Ett fynd från den nya skannern CRDO aka Credo Technology Group Holding Ltd 50 st testposition inlagd…
Köp: CRDO 50 st@194,6 USD
Edit: Sälj CRDO 50 st@197 USD
Vinst på några tior eller hundralappar, javisst
Ett fynd från den nya skannern CRDO aka Credo Technology Group Holding Ltd 50 st testposition inlagd…
Köp: CRDO 50 st@194,6 USD
Edit: Sälj CRDO 50 st@197 USD
Vinst på några tior eller hundralappar, javisst
Positionsöppning:
Relais Group(RELAIS)
Varje gång det funnits pengar har värderingarna känts lite för höga. Så även idag, men sådant brukar det vara med kvalitetsbolag.
OST
Fler poster igår och idag, båda gångerna ~45.5
Baserat på gårdagens nyheter kunde man ha förväntat sig en större dipp, men jag känner inte till dynamiken hos dessa konvertibla skuldebrev tillräckligt väl för att gissa ens i närheten av rätt. De försökte förvisso förklaras, men om meningen innehåller termerna gamma och delta så går det över mitt huvud.
Hur som helst verkar det som att rensa gamla skuldebrev från böckerna och registren återigen är en förberedelse för något… vi får se. SW1 kommer att lanseras om cirka 4 månader, och innan dess kommer åtminstone den första affären att göras med den.
Aiforia, 300 stycken till, ordspråket “bottenlös myr” stämmer inte, man vet bara inte nödvändigtvis på vilket djup man stöter på den, den borde verkligen hittas redan så smått nu.
Åh ja, och lite handel med Framery:
Finland Framery Group
Köp Genomfört 1000 8,61 EUR
Finland Framery Group
Försäljning Genomfört 1000 8,848 EUR
Finland Framery Group
Köp Genomfört 1000 8,408 EUR
Jag gjorde precis ett sådant vad som jag inte rekommenderar andra. Jag köpte alla följande för 30k€ per aktie: Salesforce, Adobe och ServiceNow.
Dessa är de så kallade före detta stjärnorna som har slagits sönder och samman på grund av AI. Nu när bubblan håller på att spricka och folk inser att dessa aktier faktiskt fortfarande är på tillväxt trots all hype, och att de alltså verkligen växer LÖNSAMT hela tiden, så kommer resultatet att bli sådant att en stark tillväxt i aktiekursen är att vänta.
Alltså, de som åtminstone förstår sig lite på de ovannämnda mjukvarorna förstår att tanken på att någon AI skulle ersätta dem är ett skämt.
Ditt meddelande är något motsägelsefullt, eftersom de som åtminstone förstår lite om Adobes produktfamilj förstår att dess framtida konkurrenskraft för närvarande till 99% beror på hur väl AI kan integreras i programvaran. Adobe har faktiskt varit ett av de första företagen att erbjuda AI för professionellt bruk, varför det enligt mig är ganska märkligt att betrakta det som någon slags motkraft till AI.
Tankat mer faron i hopp om positiva nyheter. Totalpositionen nu störst/en av de största när det gäller AOT1, AOT2 och OST. Medelkurser 2,2 - 2,4 EUR.
Äntligen har ett av företagen på min bevakningslista sjunkit till en rimlig nivå och jag kunde köpa en liten del Terveystalo till min utdelningsportfölj. För en tid sedan lättade jag på vikten av Orion efter en kraftig uppgång, så med samma köp fick vi tillbaka den efterlängtade branschspridningen inom hälsovårdssektorn. Om Revenio nu också dippade ordentligt, skulle det vara en riktigt bra trio.
Jag bygger upp utdelningsportföljen i lugn och ro inför pensionsdagarna som hägrar på 2050-talet. Jag försöker, enligt Buffets läror, att köpa “en del av företaget” istället för en aktie för lång tid framöver, och jag brukar titta på fyra faktorer när jag fattar köpbeslut.
Inhemsk. Utdelningar skattefritt till aktiesparkontot, så att portföljen kan växa med ränta på ränta. 94% av Terveystalos omsättning kommer från Finland, vilket för mig är lite av en röd flagga, men branschen är ganska defensiv, Terveystalo är branschledare och megatrenden med åldrande är en realitet i detta land. Det är för övrigt värt att notera att Terveystalos andel av omsättningen från den offentliga sektorn är cirka 15%, medan Pihlajalinna har en siffra på cirka 50%.
Kvalitativ. När en stor del av verksamheten är inom finsk företagshälsovård, syns landets dystra ekonomiska utsikter och växande arbetslöshet i siffrorna. Vanligtvis skulle jag vilja se en ROE på över 14% och en ROIC på över 10% under flera år, men nu har det i närtid gått lite åt alla håll. En lönsamhetsvändning har dock skett och både OP och Inderes förutspår att t.ex. ROE kommer att ligga runt 18% i genomsnitt under de närmaste åren. Dessutom noterade jag Terveystalos mycket höga NPS-värde på 88. Och i det här landet måste ju till exempel arbetslösheten på sikt börja minska, vilket innebär fler kunder för företagshälsovården. En uppmärksam investerare måste förstås också hålla ett öga på skuldmängden och eventuella utländska aktörers inträde på marknaden. Än så länge finns det en vallgrav, men är den hållbar?
