Köpte/sålde precis (Del 7)

Små justeringar i portföljen.

Jag köpte en skopa Paradox runt 183 kronor. Jag funderade på aktien redan mellan 150-160 kronor, men fick inte tummen ur att ta tag i den. Den senaste spellanseringen är återigen ett bevis på företagets utvecklingsstyrkor inom kärnportföljen. Ytterligare en ‘legacy’-utlöpare kommer förmodligen att släppas nästa år, och sedan får allmänheten se lönsamheten och de nästan kontinuerliga kassaflödena från företagets kärnspel.

Eftersom jag gillar kontanter så mycket, lättade jag motsvarande på en skopa q.beyond med små vinster.

Med dessa tyska usla vändningsföretag har jag strikta regler:

Till försäljning, om

a) De når det verkliga värde jag har definierat med VEHI-metoden
b) De avviker en enda steg från den utvecklingsväg jag har definierat. Många investerare hittar på en ny historia för ett vändningsföretag om saker inte går som planerat, och denna fallgrop försöker jag undvika som pesten.

eller

c) Jag hittar företag med hög kapitalavkastning och djupa vallgravar till ett rimligt pris istället.

I denna lättnad gällde alltså punkt C, nämligen att a eller b skulle leda till att hela positionen tömdes.

Av någon anledning är q.beyond fortfarande en av mina största positioner. Senast igår pratade jag om det med en investerarkompis och märkte att jag själv började skämmas när stämningen blev obekväm, även om han inte direkt dömde mig för det på ett artigt sätt.

Dessa tyska företag är lite som att börja klaga högt över sin egen gikt, bältros, nagelsvamp eller gaser. Socialt sett lika smaklöst och pinsamt, hur som helst.

42 gillningar