Købte/solgte netop (Del 7)

I dag købte jeg Faron til 2,275€ og Qt i går til 47,08€ til kort sigt. Jeg vil forsøge at sælge begge i morgen eller snart med en lille fortjeneste.

Derudover købte jeg i dag en lille portion Nokian Panimo til lang sigt og solgte en lille portion TietoEvry, købt til 14,xx€, med tab til 16,04€.

Købet af Tieto blev altså påbegyndt tidligere over 20€, og gradvist er gennemsnitsprisen derefter faldet efter et par ekstra køb og salg.

7 Synes om

Jeg er begyndt at afdække porteføljen. I løbet af den næste måned er målet at flytte 30% af porteføljen til afdækning, så denne andel fordeles som følger:

1. 10% PAAS - Sølv- og guldeksponering hver
  2. 10% Fysisk Sølv ETF
  3. 25% XUHY, Xtrackers USD High Yield Corporate Bond
  4. 12.5% VUCP, Vanguard Corporate bond
  5. 12.5% VAGY, Vanguard Corporate bond
  6. 20% IBC2, iShares US High-Yield Corporate Bond EUR Hedge, dvs. USD/EUR afdækket.
  7. 10% IUSM, iShares US Treasury Bond 7-10 year maturity

Af disse er IBC2 blevet købt i dag.
Resten vil blive tilført porteføljen via en betydelig kapitalindsprøjtning. Det vil sige, at kontanter sættes i arbejde i obligationer. Derudover vil Roche Holdings AG sandsynligvis blive tilføjet porteføljen med en vægt på 5%, hvilket formentlig finansieres ved at lette lidt på de mere spekulative aktiver.

Årsagen er, at den samlede portefølje er vokset så meget, at der begynder at være behov for en form for beskyttelse mod et styrt. Det samlede afkast med dette setup er dog omkring 4.5% i ren renteindtægt om året. Og så kan man stadig holde 70% i aktier.

Og der er mange grunde til at antage, at det kan styrte i slutningen af 2025 og i løbet af 2026. Jeg når ikke at skrive mere om det nu.

Så stadig en stor del i vækstaktier, men suppleret med stabilt afkast og en intern vækststigning i obligationer i tilfælde af, at risici realiseres. Vi tager det såkaldte bedste fra begge verdener.
Måske øver vi os også til det øjeblik, hvor porteføljen bliver endnu større.

EDIT: IGIB og IGSB er i hvert fald ikke tilgængelige for private investorer hos Nordnet :frowning: → VUCP og VAGY

4 Synes om

Her også 1200 stk. fra QuantrolOx Springvest-runden - første gang jeg er med via den platform. Hovedtanken er, at en lille økonomisk interesse opmuntrer til at følge denne kvanteverden tættere.

Det blev fyldt op så hurtigt, at FOMO vandt over den lange due diligence! :grimacing:

5 Synes om

IONQ 150 stk. købt 5.6. $37.00, solgt i dag $42.72. Fortjeneste på godt 600€ (12,4%).

Nye spekulative aktier ind: Faron 1300 stk. 2.30 og Intrum 1000 stk. SEK49.49. For Intrums vedkommende har det været ret stille de seneste uger, ved ikke om det er et godt eller dårligt tegn…

6 Synes om

Købt en tredjedel mere af Vaisala @46,15€. Andelen af AOT-porteføljen er nu 7,4 % og den gennemsnitlige købspris er 42,50 euro.

Efter at kursen fortsatte med at falde, gjorde jeg det, jeg antydede i starten af ugen. Jeg vil sandsynligvis holde mig til denne mængde, uanset hvad der sker med kursen. En af de nemmeste virksomheder i porteføljen med hensyn til nattesøvn.

12 Synes om

Endelig igen en ny position: Creades.

Købt 27.08.2025 @79,50 SEK. Min tidshorisont: +5 år.

Begrundelse:

:white_check_mark: Et stort, interessant opkøb blev afsluttet - sammen med bl.a. Buren - i juni: Silex Microsystems, verdens førende halvlederfirma.
:white_check_mark: Substansrabatten er i øjeblikket usædvanligt stor på ca. +7%. F.eks. er 5 års gennemsnittet en substanspræmie på ca. -20%.
:white_check_mark: Imponerende track record: efter noteringen, 2012, er afkastet uden udbytte ca. +500%.

