Jeg købte lidt mere Paradox til 140 kroner. Tidligere på foråret købte jeg ind i selskabet til over 160 kroner.
Det, som jeg anså for sandsynligt ville gå galt, er gået galt: PA 2 er udskudt til en “ubestemt udgivelsesdato”. Life by You er aflyst, og det dyre studie i Californien er nu lukket. Bloodlines 2 er med pæne ord flyttet til første halvdel af næste år.
Det, jeg forventede ville gå godt eller blive rettet, er gået som forventet: kernespillene er mere populære end nogensinde, når man følger spillerudviklingen på Steam. Et af hovedspillene, det katastrofalt lancerede Cities Skylines II udviklet af et studie fra Tammerfors (jeg har stadig et utrolig godt og varmt indtryk af Tammerfors som by), ser langsomt ud til at tiltrække flere spillere, efterhånden som spillet er blevet lappet sammen til at være spilbart. Der er stadig en spillerbase omkring det første spil, så CS II har stadig enormt meget at vinde.
Aktien handles til omkring 20x det frie cash flow baseret på realiserede tal. Jeg vurderer, at et frit cash flow på 800-1000 MSEK ikke er nogen umulighed, hvilket får virksomhedsværdien på 13,5 milliarder til at ligge på 14-17x. Dette er multipler for en forretning, der stadig burde have et enormt vækstpotentiale, er yderst rentabel (ROIC +30 %) og som har ret defensive træk, hvilket er sjældent i spilbranchen. Selskabet har haft en succesrate på omkring 70 %, når det gælder rentable udgivelser.
Jeg kan naturligvis også tage helt fejl. Hvis floppene spreder sig mere til kernespillenes område, bliver aktien ikke behagelig at eje. Hvis selskabet derimod fortsat viser, at det mestrer sin kernekompetence inden for strategi- og simulationsspil, er aktien meget interessant at eje.