Under detta år har jag framgångsrikt undvikit massiva vinster genom att alltid sälja när en aktie börjar stiga t.ex.:
WBD, NOKIA, GOOG, NESTE, ZUMZ
Så jag har tydligen lyckats bra med att välja (aktier) under de senaste (åren), men dåligt med att hålla dem.
Dock har taktiken att bara minska istället för att sälja helt, om företaget eller trenden är bra – förhindrat stora misstag, så vi fortsätter med samma taktik
→ Vinsthemtagning från Nokia @ 6,05. Borde ha vetat direkt när den raketerade på nyheterna, men jag kan inte (jag stannade och tittade vart den skulle röra sig). Positionen var den största i den finska portföljen, nu i nivå med Fortum. Det är fullt möjligt att vi nu ser denna säljvilja i några dagar till och sedan börjar en ny uppgång
author-note: Att äga direkta aktier är verkligen svårt när man måste orka sälja ibland. Jag skulle lägga dessa pengar i en ETF, men de är “fast” på OST.
I princip skulle det inte löna sig att sälja någon aktie om man inte har något nästa investeringsobjekt i åtanke för pengarna.
Lite justeringar för ISK:n. Lättar på Nordea som stigit kraftigt och köper mer Elisa. Från en utdelningsmaskin till en annan, i hopp om en förändring i värderingen.
S: Nordea 100 st (10,85 € → 15,01€) + utdelningar
K: Elisa 30 st (38,10 €)
Jag var så dum att jag trots omställningsförhandlingarna köpte ytterligare 1500 st Aiforia för 2.67€/st.
Jag ser omställningsförhandlingarna mer som en förnuftig än en negativ sak. Man kan ju ha fel ibland => Injeq, OcuSpecto, Dovre…., kanske Aiforia sedan i samma kedja?
Jag bestämde mig för att börja köpa Aker BP, som jag länge har velat ha. Första omgången 259,70 NOK. Utdelningsflödena förstärks.
Potentiella försäljningar i portföljen: Neste, Fortum, Nokian Tyres, Vodafone och Anora.
Vodafone är visserligen billigt, så jag avvaktar och ser om undervärderingen försvinner.
Anoras siffror idag är dock helt acceptabla, det kan till och med stiga och det har ju betalat ganska bra utdelningar också. Det är dock en liten kiosk som jag kommer att sälja förr eller senare under det kommande året.
Säljer OMSE 5,86. Jag önskade lite större kontantposition, så jag kliver åtminstone tillfälligt åt sidan här. Det kan också vara att pengarna hittar ett annat mål.
Lagt till norska Arribatec Group. Företaget har utvecklats övertygande i år. Förra året gjordes fortfarande förlust, men nu under Q3 var ebita redan drygt 10%. Samtidigt accelererade tillväxten till 20 procent, och såvitt jag förstår, helt organiskt. Företaget har ingen räntebärande skuld, och i balans
Sålde 200 st UPM från ISK. Detta gav ungefär lika mycket vinst som framtida utdelningar. När det gäller återinvestering riktas blicken mot trion Huhtamäki, Kesko, Elisa.
Köpt Alisa Pankki. Dubbelt så mycket kontanter som marknadsvärdet i kassan och för att minska befintliga skulder. Låter inte som en dålig affär. Tydligare fokus på företagssidan.
Applovin som köptes för drygt ett par veckor sedan såldes 10 st ut med cirka 13% avkastning till gränspriset $549.
Istället 10 st Meta för $658. Marknaden blev väl skrämd av låneprogrammet på 30 miljarder dollar, som används för investeringar inom AI-området. Efter ett par minuters efterforskning hittade jag ingen information om t.ex. räntenivån, men med till exempel 5% skulle räntekostnaderna uppgå till 1,5 miljarder dollar per år, vilket alltså inte har någon inverkan på verksamheten .