Under den gångna veckan gjordes några ändringar i företagets portfölj: kapitalflytt mer i riktning mot högre övertygelse och delvis opportunistiska drag.
Sålt:
- Stora Enso R à 11,325 EUR. Innehavet, som var tänkt att vara tillfälligt, såldes i tisdags. Avkastning 26 % på fyra månader. (En liten post blir kvar på aktiesparkontot (OST); vikt i alla portföljer 2,4 % → 0,8 %.)
- UPM-Kymmene à 26,70 EUR. Kraftigt minskat innehav i onsdags, mot min vana med förlust (-14 % och -2,5 % med beaktande av utdelningar). UPM hade oavsiktligt hamnat bland de största innehaven i portföljen. Jag lät mig en gång i tiden övertygas av bland annat Pesonens visioner. Jag trodde att det rörde sig om en rea (första posten i februari 2024 till priset 31,20 EUR) och en halvvägs tillväxtbolagsinvestering, ett trovärdigt case inom biomaterial. Istället för ett tillväxtbolag blev det ett cykliskt turnaround-bolag i portföljen, som jag köpte vid fel tidpunkt.
- → Sålt 40 % från denna portfölj. Föll från näst största innehavet (7,7 %) till sjätte plats (4,6 %, i alla portföljer 4,8 %).
- Detta förvandlar innehavet från ett “misstag jag övervakar” till ett neutralt cykliskt case med måttlig övertygelse, vilket håller dig kvar i spelet inför den slutliga återhämtningen
Köpt:
- Norbit à 185 NOK. Förra årets siffror var mycket starka och multiplarna har sjunkit till ganska måttliga nivåer för ett tillväxtbolag; min förståelse för firman var tidigare bristfällig, numera åtminstone lite bättre; i och med dippen finns (fanns
) aktien tillgänglig till ungefär samma pris som vid mitt första köp. Eftersom jag köpte även tidigare, känns det nu bättre, med större förtroende för bolagets prestation och utsikter.
- → Ökat med en tredjedel utöver det tidigare innehavet i torsdags. Vikt nu 3,9 % (2,4 % av alla portföljer).
- Jag har länge (utan att veta om det) tillämpat Pyysings process: ”Jag köper lite på någon slumpmässig grund och sen undersöker jag mer.”
- Kempower. All in — eller inte bokstavligen men det kändes lite så. Jag gjorde liknande snabba drag i höstas när jag sänkte snittpriset i Intellego. Åtminstone i det här fallet vet jag att det rör sig om riktig affärsverksamhet.
Och en ökning vid dippen hade varit under övervägande en längre tid.
- → På onsdagen efter resultatet ökade jag med 40 % i den tidigare positionen i denna portfölj till priset 13,50 EUR och på torsdagen ytterligare hälften av den mängden till priset 12,34 EUR. Alltså totalt en ökning på 60 %.
- Kempower är mitt största innehav och mätt i euro säkerligen det mest riskfyllda. Vikten med nuvarande nedtryckta pris (12,30 EUR) är 11,5 % av företagets portfölj, 8,3 % av alla. Det är också den aktie där jag har gjort (hittills
) mina största investeringsmisstag 2023. - Nedan mer detaljerat varför jag beslutade att öka.
Kempower-motiveringar och förklaringar
Visst, Q4-resultatet var en besvikelse, särskilt gällande lönsamheten.
Kanske kommer lönsamheten att vara svagare i flera år framöver när man kämpar om marknadsandelar i områden där Kempower är en ny aktör (särskilt Centraleuropa och Nordamerika). Volymtillväxten borde dock hjälpa.
Sammantaget ser jag det som det bästa produkterbjudandet (fungerande satellitlösning som maximerar den sålda energin på hela laddstationen + högkvalitativa mjukvarutjänster). Till exempel i Norge (där elektrifieringen av trafiken kommit längst) var Kempower inte först på plan, men har tagit marknadsandelar och blivit den största leverantören av DC-laddare. Knappast bara för att de ville stödja ett finskt bolag.
I investeringsdiskussioner fokuseras det mycket på personbilar och i bästa fall lite på tung trafik, men mycket intressant är även all annan oundviklig elektrifiering i samhället (t.ex. gruvor, hamnar, sjöfart), där Kempower verkar vara väl positionerat. Inte någon “afterthought” utan bolaget har byggts med detta i åtanke från början.
Som en bonus (med hänvisning till den senaste tidens kursfunderingar) är att denna verksamhet inte kollapsar över en natt när AI kommer och disrupterar. Om däremot ett mirakelbatteri kommer och disrupterar, gynnas DC-branschen av den accelererande elektrifieringen, om jag inte är helt ute och cyklar. Kinesiska laddare kan vara en disruptiv faktor, men i västvärlden vill man nog inte att laddinfrastrukturen, inklusive mjukvaran i den, ska vara kinesisk i stor skala.
Tron på företagets världserövring finns alltså kvar. Jag ser att bolaget är på väg att bli en av marknadsledarna inom sin bransch. Kursen kommer säkert att svänga innan dess och jag tänker absolut minska innehavet när tillfälle ges, även om synen på själva bolaget inte skulle försämras.
Jag ökade nu rejält med tanke på de fall där jag verkligen borde ha vågat sänka snittpriset ordentligt (t.ex. Neste, Kempower runt tian). Ökningen nu möjliggör att jag kan minska innehavet tidigare med gott samvete, eller det är åtminstone tanken.
Sunk cost fallacy påverkar nog mitt tänkande, men mycket skulle behöva förändras i företagets verksamhet eller på marknaden för att min investeringstes väsentligt skulle ändras.