Köpte/sålde precis (Del 7)

https://forum.inderes.com/t/ostin-myin-juuri-asken-osa-7/52688/7957?u=sijoittaja-alokas
Dessa Qt:s såldes för 44 euro. :slight_smile: En gammal liten position återstod i portföljen, som är strax under 4 procent av portföljen.

Det var en lite förhastad affär. Mycket osäkerhet och risk, även om det finns uppsida. Dippen var väl ingen överreaktion och det finns så många osäkerheter att den möjliga uppsidan inte lockar.

https://forum.inderes.com/t/ostin-myin-juuri-asken-osa-7/52688/7918?u=sijoittaja-alokas

Jag köpte mer av Sofia. Nedan finns några nya motiveringar utöver de gamla. :slight_smile:

Ledningen har starka incitament; om aktien stiger rejält till en viss nivå inom en relativt kort tid, får de sin incitamentsbonus. Det har framkommit vid flera tillfällen, eller ja… bilden är att ledningen spelar ett långt spel. VD:n har gjort köp under svåra tider och ledningen har fattat beslut som uppenbarligen stöder ett tydligt längre tidsperspektiv. Någon i tråden nämnde också hur ledningen bygger en stark grund och just den långsiktiga tillväxten.

Dessutom stärkte olika nyligen publicerade företagsspecifika nyheter och rapporter min uppfattning om företaget, vilket man kan läsa i mitt tidigare köpinlägg. :slight_smile:

Detta var ingen avgörande faktor i mitt köp, men jag lägger till det här ändå. :slight_smile:
https://twitter-thread.com/t/1955268979376726492
image
image
image

20 gillningar

Jaa, nå, som en forumadelman en gång sa: Att investera är en hobby som man ibland måste betala för.

2300 st Siili Solutions sålda med 12% förlust @ 5,6€. Förmodligen var värderingsmultiplarna billiga av en anledning :smiley:

Även sålt 800 st Digia @ 7€. Från detta en fin 30% avkastning + utdelningar.

Anledningen till försäljningarna är IT-sektorns nedgång och ingen förbättring är i sikte på ett tag. Har hört dåliga nyheter från fältet och Siilis VD lät också nedstämd under Q2-samtalet.

8 gillningar

Jag var och rotade på återvinningsstationen och fick tag på 100 st Gofore för 14,60€.

11 gillningar

Såld ONDS-position @ $4.13

Jag kommer förmodligen att köpa tillbaka senare, detta är mest en satsning på att den tar lite luft efter uppgången.

7 gillningar

Idag såldes positionerna i Sampo och UPM. Sampo med ca 10% avkastning och UPM med en ännu mer måttlig avkastning.

I stället har 83 st Terveystalo och 475 st F-Secure lagts till med dessa pengar.

Som ett nytt tillägg till ISK:n 1905 st Tekova. Företaget har gjort goda, växande vinster de senaste åren och verksamheten verkar inte avta. Utdelningsavkastningen är också bra.

10 gillningar

Hälften av Nebiuksen såldes för $73.05
En så brant uppgång nu och det verkar vara vid trendlinjens motståndsnivå. Även volymen börjar torka ihop.

Kanske får man dessa lite billigare inom ett par veckor, kanske inte.

7 gillningar

På grund av akut kontantbehov är D-Wave Quantum ute igen med +170% avkastning. Förra gången gav denna lottsedel 300% avkastning. Dessutom såldes Optomeds med ett par procents förlust.

8 gillningar

Sålde sedan alla Kamux med en förlust på drygt 60%. Lyckligtvis var andelen av portföljen vid det här laget mindre än 2%. I slutet av förra året tänkte jag att jag skulle ge det tid att vända trenden fram till Q2/25. Visst, nu verkar marknadens förväntningar ha överträffats, men denna försäljning är mer ett känslomässigt beslut än en rationell handling. Det har bara aldrig riktigt varit ett företag jag verkligen velat äga.
Förlusterna till beskattning, hakan upp och mot nya, förhoppningsvis bättre val. Jag kommer förmodligen att fortsätta följa företaget, men jag tror inte att jag kommer att gå in i det igen, även om de får verksamheten att rulla bättre.

15 gillningar

Tillägg: CapMan @1,868€. Om det duger åt styrelseledamoten Ari Kaper för @1,886€ (köp för 94 000€), så duger det åt mig också.

Ett mindre tillägg alltså; vikten är nu 3,2% och min portföljs 10:e största position.

12 gillningar

Hela partiet såldes för $27.25. ErkkiPelimerkki addjdkflhskshskddskjd

2 gillningar

Sålde 1/5 av CoreWeave för 146 USD (ca 22% vinst på denna post). I efterhand gick jag in med en lite för aggressiv summa här, så vi gör en liten finjustering ur ett riskhanteringsperspektiv inför Q2-rapporten.

