Købte/solgte netop (Del 7)

I år har jeg med succes undgået massive gevinster ved altid at sælge, når en aktie begynder at stige :clinking_beer_mugs: f.eks.:

  • WBD, NOKIA, GOOG, NESTE, ZUMZ

Så jeg har åbenbart været god til at vælge de seneste (år), men dårlig til at holde.

Dog har taktikken, hvor man i stedet for at sælge helt bare reducerer, hvis firmaet eller trenden er god - forhindret store fejl, så lad os fortsætte med samme taktik :heart_hands:

→ Gevinsthjemtagelse fra Nokia @ 6,05. Jeg burde have vidst det med det samme, da den raketterede på nyhederne, men jeg kan ikke (jeg blev stående og kiggede på, hvor den bevægede sig hen). Positionen var den største i den finske portefølje, nu på niveau med Fortum. Det er fuldt ud muligt, at vi nu vil se denne salgsside fra de villige i et par dage mere, og så begynder en ny stigning :man_shrugging:


author-note: At eje direkte aktier er virkelig svært, når man også skal huske at sælge indimellem. Jeg ville lægge disse penge i en ETF, men de er “låst” på OST.

I princippet ville det ikke betale sig at sælge nogen aktie, medmindre man har et næste investeringsobjekt i tankerne for midlerne.

“Nobody ever went broke taking a profit”

8 Synes om

Tilføj KHGroup, og skovfiskeriet er blevet kastet op med små gevinster. Nu er det gode ved dette, at nogen producerer redningskøretøjer, hvis gardinerne går i brand, når man er ved at kvæles i opkast. :smile:

200w (26)

2 Synes om

Tilføjelser de seneste dage:

Qt, Neste, Novo Nordisk, Admicom

11 Synes om

Lille justering til OST. Reduktion af Nordea, som er steget kraftigt, og mere Elisa. Fra én udbyttemaskine til en anden, i håb om en ændring i værdiansættelsen.

S: Nordea 100 stk (10,85 € → 15,01€) + udbytte
K: Elisa 30 stk (38,10 €)

20 Synes om

Solgt alle Fortum @ 19,41€ / stk. Gode gevinster hjemtaget i henhold til strategien.

Jeg tror, at der kommer en korrektion, og så er målet at hoppe ind som ejer igen.

11 Synes om

Jeg var så dum at jeg på trods af forhandlinger om ændringer købte yderligere 1500 stk. Aiforia til en pris af 2,67€/stk.

Jeg ser forhandlingerne om ændringer mere som en fornuftig end en negativ ting. Man kan jo tage fejl => Injeq, OcuSpecto, Dovre…., måske Aiforia så i samme række?

14 Synes om

Udover forskellige stemningsbaserede justeringer har hovedfokus heldigvis holdt sig til fornuftige ting, og jeg regner også dagens tilføjelser for at være det:

  • Investor @313 SEK
  • Amundi Nasdaq 100
  • Amundi Euro Stoxx 600
4 Synes om

Novo Nordisk tilføjer til vækstporteføljen til en pris på 313,15 DK.

13 Synes om

Også her tanket op på Novo Nordisk til porteføljen til kurs 314.

11 Synes om

Jeg strejfede forsigtigt denne mobilnetværksoperatør, der blev grundlagt i slutningen af 1800-tallet, og som er ansvarlig for telekommunikationen på vores fremragende vejnet :money_mouth_face:

21 Synes om

Jeg endte med at starte købet af Aker BP, som jeg længe har ønsket mig. Første tranche 259,70 kroner. Udbyttestrømmene styrkes.

Potentielle salg i porteføljen: Neste, Fortum, Nokian Tyres, Vodafone og Anora.

Vodafone er dog billig, så jeg vil se, om undervurderingen forsvinder.

Anoras tal i dag er dog helt acceptable, den kan endda stige, og den har jo også udbetalt ret gode udbytter. Det er dog en lille virksomhed, som jeg vil sælge før eller siden i løbet af det næste år.

5 Synes om

Købt Talenom @3,15. Mon ikke skuffelserne fra Sverige allerede er indregnet her.

Easor bringer uundgåelig vækst, et godt udbytte og udvidelse til Spanien. Her er et par gode grunde til at hoppe med.

6 Synes om

Exit OMSE 5,86. Jeg savnede lidt en større kontantvægt, så vi træder til side her, i hvert fald for en stund. Det kan også være, at pengene finder et andet formål.

3 Synes om

Norske Arribatec Group er tilføjet. Selskabet har udviklet sig overbevisende i år. Sidste år var der stadig tab, men nu i Q3 var EBITA allerede over 10%. Samtidig accelererede væksten til 20 procent, og så vidt jeg forstår, helt organisk. Selskabet har ingen rentebærende gæld, og balancen har stadig en rimelig mængde gamle tab til rådighed.

1 Synes om

Atria Plc, A Tekovaa Oy og HSBC GIF Turkey Equity AC købt i dag, var der mon nogen mening med det? Hvad synes I?

3 Synes om

Af OMS-salget blev der omkring 15% tilbage. Frygten steg mig til røven… at disse også ville forsvinde, så det var bedre at give op😄

5 Synes om

Solgt 200 stk. UPM fra Aktiesparekontoen. Dette gav en fortjeneste, der svarede ret præcist til fremtidige udbytter. Med henblik på geninvestering rettes blikket mod trioen Huhtis, Kesko, Elisa.

18 Synes om

Alisa Bank er købt. Dobbelt så meget kontanter som markedsværdien i kassen og til at nedbringe eksisterende gæld. Det lyder ikke som en dårlig aftale. Klarere fokus på virksomhedssiden.

3 Synes om

De 10 stk. Applovin, der blev købt for godt et par uger siden, er solgt med ca. 13% afkast til en grænsepris på $549.

I stedet 10 stk. Meta til 658. Markedet blev vist skræmt af et låneprogram på 30 mia. , som bruges til investeringer i AI-området. Med et par minutters research fandt jeg ingen information om f.eks. renteniveauet, men selv med 5

1 Synes om

Fortum: Solgt 50% af positionen med ca. 70% fortjeneste. Afventer en korrektion. Lidt af en ‘følg strømmen’-manøvre her - Lad os håbe, det ikke går galt denne gang..

high-voltage-voltage

14 Synes om