Beskatning af aktiehandler og udbytter - Selvangivelse

Jeg er nybegynder som aktieinvestor. Har jeg forstået dette korrekt? Hvis jeg f.eks. ved årets udgang har kapitalgevinster på 1000€, kapitaltab på 0€, og jeg sælger aktier, der er 1000€ i underskud, og køber dem straks tilbage. Er kapitalgevinsterne nu nul, og skatten af dem 0?

4 Synes om

I princippet ja, men sagen er kontroversiel og kan tolkes som skattesvindel, hvis du køber aktierne tilbage for tidligt, blot for at undgå at betale skat. Det er værd at undersøge. En artikel fra Pörssisäätiö (Aktieforeningen) fra 2010:

http://www.porssisaatio.fi/blog/2010/04/29/verottaja-hyvaksyy-edestakaiset-osakekaupat/

Skattevæsnets vejledning:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48973/luovutustappioiden_vahentamine/

3 Synes om

Den seneste fortolkning var mere fordelagtig. Gode links​:+1:

2 Synes om

Fedt, at vi også får nybegyndere på forummet :grin: velkommen! Jeg håber, at selv bjørnemarkedet ikke skræmmer dig væk!

7 Synes om

Så kan alt altså være anderledes end før

Ja. Ved at sælge dyre aktier fra bunden af dalen og så købe dem tilbage lidt senere, kan man helt sikkert opnå et salgstab for det igangværende år, men samtidig vil porteføljen svulme lige så meget op, og skatterne vil så blive betalt senere fra tilsvarende salgsgevinster. Det vil sige, at Jyrkis nuværende manøvre blot udskyder skattebetalingen. Masse anbefaler det ikke. Bjørnen tager altid sin del til sidst :slight_smile:

2 Synes om

Selvom Masse ikke anbefaler skattefidusserier her, spørger jeg alligevel ud fra et skatteoptimeringsperspektiv. :wink:
Person Alwar (navnet ændret) foretog nogle salg før de seneste fald. Som følge heraf vil Alwar nu få skattemæssige konsekvenser på grund af salgsgevinster. Alwar kunne ikke vente på udsalgene og faldt for at købe nogle aktier, som nu er faldet lidt.
Hvad skulle Alwar gøre nu?

• Glemme “optimeringerne”, betale skatterne pænt af gevinsterne og købe mere på fald med tanken om, at de erhvervede aktier nok kommer tilbage til grønt på et tidspunkt
  • Hvis faldet fortsætter, så sælge (og købe samme mængder tilbage af) de faldne aktier i løbet af resten af året, dog maksimalt så meget, at resultatet mellem salgsgevinster og -tab er ±0.
  • Begynde en meget grundig “optimering” og sælge faldende aktier i løbet af resten af året, men dog købe de samme mængder tilbage. Her kunne man måske endda nå den situation, at man ved årsskiftet har en stor bunke billigt købte aktier og overførbare kapitaltab til de kommende år.
0 äänestäjää
1 Synes om

Jeg har et kapitaltab på 450 euro, hvor det sidste fradragsår er 2019. I år har jeg solgt fonde med en fortjeneste på 259 euro. Hvilket af nedenstående alternativer er korrekt?

A) 450 euro - 259 euro = 191 euro, hvilket betyder, at jeg stadig kan sælge for 191 euro med fortjeneste i år uden skattemæssige konsekvenser.

B) 450 euro - 259 euro x 0,3 % = 372,30 euro, hvilket betyder, at jeg stadig kan sælge for 372,30 euro i skatteakkumulering med fortjeneste i år uden skattemæssige konsekvenser.

Jeg har investeret i lidt over et år, og jeg ville sætte pris på hjælp fra mere erfarne. Tak på forhånd!

A er korrekt

1 Synes om

Den 25. november kl. 11:00 og fremefter vil en skatteadvokat besvare aktuelle spørgsmål om investorbeskatning på inderesTV. Du kan allerede indsende spørgsmål nu, men vi tager også imod spørgsmål under live-begivenheden. Arrangementet vil blive hostet af @IdaIlkko: Sijoittajan verotus 2020 – mikä muuttuu? Verojuristi vastaa - 25.11.2019 - 11:00 alkaen - Inderes

3 Synes om

Det handler alligevel om penge, så hvis man udskyder skattebetalingen, får man renters rente af de bedste aktier.

Tip: Hav 2 eller flere værdipapirkonti. Så kan du have de gode aktier i en anden portefølje, hvis du vil handle med dem, hvis du har tid eller indsigt til det.

Hurtigt spørgsmål fra onkel. Svaret findes sikkert på skattemyndighedernes hjemmeside, men jeg gider ikke. Forummet er desuden hurtigere :slight_smile:

Altså: Når salgstabene, der er opstået i skatteåret, først fratrækkes salgsgevinsterne (?) og derefter, hvis der stadig er tab, fra brutto-udbytteindtægterne (?), får kunstneren så de forudbetalte skatter på udbytte tilbage, når beskatningen er færdig (hvis f.eks. slutresultatet er ± nul, når tabene svarer til gevinsterne plus brutto-udbyttet samlet set)?
Det samme gælder naturligvis, hvis saldoen ender i minus. Hvis skattemyndighederne altså (forhåbentlig) refunderer disse unødvendigt betalte udbytteforskud til kunstneren, får man så renter af dem??

