Jeg ved ikke hvorfor, men Posti er markeret. Det er vel de booooooonusaktier, der får savlen til at løbe – og et stort udbytte er også nævnt.
VanEck Quantum Computing UCITS ETF ca. 200 stk. Denne sektor manglede næsten helt i porteføljen.
I sidste uge tilføjede jeg 50 stk. Harvia til lige over 34€, med den antagelse, at bunden var nået, og at vi, drevet af en mere positiv Q3-rapport, langsomt ville begynde at stige igen.
Samtidig åbnede jeg også en position i IREN, som alle taler om, fra $46-niveauet. For en gangs skyld ramte timingen plet, og lige efter steg aktien med +10% i slutningen af ugen (og mere i dag baseret på premarket), så jeg må overveje, om jeg skal sælge positionen allerede i denne uge og tage de hurtige gevinster hjem.
Jeg var åbenbart så meget en ‘paper hand’ til sidst, at jeg solgte 2/3 af mine Intellegos-aktier. Jeg regnede
Nå, og så lægger vi de Intellegos, der blev solgt fredag, tilbage i porteføljen til en pris af 93 SEK. Antallet af mine aktier voksede nu med 15%. Sjovt nok spreder investorernes handlinger sig i denne henseende. Jeg tænkte over dette i weekenden og besluttede nu at blive med risikoen og sejle med.
Tegnet Postia lidt mere generøst, dvs. med ALL-IN gearing: 3.000 + 3.000 bonus.
De første 3.000 (eller den del deraf) sættes til salg i løbet af de første uger, og bonusaktierne beholdes.
Solgt alle UPM fra OST. Disse gav et tab på et par hundrede. Jeg solgte, fordi udsigterne er dårlige, og OST er for mig en “legeportefølje”, hvor jeg kan lege aktieplukker og søge merudbytte sammenlignet med månedlige opsparinger. I stedet købte jeg Kempower for omkring 400 euro til OST og VanEck Quantum Computing og Uranium & Nuclear tech ETF, begge for omkring 150 euro, til AOT.
Mine køb er stadig små på grund af min relativt unge alder og studiestatus, men lad os se, hvordan det går!
Intellego stiger yderligere og er nu den næststør
Puha puha
Huhtamäki gravet op af mudderet. Og UPM med i købet.
Der er ikke rigtig likvide midler til yderligere aktiekøb. Derfor ud med QT, så der i det mindste kommer lidt spillemønter udover OST’s udbyttehundredlapper.
S: QT 40 stk (47,07 € → 47,56€)
Tegnet 300 stk. Bonusaktier har jeg slet ikke tegnet endnu, der er jo stadig et par timer til at tænke over det. Begrundelse: Jeg antager en betydelig overtegning, hvorved mulige hurtige gevinster fra et par dusin bonusaktier næppe vil dække omkostningerne ved at konvertere aktien til almindelige aktier inden fristen på et år.
Jeg fortsatte stædigt med at tilføje Aiforia til faldende priser, nu til min kone 1000 stk. til en pris af 2,61€.
100+100 stk. tegnet, dvs. minimum + bonusaktier til dem i Postens udbud.
Jeg orkede ikke at sætte mig nærmere ind i det, da dette offentlige udbud bliver så kraftigt overtegnet, og der skæres kraftigt ned på større tegninger, og jeg har ikke råd til at lege institution. Efter min mening var dette ved første øjekast ikke helt så billigt på grund af de store negative forpligtelser og gældsbyrden, som folk i gennemsnit antager. På den positive side har Postens pakkeservices forbedret deres drift rigtig meget i løbet af det sidste årti: fra næsten den dårligste service til den bedre halvdel, hovedsageligt takket være et godt servicenetværk.
I dag tilføjelser med Nordnet ETF-månedlig opsparing;
- VanEck Gold Miners ETF
- Wisdomtree Europe Defence ETF
Som en ny linje, en forsigtig tilbagevenden til uranaktier i form af denne ETF;
- Wisdomtree Uranium and Nuclear Energy ETF
Øget Huhtamäki-ejerskab en smule til en pris af 28,80€. Forbrugertilliden er ikke på sit bedste niveau lige nu, hvilket vil lægge pres på salgsudviklingen fremover, men værdiansættelsesniveauet indregner allerede dårligere tider. I hvert fald tidligere er der foretaget gode køb i Huhtamäki fra disse niveauer på længere sigt.
Fluence Energy ~40% reduktion af positionen i porteføljen. I forhold til risikoprofilen er positionen simpelthen blevet for stor i porteføljen ![]()
Altså et positivt problem, som nu er løst ved at balancere det overskydende væk til en pris på 14,33 $.
En meget volatil aktie, men virksomheden drager bestemt fordel af energimarkedets situation, behovet for stabil reservekraft, og f.eks. er Fluences energilagringssystemer blevet implementeret i Ukraine for at balancere energisystemet.
Derudover er der afgivet en ordre på 1000 stk. frimærker. Bare den normale version, uden bonusser. Overtegning næsten sikker. Håbet er at komme af med dem snart med en lille fortjeneste ![]()
Jeg har taget et udsnit fra Novo og forbundet det med Circle. Og hvad gør den: jo, den fornyer finanssystemet:
‘‘At its core, Arc is an open, programmable Layer-1 (L1) blockchain launched by Circle. But don’t let the term “L1” fool you. This isn’t another general-purpose chain vying to be the next Ethereum. Arc’s entire architecture is meticulously crafted and optimized for one thing and one thing only: stablecoin finance. It’s designed to be the bedrock, the foundational settlement layer for a new, internet-native financial system.
Strategically, Arc is Circle’s answer to a deafening roar from the market. Fintechs, payment service providers, and global enterprises have been clamoring for a blockchain infrastructure that speaks their language—the language of enterprise-grade performance, ironclad trust, and clear regulatory alignment. Arc aims to embed USDC and other stablecoins so deeply into mainstream financial applications that using them becomes as natural as a wire transfer, but with the speed and efficiency the modern world demands.
Circle har allerede den næstmest populære stablecoin på markedet, USDC. EURC er også blevet lanceret. Denne Arc er altså nu på vej ud på markedet for at fremme brugen af de stablecoins, der allerede er på markedet, i betalingstransaktioner.
Citat herfra:
Der er masser af yderligere information på hjemmesiden.
[quote="Jape16, post:3391, topic:
Og solgt ud af handlen til kurs 92. Et par procents fortjeneste må være nok denne gang, da jeg ikke har tid til at overvåge det mere, og jeg forstår heller ikke forretningen godt nok endnu. Det bliver spændende at følge sagen, selvom jeg ikke har nogen penge investeret i den.
Herantis til salg til 2,85 €. Aktien er sandsynligvis ±30% korrekt prissat, og jeg spekulerer ikke yderligere i fortsættelsen af K2-rallyet. Afkast for lidt over 1 måneds beholdning 1,1 €/aktie.