Aktiesparekonto

Så bliver den gamle onkel jo helt rød i hovedet… Som yngre havde onklen en helt utrolig gave til at have ret, nu er den allerede lidt slidt. Men nogle gange rammer onklen stadig plet, så Massens historier har både en kedelig side, og ofte ligger der en sandhed i dem :slight_smile:

Massens nødder tæller ikke – de er ren underholdning.

Masse-onklen, FA, evnen til at have ret lå allerede i generne

4 Synes om

{“content”:“Indtil videre har Nordea og Danske Bank meddelt, at prissætningen er den samme på aktiesparekontoen som på andre tjenester:\n\nhttps://www.ksml.fi/talous/Osakesäästötilin-aloitus-lähestyy-Ensimmäiset-pankit-kertoivat-tiliensä-hinnat-kilpailu-uhkaa-jäädä-laimeaksi/1433509\n\nKonkurrencen vil være svag..”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Nå ja, besserwissere, vil I deltage i sådan et pjat? :slight_smile:

Onkel Masse, FA, kigger til fra sidelinjen og samler frustrerede kommentarer i januar 2020

2 Synes om

Mere varme: er en gammel investeringsforsikring bedre end en ny kontoform? Der kan man skifte selskaber m.m. inde i skallen uden omkostninger, derefter hæve egne investeringer skattefrit som kapitaltilbagebetaling og først derefter betale skat af udbetalinger af overskud.

Ville Verphu være en slags besserwisser i denne (også) sag? :slight_smile:

Onkel Masse, FA, i det gamle er der bedre (?),

1 Synes om

Kom der ikke en ændring i skattereglerne, der forhindrer skattefri hævning af indskudt egenkapital fra begyndelsen af næste år?

5 Synes om

{“content”:“Ja, jeg tænkte på at åbne sådan en. Man kunne lægge et par kvalitetsaktier til at vokse der. Et par gode udbyttebetalere til denne portefølje, og det er det. Og skatter er ikke til gene for væksten. \n\nDer er ikke andet at bruge den til, men det var vel heller ikke meningen, at nogen skulle blive rige ved et uheld. Sådan noget ville være socialdemokratiets undergang – føj.”,“target_locale”:“da”}

6 Synes om

Det kan være. Onkel tømte sin tidligere.

Onkel Masse, FA, lugter altid alle svækkelser på forhånd :slight_smile:

Det er nok rigtigt. Nordnets pengepodcast har en episode om emnet. Jeg lyttede dog ikke særlig grundigt, da jeg ikke bruger det pågældende instrument.

Jeg går “all-in” på aktiesparekontoen lige fra starten. Nordea er min bank, så der opretter jeg den nok. Men hvad er den bedste måde at overføre aktieejerskab derhen på, set fra et skatteperspektiv? Bare sælge de aktier, der er i tab, og overføre pengene derfra?

Jeg er nødt til at begynde at sætte mig ind i det.

1 Synes om

Det er et mirakel, at folk overhovedet overvejer det. Når man ved, hvad der skete med f.eks. PS-konti, pensionsopsparingsaftaler osv. Så har jeg ikke de store forventninger til fremtiden for dette heller.

Staten har været en ret dårlig kontraktpartner. Der vil helt sikkert komme ændringer, og de vil i hvert fald ikke gå i en bedre retning.

9 Synes om

Med tab kan du jo realisere samme mængde gevinster uden skattemæssige konsekvenser. Med hensyn til beskatning er der også andre ting at tage hensyn til, f.eks. anskaffelsesomkostningsformodningen efter en lang opgangsperiode. Fra et skattemæssigt synspunkt ville jeg nøje udvælge de ejendomme, jeg ville begynde at overføre.

1 Synes om

Jeg er enig i dette. Den politiske risiko i forhold til den potentielle fortjeneste på kontoen virker ret stor efter min mening.

Det er klart, at den politiske risiko i princippet kan materialisere sig når som helst i alle beholdninger, men i nye specialmekanismer har betingelserne en tendens til at ændre sig uden større tærskel.

Jeg åbner selv kontoen i ro og mag i løbet af foråret/sommeren, når priser og andre betingelser fra alle aktører er afklaret. En langsigtet investor har ingen travlt med (heller ikke) dette spørgsmål. Efter at have åbnet kontoen, vil jeg lægge en del af den nye kapital der og en del på en normal AO-konto - det er dælme, når risikospredningen skal føres helt ned til kontotyperne. :sweat_smile:

7 Synes om

Gadus - helt klart skal drengen med i næste udvælgelsesrunde :slight_smile:

Onkel Masse, FA, kan lide, når de unge forstår tingenes rette sammenhæng

Danske tilbyder gode fordele til medlemmer af Aktiespareforeningen. Er der potentiale for konkurrence i medlemsfordelene? Jeg afventer spændt de andre bankers svar.

4 Synes om

Ikke relateret til aktiesparekonti, men i går blev disse omtalt her:

Det bliver spændende at se, hvordan dette vil afspejles i salgsvolumen for mindre handlede aktier.

1 Synes om

I princippet, men der er et minimumsgebyr på 5 euro i butikkerne. Så i praksis skal alle køb være mindst 500 euro, ellers er Nordea billigere (der har de 1% på mindre handler).

{“content”:“Ja, denne aktiesparekonto skal nok åbnes, hvis den generelle prispolitik følger Danske Banks linje. Man kunne smide Nordea, Sampo og Titanium ind og nyde udbytter på 8+ procent uden årlige skattekonsekvenser. Hvis man sælger Nordea-aktierne fra den gamle portefølje og køber dem til aktiesparekontoen, kan man samtidig realisere skattetab derfra. Det lyder ret fornuftigt, selvom jeg selv siger det.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Er det ikke netop sådan, at aktiesparekontoen ikke favoriserer udbytter :thinking: dem “tvinges” du jo praktisk talt til at betale kapitalbeskatning på, i modsætning til en almindelig værdipapirkonto.

Men på en aktiesparekonto beskattes udbytter ikke med det samme, og dermed kan de vokse med renters rente i sin helhed, hvilket på lang sigt er mere fordelagtigt, selvom det i sidste ende ville koste en lidt højere skatteprocent.

Nogen kunne beregne et scenarie for dette, for hvor lang tid det faktisk tager, før det begynder at give afkast… Jeg gætter på, at f.eks. 10 år er for kort tid… Medmindre man handler mere aktivt. Men udbytteafkast alene vil nok ikke give overskud inden for den tid.