Geninvestering af udbytte

Jeg havde aktier i et hollandsk selskab sidste forår, og jeg skulle kunne vælge, om udbyttet fra det selskab skulle geninvesteres direkte i selskabet eller udbetales som kontanter. Nu er situationen den samme med det britiske forsikringsselskab Aviva. Som jeg husker det, var de hollandske aktier hos Nordnet, og jeg mener ikke, at jeg nogensinde modtog nogen meddelelse om, at jeg nu kunne vælge, men udbyttet kom bare ind på kontoen som kontanter uden spørgsmål. Nu er dette britiske selskab på min Mandatum-konto, og jeg modtager beskeder om valgmuligheden hver dag, men jeg kan bare ikke finde ud af det. Jeg vil gerne lade pengene forrente sig i det samme selskab, jeg kan bare ikke finde ud af, hvem og hvordan det skal meddeles. Er der nogen, der kan hjælpe?

"Voluntary corporate action

Opdatering af frivillig begivenhed til din opmærksomhed:
Værdipapirnavn: Aviva Plc.
Begivenheds-ID: 8681585.
Begivenhedsnavn: Geninvestering af udbytte.
Ex-dato: 26. august 2021.
Effektiv dato: 26. august 2021.
Frist for valg: 14. september 2021."

Nå ja… jeg kunne nok have tjekket Avivas hjemmeside først, informationen var der. Ifølge disse instruktioner er geninvestering af udbytte ikke muligt under DRIP-programmet for EU’s præsident, så vi drikker pengene.

"Deltag i vores geninvesteringsplan for udbytte (DRIP). Denne mulighed giver dig mulighed for at bruge dine udbytter til at købe flere almindelige Aviva-aktier, i stedet for at modtage dem som kontanter.

Der er ingen tilmeldingsgebyr, og du kan forlade når som helst uden beregning. Hvis du tilmelder dig, betaler du kurtage, i øjeblikket 0,75 % (med et minimum på £2,50), og stempelafgift, i øjeblikket 0,5 %, af markedsværdien af de almindelige Aviva-aktier, vi køber til dig med dine udbyttebetalinger. Du kan finde alle detaljer i DRIP-vilkårene og betingelserne.

Hvis du ønsker at deltage, gør det online eller ved at udfylde en formular, der er tilgængelig fra Computershare. Du skal tilmelde dig mindst 15 arbejdsdage før en udbyttebetalingsdato, ellers skal du vente til din næste udbyttebetaling for at komme i gang.

Bemærk venligst: vores DRIP er tilgængelig for almindelige aktionærer og medlemmer af Aviva Share Account. Vores service er for aktionærer i Storbritannien og nogle lande uden for Europa. Denne service er ikke tilgængelig for aktionærer bosiddende i Den Europæiske Union."

Jeg tror ikke, at nogen virksomhed på den finske børs har sådan et udbyttesystem, hvor aktionærer kan vælge at få købt aktier med udbyttet? Ville det være muligt at implementere et sådant system i Finland på en skattemæssigt fordelagtig måde?

Så vidt jeg forstår, tager SKAT udbytteskat, hvilket er grunden til, at det ikke er populært her. Med en aktiesparekonto kunne det i teorien fungere, men ingen har sandsynligvis undersøgt det endnu?

Er formålet med dette DRIP-program at undgå udbyttebeskatning? Engang i Amerika udløste dette en diskussion og en retssag om, hvad der er skattepligtig indkomst, da skattemyndighederne ønskede at beskatte aktier modtaget som udbytte. Retten afgjorde, at kun penge er skattepligtig indkomst.

Jeg ved det ikke. Godt spørgsmål. Jeg håbede selvfølgelig, at der ikke ville være nogen skat på dette tidspunkt, da jeg har tænkt mig at være en længerevarende ejer.

1 Synes om

Jeg anbefaler på det kraftigste at fortsætte din investeringshobby i det mindste indtil videre via lavpris fonde eller ETF’er. Succesfuld direkte aktieinvestering kræver i starten en hel del god viden, som man tilegner sig over tid.

Det er netop den viden, jeg er ved at opbygge, så tak for tippet. Men måske kan du også hjælpe mere konkret med at opbygge viden: Hvorfor er Aviva’s geninvesteringsordning for udbytte, administreret af Computershare, ikke tilladt for EU-borgere? Er der en juridisk hindring? Andre er naturligvis velkomne til at svare, hvis nogen ved det.

Jeg blev også nysgerrig, hvad du henviser til med “i hvert fald indtil videre”, når du siger, at man bør skifte fra direkte aktieinvesteringer til fonde?

1 Synes om

Jeg vil opfordre dig til at spille så sikkert som muligt, når det kommer til investeringer og aktivt undgå tab, så hobbyen ikke dør ud på grund af negative oplevelser. Det grundlæggende mønster med udbytte er: et selskab udbetaler udbytte på en given dato, og modtageren geninvesterer dem eller bruger dem til noget andet. Der er altså ingen direkte mulighed for at afvise udbytte.

I Inderes’ diskussioner er der en del af os, som er mere erfarne investorer, og hvis hovedfokus i aktieinvesteringer er succesfuld aktieudvælgelse. Det er netop søgningen efter viden inden for aktieudvælgelse, der har bragt os herhen. Hvis der er tale om aktiespecifikke særtilfælde, som her, er det rigtige svar ikke nødvendigvis at proklamere investeringens grundprincipper.

3 Synes om