8 Synes om

Efter lang tid en ny position: Bure.

Købt 27.08.2025 @286,00 SEK. Min horisont: +5 år.

Begrundelse:

:white_check_mark: To bestyrelsesmedlemmer har øget deres beholdning i august (@281,40 SEK og @290,80 SEK).
:white_check_mark: Et stort, interessant opkøb blev afsluttet - sammen med bl.a. Creadez - i juni: Silex Microsystems, verdens førende halvlederfirma.
:white_check_mark: Substanspræmien er i øjeblikket usædvanligt lav, ca. -3%. F.eks. er 5 års gennemsnittet ca. -17% substanspræmie.
:white_check_mark: Imponerende track record: 10 års afkast uden udbytte er ca. +465%, og 15 års afkast uden udbytte ca. +900%.

11 Synes om

Også en købsordre fra i går vedrørende Grab;
350 stk. til 4,97 USD

7 Synes om

Kedelig fondsopsparer tog ny ETF

SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF Første investering på 3000€ og 600€/måned spares op i denne. YTD er helt ±0, så dette kunne jo give lidt afkast til kontantbeholdningen, selv for resten af året.

7 Synes om

Ugens femte dag, så for at fejre det et par småkøb af fem aktier med 1% i gebyrer til værdipapirkontoen, bare for sjovs skyld, måske også lidt med tanke på tidsmæssig spredning.

• Fiskars 5 stk. @ 14,18 €
  • Nordea 5 stk. @ 13,005 €

Det er rart at foretage så små ekstra køb bare direkte fra brugskontoens midler, uden at skulle røre ved investeringskontoens støt voksende kontantbeholdning, mums.

16 Synes om

Denne uges mandag havde jeg 2000 stk. Solteq-aktier i min besiddelse.
Det har jeg ikke længere, fordi jeg solgte dem inden torsdag.
I dag fredag købte jeg Elisa for de penge, jeg fik fra dem.

1 Synes om

Hele Elabs-positionen er lukket. Det var heldigvis ikke en særlig stor beholdning.

5 Synes om

I dag blev der igen tilføjet mere. 3 tilføjelser indtil videre.

2 Synes om

Salg hele Elliptic Laboratories :norway: position 15000 stk. @10,50 NOK.

En investering på ca. 1,5 år. Afkast ca. ±0€. Den frigjorte kapital venter på efterårets udsalg.

8 Synes om

Sådan er det gjort. Jeg købte mine tilbage🙂 Og det drejer sig altså om Fodelia.

Selvom der kom en negativ nyhed derfra for et øjeblik siden, så er udsigterne EFTER MIN MENING gunstige. Det kan anbefales at tjekke den seneste tids diskussion i tråden.

4 Synes om

400 aktier tilføjet til 1,495€. Gennemsnitsprisen steg allerede med over en euro.

7 Synes om

Halvdelen ud af Intrum-positionen til kurs 48,64. Jeg kan ikke holde ud at se faldet med en så uhyrlig position. Var stadig ca. 16% i plus på dette tidspunkt.
Går nok ind under kategorien investeringsfejl, og snart fortsætter vi opad igen, men sælgerne har stadig krudt, og jeg ser ikke, at der er mange katalysatorer for en kursstigning før næste regnskab, når selv den nye direktørs køb og ansættelsen af en ny CFO ikke formåede at løfte kursen.

7 Synes om

Returneret Digia til porteføljen med en lille vægtning efter en lang pause.

4 Synes om

Jeg købte 20 stk. Nordea lige under 13€.

Gennem OP er købet også mere fornuftigt, når der for så lille et køb er en kurtage på 1%. Det er rarere at tilføje lidt ad gangen.

18 Synes om

Efter lang tid er der tilføjet 2000 stk. Intrum. Månedens afslutning er mit eget væddemål på, at den negative trend vender, selvom de tekniske indikatorer ellers peger nedad. Tidligere er det sket med Intrum, når den har faldet i over en måned.

Nyhederne har for så vidt været positive, bortset fra at folk på fora er begyndt at frygte en ny uventet emission. Normalt i forbindelse med et kursfald.

12 Synes om