Hvis du panikker, så panik først. Nå, jeg var sgu ikke den første.
Salg:
- Nokian Tyres. Heldigvis en ret lille specialposition solgt fra porteføljen. Jeg har aldrig rigtig betragtet virksomheden som værende af høj kvalitet, og jeg kan ikke lide branchen (Øh, hvorfor købte jeg så dette? Dumdum…). Til ære for dette blev et lille tab realiseret i porteføljen.
Grunden til at jeg afhænder positionen, selvom min hovedtese stadig er gyldig (opstart af den rumænske fabrik og derfra dæk med høj margin) er:
Virkelig blød Q4.
Udbytteudbetaling. Godt, at den er lidt mere moderat, men alt for meget for dette resultat.
Den største årsag er 2025-vejledningen, som var meget, meget blød. Analytikerne vil skrue deres prognoser grimt nedad. Ønsker den nye direktør at starte med en blød vejledning for at kunne overpræstere i slutningen af året?
Ved en hurtig gennemgang er forventningerne nu blevet misset i mindst 8 kvartaler i træk. Selvfølgelig er dette analytikernes “fejl”, men på et tidspunkt bør virksomheden også vise sin kvalitet.
Er efterspørgslen virkelig så god, som forventet? Pressemeddelelsen gav et overdrevet indtryk af, at der er dæk på hylderne, hvis bare nogen ville købe dem.
Gode, positive punkter er svære at finde i rapporten, derfor citerer jeg vor tids store tænker Verphu, og sætter min aktie til salg.