Jeg har lige købt/solgt (Del 6)

Jeg bar mig lidt spøjst ad i går, da jeg smuttede hen og købte en lille guldbarre til mig selv. Hvad er det nu for noget rod, tænker nogen måske, guldprisen handles jo på sit højeste. Desuden har jeg i det sidste stykke tid talt meget for Helsinki-børsen (Hesuli), og burde disse penge så ikke have været investeret der!?

Der var egentlig tale om en byttehandel, da jeg samtidig solgte skrotguld, det vil sige “urene” guldringe og -kæder, så jeg ser ikke den store risiko i handlen, da man jo også fik en god pris for dem til den nuværende guldkurs. Gramprisen for guldbarren blev godt 70 euro, og handlen blev foretaget hos den velrenommerede K.A. Rasmussen på Eteläranta lige over for markedshallen (i Helsinki altså, for dem uden lokalkendskab, red.anm.). Købs- og salgstransaktionen skal foretages hver for sig, da systemet på dette handelssted i hvert fald ikke kan håndtere en direkte ombytning, og kontanter modtages naturligvis ikke som betaling. Det betyder, at du betaler for dit køb med det samme, og pengene fra salget går ind på kontoen senere – det gik dog ret hurtigt, for pengene var allerede på kontoen i går aftes, da handlen blev indgået før kl. 13.00. Det skal tilføjes, at jo større en barre du køber, jo billigere bliver det forholdsmæssigt.

Det er måske for tidligt at tale om et åbningstræk inden for guldinvestering, og det kan meget vel ende som en engangsforestilling, men fremover vil jeg nok følge guldprisens udvikling tættere, og hvem ved, måske køber jeg op i dykkene. Man skal i øvrigt huske på, at gramprisen for guld var under 10 euro så sent som i starten af 2000-tallet, så der er da bestemt plads til et fald fra min købspris :slight_smile: https://suomenkultareservi.fi/kullan-hinta/

Jeg betragter min ene barre som en slags nødreserve til krisesituationer, hvor adgangen til kontanter kunne være i fare. Forhåbentlig kommer vi aldrig til at se sådan en dag. Det kan ikke betale sig at opbevare alt for store mængder guld derhjemme, og man bør absolut tage et billede af barren med serienummer samt af kvitteringen for forsikringens skyld. Min interesse for guld blev egentlig vækket af denne artikel fra Salkunrakentaja: https://www.salkunrakentaja.fi/2024/05/kiina-hamstraa-kultaa-varustautuuko-maa-sotaan/

57 Synes om