Jeg har lige købt/solgt (Del 8)

Alle ugens aktiehandler i går fredag.

Solgt:

• :finland: Nokian Renkaat à 11,50 EUR

Købt, nye positioner:

• :norway: Borregaard à 140,00 NOK
  • :canada: MDA Space à 51,99 CAD
Nokian Renkaat

Kursen er igen steget til tæt på de højeste niveauer i tre år, og i den anledning solgte jeg resten ud af virksomhedsdepotet (vægtningen var 2,2%).

Det føles lidt som et antiklimaks at sælge nu, hvor turnpiken er i gang, og der på driften endnu ikke er set (endnu?) en reel ny storhedstid. Men jeg vædder nu på, at man kan få bedre afkast andre steder.

Som investering var dette ganske god. Af de nu solgte aktier blev halvdelen købt i 11/2023 og halvdelen i 02/2025, gennemsnitspris knap 7 euro og et afkast på ca. 64% eller 79% inklusiv udbytter. Tidligere reduktioner var også med gevinst.

I den finske portefølje (aktiesparekonto/OST) beholder jeg stadig en lille post (anskaffelseskurs 6,75) som observations- eller trøsteposition (vægtningen af Renkaat i alle depoter gik fra 2,2% → 0,7%). Derudover er der en passende lille eksponering mod selskabet via et par fonde.

Borregaard

For nogle år siden købte jeg Stora Enso for første gang, primært på grund af Helsingin Sanomats artikel om lignin, og blev senere skuffet, da det tilsyneladende ikke blev til nogen forretning (og det i øvrigt ikke var en god investering til de priser).

Det ser dog ud til, at der er aktører, som formår at forædle lignin til forskellige produkter på en lønsom måde:

(Jeg fandt selskabet via indlæggene i den linkede tråd. :folded_hands:)

Jeg havde egentlig tænkt gradvist at udfase investeringer i cyklisk skovindustri, da jeg ikke rigtig forstår det (eller er særligt interesseret i at følge papirmassepriser osv.). Men her endte jeg alligevel med at satse lidt mere på skovindustri, i hvert fald på en måde: Borregaard is a specialized biorefinery and specialty chemical company rather than a traditional forest industry player.

Ved at købe nu efter flere års bund og efter at have kigget på tallene, tror jeg ikke, at det kan gå helt galt her. Startposition i virksomhedsdepotet med en vægt på 1,2% (0,8% af alle depoter).

MDA Space

Startposition i et dyk til virksomhedsdepotet med en FOMO-vægt på 0,6% (0,4% af alle depoter).

Satellit- og rumrobotikvirksomhed. Ud fra lignende visuelle elementer (satellitbilleder af bl.a. Helsinki og Montreal centrum) tænkte jeg på, om dette er “Canadas Iceye”. Men det er ikke nødvendigvis en særlig præcis sammenligning. MDA Space blev for eksempel grundlagt for 57 år siden i 1969 og har over 4.000 ansatte. Det viste sig også, at MDA er kunde hos Iceye.

Jeg kender sandsynligvis ikke selskabet spor bedre, men jeg lod det ikke forhindre mig i at købe en “lær-selskabet-at-kende”-position. :slightly_smiling_face:

Det ser i det mindste ret lønsomt ud. Deres rapporterede justerede EBITDA-margin (omend det er en tvivlsom metrik?) har ligget på 20%-niveauet, og resultatudviklingen ser eksemplarisk ud. En ordrebeholdning på knap 4 milliarder canadiske dollars, som konverteres til omsætning i højt tempo. Der er yderligere $40 mia. i pipelinen.

18 Synes om