Ökade i Qt. Lite nervöst om vi ska ännu mycket lägre.
En liten extra insats i Kamux när vi gled ner under 6 euro.
Köpt 100 st Fortum![]()
![]()
Sålde mitt lilla Marimekko-innehav (586 st) på grund av min strategi. Den går nämligen ut på att sälja vinnarna och köpa dåliga och billiga bolag istället.
Kontanterna var helt slut, så jag skrapade ihop åtminstone en liten kassa till aktiesparkontot med detta troligtvis usla drag. Evo sjunker i en sådan takt att det snart är dags att göra ökningar.
Köpt 5000 st @ 0,95 KH-Group
Jag ökade mycket försiktigt i Witted med 1 700 st för 2,45 €. Jag har följt Witteds nedgång från en kurs på ca 3,3 € och har ständigt övervägt att öka innehavet. Nu, efter ett fall på väl över femton procent, bestämde jag mig för att fylla på, trots att delårsrapporten inte har kommit än. Motiveringen är i korthet att om marknaden återhämtar sig ens lite från nuvarande nivåer, och om Witted inte klantar till det rejält under den pågående organisationsförändringen (vilket är en reell risk som balanseras av en hög förväntad avkastning), så är aktien väldigt billig. Enligt min mening har till och med @Antti_Luiro:s och @Frans-Mikael_Rostedt:s prognoser redan dragits ner rejält, och i dem har man tagit höjd för marknadens svaghet även en bit framåt, vilket ytterligare stärker bilden av att nedsiderisken (downside-risk) är någorlunda begränsad.
Kan aktien sjunka ytterligare -20 %? Det kan den säkert, men till exempel -40 % kräver enligt min mening ett katastrofscenario för att realiseras.
Tecknade Pohjolas trippel för 500 € per fond.
Det här köpet gav inga dopaminruscher…
Köpt Witted. Blicken är riktad lite längre fram än nästa kvartal. Intressant prissättning om man blickar lite längre fram. Marknaden stormar och spelet hårdnar ![]()
![]()
Simmat mot strömmen också och köpt en öppningsposition i Witted till portföljen. Ett något spekulativt köp, men jag ser goda möjligheter till värdeökning även på kort sikt. Det cirkulerar en negativ självförstärkande spiral kring bolaget, vilket jag anser pressar kursen obefogat. Nästa vecka lär visa hur det gick för det här draget. Priset var 2,49 och 550 st.
Största delen av de Embracer som köptes i morse sålda när kursen korrigerade. Vinst ca 6 % eller 750 €.
Ökade med 9 st Evolution.
Marimekko ut med en trevlig avkastning på 15 % och Tietoevry i stället.
Tietoevry-påfyllning, 125 aktier.
Fyllt på med vinnaraktier vid namn Bioretec och Aiforia
![]()
Rubriken ”Lönar det sig fortfarande att investera i den urusla Helsingforsbörsen” som jag spottade i Kauppalehti fungerade som en impuls att slänga in en extra slant på 200 euro i Nordnets Finlandfond utöver månadssparandet. Låt det rulla bara!
Jag plockade också upp lite mer Fortum. Vi njuter av utdelningarna.
En liten post Flowscape för att fira den positiva rapporten ![]()
Ett ynkligt litet tillskott i Talenom, tror priset var 6,06… Vi är tillbaka vid medelpriset för det som fanns i min gamla portfölj (de billigaste från 2021 som skalades av är borta…)
Jag räknar med att Finlands omsättning ligger nära 100 milj 2023 och minns att ebit var 19,xx % för några år sedan, så jag föreställer mig att Finland med tiden når en bra lönsamhet. Juhas prognoser verkar ligga runt 125 milj gällande omsättningen, och man kan tänka sig att utan att göra något (alltså om man inte omprofilerade kontoren i Sverige och Spanien till Talenom) skulle de köpta kontoren vara lönsamma. Om de hade t.ex. 10 % lönsamhet, så skulle det totala resultatet redan vara ganska bra.
Givetvis har man nu köpt omsättning till höger och vänster och det pågår enorma integrationer osv.
Med köpen växer vi automatiskt även under 2024, så på sätt och vis ökar potentialen för senare.
Ledningen kommunicerade att lönsamheten måste förbättras under H2, så vi får se om de kan förbättra den vid behov och nå guidningen.
Teoretiskt sett antar jag att lönsamheten i Finland är ännu högre på de gamla kontoren, så förhoppningsvis vänder det här extremt försiktiga köpprogrammet till glädje vid något tillfälle…
Med 10 % mellanrum gör Viljo alltid någon form av köp…
Ps. Varje dag känns det som att portföljen backar… Det är ju inte särskilt kul, men jag köpte ju själv utdelningsaktier som Valmet, Tietoevry osv. Okej, Nordea är i alla fall på plus…
Marimekko minskat med 1/3 av positionen med en rimlig vinst. Vet inte ännu var dessa pengar ska placeras.
Köpt små öppningspositioner i Efecte och Wärtsilä idag och ökat i OP Finland Index varje dag denna vecka![]()