Beskatning af aktiehandler og udbytter - Selvangivelse

Jeg er nybegynder som aktieinvestor. Har jeg forstået dette korrekt? Hvis jeg f.eks. ved årets udgang har kapitalgevinster på 1000€, kapitaltab på 0€, og jeg sælger aktier, der er 1000€ i underskud, og køber dem straks tilbage. Er kapitalgevinsterne nu nul, og skatten af dem 0?

4 Synes om

I princippet ja, men sagen er kontroversiel og kan tolkes som skattesvindel, hvis du køber aktierne tilbage for tidligt, blot for at undgå at betale skat. Det er værd at undersøge. En artikel fra Pörssisäätiö (Aktieforeningen) fra 2010:

http://www.porssisaatio.fi/blog/2010/04/29/verottaja-hyvaksyy-edestakaiset-osakekaupat/

Skattevæsnets vejledning:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48973/luovutustappioiden_vahentamine/

3 Synes om

Den seneste fortolkning var mere fordelagtig. Gode links​:+1:

2 Synes om

Fedt, at vi også får nybegyndere på forummet :grin: velkommen! Jeg håber, at selv bjørnemarkedet ikke skræmmer dig væk!

7 Synes om

Så kan alt altså være anderledes end før

Ja. Ved at sælge dyre aktier fra bunden af dalen og så købe dem tilbage lidt senere, kan man helt sikkert opnå et salgstab for det igangværende år, men samtidig vil porteføljen svulme lige så meget op, og skatterne vil så blive betalt senere fra tilsvarende salgsgevinster. Det vil sige, at Jyrkis nuværende manøvre blot udskyder skattebetalingen. Masse anbefaler det ikke. Bjørnen tager altid sin del til sidst :slight_smile:

2 Synes om

Selvom Masse ikke anbefaler skattefidusserier her, spørger jeg alligevel ud fra et skatteoptimeringsperspektiv. :wink:
Person Alwar (navnet ændret) foretog nogle salg før de seneste fald. Som følge heraf vil Alwar nu få skattemæssige konsekvenser på grund af salgsgevinster. Alwar kunne ikke vente på udsalgene og faldt for at købe nogle aktier, som nu er faldet lidt.
Hvad skulle Alwar gøre nu?