]()
Jag har haft Terveystalo länge i portföljen och det är trevligt att lägga till igen till kursen @9,20 ![]()
Samtidigt ett tillägg av Meta Platforms ![]()
Igår såldes 5% av Nordea-aktierna till priset 15.68, eftersom de hade ökat så mycket i portföljen. Har visat sig vara ett ganska bra beslut idag, ibland är det så
. Med de frigjorda medlen köptes Terveystalo till portföljen.
Även om jag känner mig dum och fattig när jag handlar på Tokmanni, köpte jag en liten position och följde insynspersonerna. Jag insåg att den nämnda känslan är med mig även annars, inte bara när jag handlar på Tokmanni.
Gjorde mig av med Huhtamäki av skattetekniska skäl. Vi får se om trenden skulle vända. Känslan är att andra stiger, utom Huhtamäki.
Ledande ekonomimedia och en investeringsinfluencer lyfte fram som aktieval för 2026. Faron och SSH communications security.
Dessa får alltså vara mina egna januarirally-val, det vill säga ett tillägg av Faron och ett köp av SSH.
Vi får se vart algoritmen driver och om det blir några överraskningar.
Tokmanni tog sig in i indexmannens portfölj. Med blandade känslor av fruktan väntar man på evig uppgång.
Samtidigt för månadssparande
NN Norge, NN Sverige, Amerika + Europa ETF 1500€
OP Amerika, OP Europa, OP Norden 500€
Sålt gammalt strunt från Nordnet. Spinnova, en liten position som hängt med sedan emissionen, har sålts av med en förlust på -94 % plus transaktionskostnader. Skatteförsäljningar så här i slutet av året.
FUCHS från Tyskland. Namnet är inte det mest lyckade ur ett finskt perspektiv, men utdelningshistoriken och affärsutvecklingen har varit utmärkt.
Tillverkar smörjmedel, hydrauloljor m.m. för industrin inom många olika segment. Stamaktien har stigit under 2000-talet från 1 euro till omkring 30 euro. P/E 13, ingen skuld. Har höjt utdelningen 23 år i rad. Knappt 4% direktavkastning.

Framerys aktier är sålda. Jag lyckades fylla på mer på 8.9e-nivån. GAV var 8.28e. Vinsten blev ungefär ett par kaffepaket. Framery har visserligen en imponerande hype, men börskursen sjunker ändå, mitt eget förtroende tog slut.
En testposition i Neste köptes för 17.23e/st, tekniskt sett ser det ut som att vi efter den där pullbacken skulle kunna fortsätta upptrenden mot början av året. Men vem vet det ![]()
Jag sålde tidigare 40% från Indens position på värdepapperskontot, eftersom jag var ung och behövde pengar, samt för att detta var en av de enda positionerna som gick med förlust.
Idag köpte jag en minipost som tillägg till den lilla positionen på Aktiesparkontot med tanken att snitta ner. Det lönar sig inte att sälja härifrån, eftersom torsken ruttnar på vägen.
Dessutom en minimiposition av Ilkka serie ett till Aktiesparkontot, så att det är lättare att följa kursutvecklingen. Fiskekrokarna väntar fortfarande tydligt lägre.
Och ett minitillägg av Sanoma också till Aktiesparkontot. Medelpriset var tidigare 6,xx€, men efter att topparna har vänt ner tänkte jag nu lägga till lite i taget av även denna. Direktavkastningen är över 4% och kassaflödet ser bra ut. Mediasidan är helt suverän i sin kvalitet i Finland.
LeadDesk ut, eftersom det inte rörde sig alls för mig!
Istället mer Tokmanni och IREN
Ur skannerns fjärde lucka dök det upp något som UiPath Inc. med tickern PATH. Jag tog en testpost för 17.25$.
Sålt Harvia köpta i slutet av september med ca 20 % vinst @ 42,1 EUR.
Ökat en redan stor position i Evolution @ 625 SEK. Avsikten är att före årsskiftet lätta på de poster som köptes 2021 med samma mängd som köptes nu, så att Skatteverket inte får något.
Gjorde en ren skatteförsäljning,
Hälften av QT 150@31,80 så en förlust på drygt tre tusen härifrån..
Kommer förmodligen att köpa tillbaka om det sjunker under 30, tron finns fortfarande kvar
![]()