Köpte/sålde precis (Del 7)

Sålde alla Embracer igår för 31 SEK. Jag höll ut och fyllde på i tre år. Slutresultatet blev en förlust på 47 %. Jag kommer fortsätta att bevaka, men nu kände jag att det var bäst att kliva av. Min egen bedömning är att kursen är ganska maxad inför den närmaste framtiden.

En del av de frigjorda pengarna satte jag i Glaston @ 0,84 €. Har följt bolaget till och från, men aldrig ägt det. Intervjun med den nya VD:n var övertygande och effektiviseringen av den egna verksamheten verkar bära genom marknadens blindskär.

10 gillningar

Kalmar allt ut @31,5. Tietoevry har också varit på säljlistan, men allt har ett pris och jag kan inte längre motivera den nuvarande värderingen, så det blev en ökning i Tieto @17,16.

E: lägger även till ökningen i Incap till portföljens största tidigare i veckan @10,56.

15 gillningar

Kalmar ut på 31,31. Tanken var bara att tjäna lite ölpengar, men det drog ut på tiden i flera månader.

9 gillningar

Jag är medveten om att jag rör om i en myrstack genom att meddela här att jag har beslutat att förenkla min investeringsstrategi ytterligare till en strategi som historiskt sett bevisat har slagit HEX-indexet årligen med en marginal på cirka 4 %. Det innebär att bolagen rankas efter P/E-tal, direktavkastning och P/B, poängsätts och nyckeltalen kombineras, varefter investeringar görs i de bolag som tillhör den översta kvartilen. Inköp i oktober var Nokian Renkaat, TietoEVRY och Neste. De flesta på forumet skrattar säkert åt den här strategin, och det är helt okej. Inom investering uppnår man överavkastning genom att investera i bolag som är bättre än vad marknaden tror, och dessa undervärderade bolag hittar man sannolikt genom att använda de tidigare nämnda nyckeltalen. Samma sak ligger till grund för Fama & French-studierna osv.

Dessutom kommer jag att börja mäta min framgång som investerare utifrån tillväxttakten för det årliga utdelningsflödet istället för portföljens värdestegring i procent.

Edit @CitizenJ Från Kim Lindströms böcker och @PenttiHirvonen ja, Ilkka Parviainen har också sagt samma sak i åtminstone något Rahamania-avsnitt.

Edit2 @anttoni.laitinen Jag poängsätter endast bolag som har en historik av stabila eller stadigt stigande utdelningskurvor. Jag har ritat upp utdelningskurvorna för varje bolag på Helsingforsbörsen på rutat papper från början av millenniet fram till 2024, och utifrån dessa valt ut 60–70 bolag som jag föredrar och som jag poängsätter.

50 gillningar

Efter att ha sovit på saken ökade jag lite i Quutti till kursen 70,05 €

21 gillningar

Neste 100 st. Har ökat försiktigt och nu lite mer rejält.

18 gillningar

Köpte en ökning i Kalmar à 31,42.
Hoppas uppgången fortsätter ännu längre.

16 gillningar

Taaleri-ökning vid precis 8-nivån. Snittpris nu 8,05. Även detta bolag för långtidsinnehav.

9 gillningar

Morgonens order i Taaleri för sonen gick igenom till priset 7,91, totalt 300 st till, nu finns det omkring 6500 stycken av dessa i familjens portföljer.

15 gillningar

Ökat i Kamux igen. Ett par anledningar till köpet var att jag fortfarande tror på en återhämtning i bilhandeln, och att Petri Kajaani också hade ökat sitt innehav.

7 gillningar

Jag köpte tillbaka hälften av Valmet-aktierna som jag sålde i uppgången efter miljardnyheten. Och tydligen hade en andra post gått igenom, så en ca 15 % mindre summa lades in, men antalsmässigt är den nog knappt större kanske.

15 gillningar

Ökning i Qt, som blev det största direkta aktieinnehavet med en vikt på 26 % av de direkta aktieinvesteringarna och 1,5 % av hela portföljen.

17 gillningar

Även här har QT köpts tillbaka till portföljen efter en tids paus, till en vikt på ca 5,5 %.

7 gillningar

Ökning: Evli @18,36. Växande löpande arvoden och en växande utdelning smakar. Värderingen är också helt rimlig. :ok_hand:

7 gillningar

Till ISK idag ökningar direkt i marknaden i QT, Neste och Tokmanni, samt Kamux tillbaka i portföljen.

9 gillningar

Neste-ökning @14,30 €, 3 års undanstoppade likvider har nästan tryckts in på marknaden, kassaandelen är nu bara 18 %.

Nestes P/B 1.11.2024: 1,32

24 gillningar

Fel hade man igen när jag trodde att Neste inte skulle falla under 15€. Bäst att inte fånga den fallande kniven än, utan köpte Valmet @ 23,55€

13 gillningar

Ökat i Lassila & Tikanoja för 8,66 €. En boomers tråkval. Motivering: Enligt Sitras framtida megatrender kommer mängden avfall bara att fortsätta öka. Även om avfallsbranschen inte skjuter till månen som en raket, värmer defensiviteten och utdelningarna, även om vinterrallyna ibland uteblir.

11 gillningar

Qt tillbaka i portföljen, på länge.. 170€ :one_o_clock: mer tid :rocket::rocket:

23 gillningar

Aspen Aerogels $ASPN - positioner öppnade i två portföljer till kursen 17,89 USD
https://keskustelut.inderes.fi/t/aspen-aerogels-eristeet-teollisuuteen-ja-akkuihin/55509?u=kettunen

I den ena portföljen såldes SoFi av för att ge plats åt dessa vid 11,20 $
I huvudportföljen fortsätter SoFi fortfarande som det största innehavet.

Och Aspen alltså även till huvudportföljen, där hävstången skriker allt mer :grimacing:

image

7 gillningar