Sålt hela innehavet i Kesko - det här verkar inte leda någonvart…
Ökade i Valmet med 47 st till priset 21,14 €. Totalt innehav nu 92 st.
Ökat med 50 st. Celsius @29.69$.
Jag tror på trenden att varje ny generation ungdomar dricker mer och mer av dessa. Det är väl bara vi gamlingar som fortfarande dricker läsk.
En andra post Aiforia (à 1,882) och sänkt courtage. Det verkar finnas någon sorts magnet i huvudet där det står osäkra First North Pharma-bolag…
Det har kommit lovande nyheter från Aiforia under en längre tid, ledningens ägande ser bra ut och jag sitter fortfarande i detta med en ganska liten position.
Shoppar igen
En ögonblicksbild, inspirerad av kafferummets diskussion om huruvida det är “kul eller hemskt att gå i affärer”.
Jag köpte boomer value-ETF (AVWS) när marknaden påstås vara rädd. Nu börjar jag ha den här godsaken för hela 120 000 €.
Jag köpte TMDX. Transmedics är en sällsynt kombination av vallgrav, motståndskraft mot lågkonjunktur samt tillväxt. Och för tillfället till en bra värdering. Execution risk (genomföranderisk) är den mest uppenbara här. Och ledningen har ett starkt track record. Så: om historien upprepar sig kommer avkastningen att bli mycket god.
Ökat positionen i Ondas något. Tillväxten är stark, värderingen är inte längre hisnande (förutsatt att de når prognoserna) och det (evigt utdragna) slutet på Iran-krisen ändrar inte nämnvärt det faktum att användningen av drönare i krig och annat kommer att öka.
Tog en position på 15 000 € i Avantis small cap-ETF (AVWS) även här. Tanken är att investera cirka 50 000 € - 100 000 € i denna under de kommande 5 åren och behålla den i 20 år.
Inspirerad av Ben Felix
Fyllde på med 2 000 st Lindex till aktiesparkontot (OST). Som jag ser det krävs det inte mycket positivt för att den här ska resa sig ur askan. Finansierat genom att sälja av en del av Novo. Novo svällde och blev ganska stor efter flera köp, och är fortfarande ett av de största innehaven i portföljen. Vinsten från Novo blev ett par % plus utdelningar.
Lagt till 2000 st GLND för att vänta på oljejuniorns katalysatorer under perioden juli-september. Torde vara världens första projekt av detta slag, som det görs en realityserie om av Dr. Phil gällande äventyret på Grönland.
Köpte Atlas Copco på botten i våras och har nu sålt dem med god vinst, så nu är det bara att vänta på köplägena i februari/mars 2027. Jag vet inte orsaken, men världsekonomin lär väl hamna i gungning av någon anledning även då.
Cute QT-positionen stängd… ai-hypen lättar och betoningen på ett tillförlitligt slutresultat ökar… antar jag
Lönen hade trillat in på kontot, så det blev små ökningar i Nordnets Finland- och Sverige-indexfonder. Köpte även tillbaka 1 000 aktier i Faron @0,4765€. Dessa sålde jag några tusen av vid 0,54–0,55€-nivåerna för någon vecka sedan.
Lite sommarmanövrar och vad annat kan man köpa än Aallon Group.
K: Aallon Group 150 st (8,66 €)
S: Aspo 300 st (5,895 → 5,96 €) + utdelningar
S: Sampo 120 st (8,878 → 9,114 €)
förra veckan och igår köpte jag Kesla med en lite tyngre hand, det är billigt nu
Köp:
- Smart Eye “lekposition”. Jag skulle vilja orka hålla i denna över ett par delårsrapporter, men vi får se. Jag köpte mitt i värsta uppgångsyran, så det bär väl snart nedför igen.

Köptriggers är ganska tydliga: lagstiftningen kring förarövervakning som träder i kraft, låg värdering (om man sparkat burken tillräckligt långt framåt nu?) och bra momentum. Smart Eye är en av de där hype-aktierna på forumet som jag själv var involverad i förr i tiden och faktiskt gjorde en del vinst på. Vi får se vad som händer nu. ![]()
Öppningspositioner idag i Smart Eye (100 st, 89,9 SEK/st) och Valmet (50 st, 21,2 €/st).
Jag får erkänna att jag inte har gjort någon djupanalys av något av bolagen, utan det gick mer på magkänsla. Smart Eye-hypen på nätet lyckades övertyga mig, och vad gäller Valmet hoppas jag att de snart börjar närma sig cykelbotten. I framtiden kommer portföljen att viktas mer mot utdelningsaktier, så Valmet kommer definitivt att behållas på lång sikt. Jag siktar på att titta på eventuella ökningar i dessa under hösten.
Köpt en öppningsposition i Marimekko på 200 st @ 10,58 e för att balansera en teknikorienterad portfölj som lutar sig mot AI-boomen och hypen. Det hörs goda nyheter om Finlands ekonomi, så på huvudmarknaden lär väl snöret till de välfyllda plånböckerna börja lossna och bolagets produkter gå åt. Det kom även tecken på ökad utlandsförsäljning under Q1.
Jag trodde aldrig att denna dag skulle komma. Jag köpte Smart Eye till portföljen, igen. Egentligen vill jag inte ta så här små positioner (3 000 €), men det får gå på kontot för osäkerhet. Jag tog en liten förlust på denna runt 2022 och då såg läget hopplöst ut.