Hurtige besserwissere, kom frem :slight_smile:

Masse-onkel, FA, skattetrick er onkels eneste svaghed …

1 Synes om

Forum, for søren. Hvor er svaret???

Onkel Masse, FA, skatterefusion uden renter snyder folket?

2 Synes om

Masse, jeg prøvede at kigge på Vero’s hjemmeside for at finde hjælp til dit spørgsmål, men fandt intet. Jeg fandt denne artikel Sijoittaja, huomasithan tämän: Luovutustappiot voi vähentää osingoista | Talouselämä, som jeg baseret på tør påstå, at hvis du har betalt forskudsskat af udbytte, før tabene opstod, så burde de ekstra skatter komme tilbage som en normal skatterefusion :slight_smile: Artiklen indeholder også et konkret eksempel, og jeg mener, at artiklen udgivet i 2017 i dette tilfælde ikke indeholder forældede oplysninger.

1 Synes om

God artikel, men den svarede ikke direkte på fars spørgsmål. Altså i klokkeklare vendinger: En ung investor, ved navn Johannes (navnet ændret :)), opnår et salgstab på i alt 5000 kr. i indkomståret, et salgsoverskud på 3000 kr. og modtager brutto-udbytteindtægter på i alt 1000 kr. Hvis onkel Masses beregning og metode ovenfor holder stik, taber Johannes 1000 kr. i indkomståret, hvilket betyder, at 25,5 % er blevet trukket for meget i udbytte. Får Johannes nu disse 255 kr. tilbage fra skattemyndighederne – endda med en lille rente?

Onkel Masse, FA, forventer nu et bedre svar, og hurtigt :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

Aa, du spurgte om forskudsregistrering, my bad. Ifølge Wikipedia refunderes en fejl (generelt) i forskudsregistreringen enten som skatterefusion eller restskat. Da udbytte falder ind under en indkomstkategori, hvor der foretages forskudsregistrering, kunne man antage, at det fungerer på samme måde som f.eks. løn. Nogen, der har bedre viden om skat, kan kommentere, om dette holder stik, men så længe der ikke er modstridende oplysninger, vil jeg påstå, at Johannes får 255 euro tilbage fra skattevæsenet, med 0,5 % rente :slight_smile:

4 Synes om

Tak, pålidelig kapellan! Lad os betragte dette som den guddommelige… (nej, Johannes’) sandhed, medmindre nogen modsiger det på dette forum!!

Masse og Johannes’ trosstyrkende udtalelser er også velkomne :slight_smile:

Onkel Masse, FA, forummet er det bedste

4 Synes om

Forudsat at Johannes ikke har andre indtægter i skatteåret, og for eksempel ingen forfaldne skatter eller skattegæld, er skatterefusionen 255 euro. Indtjening med forskudsfradrag kan ændre situationen. Skatterefusionen med refusionsrenter udbetales tidligst i juli det følgende år.

Da 85 procent af udbyttet fra et børsnoteret selskab er skattepligtigt, udgør 1000 euro i udbytte 850 euro i kapitalindkomst. Johannes’ tab i beskatningen er således 1150 euro (3000e + 850e - 5000e) i stedet for 1000 euro. Eventuelle fradrag fra kapitalindkomst øger tabets størrelse.

Her er et diagram over fradragsrækkefølgen: https://www.vero.fi/contentassets/e4637ee334124af6ab57fdfc7fe8fd68/taulukko-ansio--ja-paaomatulojen-verotuksen-toimittamisesta.pdf

4 Synes om

Tak for præciseringen angående tabet! Men Johannes får altså 255 erkki (euro) tilbage fra skattevæsenet, plus 0,5 % rente! :slight_smile: Dette er forresten mere end den sædvanlige bankrente for en brugskonto, så det kan betale sig at samle udbytter og være tilfreds, når skattevæsenet låner dine penge til 0,5 % rente i lidt over et år :joy: :muscle: :joy:

Forresten var der et ret barsk fradragsordningsdiagram for 111’erne! Alt er helt klart, bortset fra, hvis Johannes har kapitalfradrag relateret til rensdyravl :rofl: Der giver onkel i hvert fald op :slight_smile:

Onkel Masse, FA, tak forum, tak :heart_eyes:

2 Synes om

1000 euro om året skattefrit.

“Har du holdt fast i dine vindende aktier hele året? Nu kan det være et godt tidspunkt at lave et lille salg, hvis du f.eks. vil afbalancere din portefølje. Hvis den samlede salgspris for værdipapirer eller andre aktiver, du har solgt i løbet af året, er højst 1.000 euro, beskattes fortjenesten ikke. Salg for tusind euro kan være en god måde at realisere profitable aktier på hvert år og dermed supplere din kapitalindkomststrøm i din portefølje på en skatteeffektiv måde.”

1 Synes om