Utdelningsbolag. Terveystalo ändrade nyligen sin utdelningspolicy och kommer i fortsättningen att betala ut cirka 80% av sitt resultat som utdelning. Med nuvarande kurs skulle nästa års direktavkastning vara cirka 6,8%. Terveystalo genererar ett mycket bra fritt kassaflöde jämfört med utbetalda utdelningar, vilket för min del minskar oron för dess hållbarhet. Och jag tycker att drivkrafterna är ganska tydliga för varför Terveystalo kommer att fortsätta att gå bra både på kort och lång sikt. Särskilt om verksamheten i Sverige också blir lönsam.

På rea. Både P/E och EV/EBIT för nästa år ligger runt 10,5. Detta börjar vara en ganska rimlig värdering för en marknadsledare som inte är särskilt beroende av offentliga medel. I princip skulle min “sweet spot” vara vid nio euro, men en kontantandel på cirka 30% började bränna lite, så nu hoppar vi in. Mika Heikkiläs fond Proprius Partners Arvo Suomi har också köpt Terveystalo i höst och det verkar vara fondens topp 5-placering för närvarande. Vi följer alltså de smartare och hoppar med. Viss osäkerhet är förknippad med detta företag också, så vi håller en liten vikt på 4% i portföljen och är redo att realisera förluster snabbt.
Enligt investeringsplanen fortsätter vi med tidsmässig diversifiering och nästa köp tidigast om 30 dagar. Vi följer åtminstone Elisa, Olvi, Marimekko och Kesko med skarpa ögon.
| Terveystalo | |
|---|---|
| God avkastning på eget kapital under lång tid (ROE min. 14%) | |
| Växande utdelning under lång tid / Företagets mål är en stigande utdelning | |
| Hälsosam utdelningskvot (max 70%) | |
| Direktavkastning minst 3% | |
| Resultat och omsättning har vuxit under de senaste fem åren | |
| Totala tillgångar är större än totala skulder | |
| Värdering: 12% avkastningsförväntan uppfylls i ett normalt scenario |
Framery låg i portföljen exakt ett dygn. I morse såldes de för 9,00 euro och veckans luncher är intjänade.
Resten av Framery såldes också i morse till ett snittpris på 8,79. Jag tror jag lämnar det här med den här aktien för den här gången, och styr kosan mot Amerika härnäst.
Igår missade mitt köp av Aiforia med 1c på budgivningen.
Jag tolkade säljtrycket korrekt och idag fick jag det billigare än vad jag erbjöd igår, det vill säga 2.44€/st. Säljarna väntar tydligen på en riktad emission, som jag dock inte kan delta i, eller så realiserar de bara sina förluster. Jag behöver inte, jag har redan tillräckligt av dem. Jag tror fortfarande starkt på företagets arbete, det finns redan många goda referenser. För min fru i sin tur är mitt bud på 2.43€/st ute, jag håller tummarna.
Återigen ägare i Tokmanni med en liten bevakningsposition. Senast såldes de sista 12 till dessa priser, nu börjar värderingsnivån vara ganska trevlig, förutsatt att resultatet åtminstone inte sjunker från nuvarande nivå. Omfattande insiderköp stöder denna tanke. De betalar väl någon utdelning nästa år också, även om höstutdelningen ställdes in ![]()
Jag skrev så här i Tokmanni-tråden i juli:
Jag bestämde mig idag för att sälja mina Black Friday impulsköp Kamux och köpte Tokmanni istället. Jag känner fortfarande inget starkt intresse för något av dessa företag.
Affärer gjorda för att döda tristess är sällan särskilt lönsamma, men kanske hinkarna säljer bra inför jul. ![]()
Köp: Huhtamäki 115 st till dagens pris.
På kursgrafen kan man på dagsnivå se ett mycket sällsynt I am Batman-mönster som inom TA är välkänt som ett mycket Bullish mönster, men som eventuellt också kan vara ett Bearish mönster.
Fr fr (som ungdomen uttrycker det) väntar jag på tillfällen att köpa mer från månadsnivåns 200 EMA.
E: Har också köpt Opto för ett tusen euro.
Jag lyckades skaffa 1000 Aiforia till min fru också, för 2.43€/st, och passade på att köpa ett kilo Optomedia också när priset sjönk.
Jag menade inte att Adobe skulle vara motsatsen till AI, och självklart måste AI integreras som en del av Adobe, och Firefly är redan det. Jag menade snarare att varken Sora eller andra AI-program kan utmana Adobe, även om marknaden nu intalar sig det. Exakt samma situation är det nu med Salesforce och ServiceNow.
Jag köpte också lite Optomedia idag @3.645€. Undrar om fredagens 400k-post har börjat säljas ut? ![]()
Jag köpte 100 st Tokmanni (7,45€) till sällskap åt de gamla torskade. Visst smittar väl inte lukten av den härskna torsken av sig på de här färska?
Ur skannerns julkalenderlucka dök något sådant som Q/C Technologies Inc QCLS upp.
In 4.11$, ut 4.76$. På länge en helt okej intradagshandel.