3 gillningar

Jag tittade på Nordnets lista över dagens mest omsatta bolag och plockade ut 3 bolag därifrån som vuxit över 500% på ett år, och i vart och ett av dem investerade jag ungefär samma summa utan att titta på vilken bransch bolaget verkar inom eller liknande. Eftersom jag vanligtvis har köpt utdelnings- och värdebolag var dessa nya tillskott i portföljen okända för mig sedan tidigare:

Robinhood markets
Applovin
Oklo

Andra senaste investeringar är förnyelsen av två fasträntekonton samt tillägg i Huhtamäki och Coca-Cola.

8 gillningar

På sistone har åtminstone mäklaren fått smör på brödet, med ovanligt många affärer i min egen portfölj denna månad. Jag samlar dem här nedan på en gång, även om det finns köp som är upp till en vecka gamla listade här:

Köp Ferrari @382.60

• Detta inträde gjordes för en vecka sedan som sällskap till LVMH för att representera europeisk lyx, även om Ferrari spelar i en helt egen liga. Jag har på något sätt nyligen vaknat upp till värdet av begränsning i ett i sig överflödigt samhälle, och med denna insikt har jag inte kunnat sluta tänka på att äga ett företag som representerar detta.

Tillägg ASML @613

• I guldrushen hackor och spadar osv… Eftersom jag inte vågar lägga mina pengar i Nvidia eller AMD, erbjuder ASML en bra kanal för att exponeras mot halvledarhypen. Absolut marknadsledarskap (monopol) och en nästan historiskt låg värdering gjorde det nu till den 4:e största positionen i portföljen.

Sälj Huhtamäki @31.18

• Jag köpte aktien när tullspänningarna var som hetast, Huhtamäki har tillverkning i USA och en måttlig värdering, så det kändes som ett säkert alternativ till kontanter. Nu har stämningen lugnat sig och pengar flyttas till andra objekt.

Köp Pihlajalinna @15.55

• Inträde i Finlands megatrender: privatisering och en åldrande befolkning. Man skulle hellre se en högkvalitativ och omfattande offentlig sjukvård, men när det inte finns, försöker vi åtminstone underlätta situationen med detta.

Sälj Oscar Health @15.28

• Jag köpte in mig på någon form av hype och sålde lyckligtvis hälften runt 21 dollar. Dessa såldes nu ungefär till inköpspris, jag kan inte förstå affärsverksamheten tillräckligt bra för att våga behålla dem längre.

Köp Chipotle @41.78

• Bilden av en kombination av kvalitet och lönsam tillväxt. Denna transaktion på listan har gått mest på känsla, och återigen låga multiplar…

Köp Accenture @240.24

• Kursen pressas tydligen för att AI tar Accentures jobb? Min egen logik säger att organisationer vars kärnverksamhet inte är att driva IT, kommer att fortsätta att outsourca det till Accenture. Accenture kommer i sin tur att utföra sitt arbete mer effektivt, dvs. AI erbjuder möjligen bara en möjlighet att förbättra lönsamheten. Inträde igen på grund av värderingsmultiplar, undrar om hela portföljen snart är fylld med värdefällor.
21 gillningar

Lättade lite på Innoviz inför morgondagens rapport @1,82. Jag har inga negativa förväntningar inför morgondagen, tvärtom. Nerven höll bara inte, när den har vuxit till nästan den största i portföljen. Absurd situation, när ett sådant bolag är det största. Andra har SP500 och jag har en sån här. Detta var alltså en ‘nu får det fan vara nog’-liknande nedskärning utan några andra skäl.

Med intresse inför morgondagen och en riktigt bra pott återstår fortfarande att satsa :blush:

5 gillningar

Från den sista ONDS-posten har 1/4 sålts för USD 4,27. Vinst ca 300%.

De egna pengarna är tillbaka och lite till. Resten av aktierna lämnas att föröka sig och flyga fritt som himlens fåglar… drönare. (Lite över hälften av de aktier som köptes under vintern och våren återstod.)

9 gillningar

Utdelningsportföljen fortsätter att växa. Första köpet av Elisa till priset 44.30, mer Kesko till priset 19.08.

18 gillningar

I min investeringsstrategi är indexfondernas roll att skydda mina avkastningar från mina egna dumheter. Jag tittade på avkastningen från mina aktieval och indexen har gått så mycket bättre, att jag var tvungen att lägga hela dagens lön i indexet, även om jag har massor av fantastiska idéer i åtanke😂

Köpte OP Amerika index.

26 gillningar

Jag köpte igår lite mer Qt @44.10 € och Hexatronic @21.92 SEK. Försiktiga tillägg i båda, så att jag kan fylla på mer om de faller ytterligare senare i höst :gloves:

27 gillningar

Av solidaritet med likasinnade köpte jag en liten mängd Nordic Mining @17

Ångrar det redan nu :zany_face:

6 gillningar

Det gick lite som jag tänkte med Olvi. Q2 hade ganska svalt väder, och köpkraften var ännu svagare. Verksamheten i Belarus tynger också helheten och sänkte resultatförväntningarna något för hela året. Jag tar alltså mer kvalitet från dippen lite billigare än mitt genomsnittspris och tar med fler framtida utdelningar.

K: Olvi 30 st (30,95 €)

16 gillningar