Jeg spurgte om det samme på Shareville, men jeg lægger det også her, hvis der er kyndige folk her.
Et vanskeligt spørgsmål om beskatning af OST / det beløb, der kan indbetales, da Nordnets kundeservice ikke giver et fornuftigt svar.
Lad os tage en situation, hvor din Osakesäästötili (OST) i starten er tom, og du først indbetaler 10.000 euro til kontoen og køber aktier for 8.000 euro (inkl. handelsomkostninger). Der er altså 2.000 euro kontanter tilbage. Aktierne stiger med f.eks. 20 % på en uge, og du beslutter dig så for, at du har brug for de resterende 2.000 euro til noget andet end at købe ind i stigende kurser. Du beholder altså aktierne i porteføljen og sælger dem ikke. Du beslutter dog at overføre de resterende 2.000 euro på kontoen tilbage til depotkontoen og hæver dem derfra til din egen konto. Hvad sker der efter jeres mening med denne hævning? Betaler du skat af noget? Hvor meget mere kan du stadig indbetale til OST’en efter dette? Ifølge min egen forståelse burde svaret være, at der ikke opkræves skat, fordi du kun overfører uinvesterede kontanter tilbage til en anden konto. Og du burde stadig kunne investere 42.000 euro i OST’en. Eller har jeg misforstået noget her?
Jeg har selv en lignende situation med min OST, hvor jeg i starten flyttede lidt kontanter mellem OST’en og depotkontoen. Jeg gjorde det nogenlunde sådan her:
6.3.2020: Første indbetaling til OST på 7000 euro
6.3.2020: Jeg købte Citycon og Wärtsilä
Når jeg nu læste skattevejledninger på nettet, så bliver den urealiserede værdistigning formentlig på en eller anden måde medregnet, når man hæver penge. Mit bedste gæt er, at da jeg hævede penge den 9. marts 2020, var porteføljen heldigvis lige en smule i plus. Og da jeg lavede en ny hævning den 13. marts 2020, var porteføljen i minus: dette forklarer, hvorfor den anden hævning ser anderledes ud i transaktionerne end den første. Men det forvirrende er, at jeg ikke synes at kunne se nogen steder i Nordnet (f.eks. fra 9A-rapporten), at jeg skulle have genereret nogen skattepligtig fortjeneste på min OST (aktiesparekonto).
Baseret på dit eksempel har du misforstået. Med en aktiesparekonto (ASK) ser man altid på kontoens samlede udvikling, og hvis den er i plus, betragtes en del af hver hævning som en gevinst, og du kan kun indbetale den del af egenkapitalen, der er din. Det er derfor, jeg forsøger at fortælle folk, at de ikke skal hæve penge, der er sat ind på en ASK, hvis de vil maksimere skattefordelen.
I dit eksempel vokser en konto på 10.000 € til 11.600 €. Hvis du hæver 2.000 €, er 276 € gevinst og 1.724 € egenkapital. Du betaler altså 83 € i skat, og fremover kan du kun indbetale 41.724 € til kontoen. Det vil sige de manglende 40.000 € og egenkapitalandelen på 1.724 €.
Jeg gider ikke beregne den nøjagtige situation for din konto på mobilen, og som koder kan du selv gøre det, når du forstår logikken.
Edit: For at beregne den nøjagtige situation for din ASK skal du finde ud af porteføljens værdi på hævedagen, så det bliver ret svært.
Det overrasker mig ikke, hvis Nordnet ikke kan rapportere om skatter i forbindelse med ASK-hævninger; det er også nyt for dem, og de har sandsynligvis glemt, at nogle også hæver penge derfra.
Du betaler skat i forhold til forholdet mellem afkast og kapital på din aktiesparekonto (OST). F.eks. hvis du har indbetalt 10.000 euro, og det er vokset til 15.000 euro, vil en tredjedel af ethvert beløb, du hæver, blive beskattet som gevinst. Dette skyldes, at OST havde 10.000 euro i kapital og 5.000 euro i afkast.
En aktiesparekonto er som en hønsekødssuppe, hvor du ikke kan pille kødet fra. Du får altid kylling og bouillon i samme forhold som suppen.
Det er en god idé at spørge skattemyndighederne om skattereglerne. Deres hjemmeside har færdige eksempler til dig:
Jeg har tydeligvis misforstået beskatningen af udbetalinger. Tak for afklaringen!
Men det, der er særligt spændende, er, at min udbetaling på 850 euro fra en aktiesparekonto (hvor porteføljen tilsyneladende var i et lille plus) blev overført som den var til en værdipapirkonto. Det vil sige, at der ikke blev trukket nogen kildeskat. Burde der ikke være trukket kildeskat af det, hvis der var fortjeneste? I hvert fald ifølge skattemyndighederne skulle Nordnet efter min forståelse trække kildeskatten:
Når du hæver penge fra en aktiesparekonto, fordeles pengene mellem afkast og kapital. Afkast er skattepligtig indkomst, mens kapital er skattefri. Banken eller en anden tjenesteudbyder beregner afkastet for dig og trækker kildeskat, som er 30 % af afkastet.
Kan en anden Nordnet-bruger bekræfte, at hvis du har hævet penge fra en aktiesparekonto med fortjeneste, er der så trukket kildeskat?
Jeg bekræfter dette. Her kan du se de rækker, der er genereret fra én hævning i transaktioner og beregninger.
Overskuddet er under “hævning”, og skatten på det er “pääomatulovero ost” (kapitalindkomstskat investeringsopsparingskonto). Din egen hævede kapital er “Nosto OST” (hævning fra investeringsopsparingskonto).
Det ligner meget det, jeg har på min egen konto, bortset fra at “pääomatulovero ost” (kapitalindkomstskat) mangler helt hos mig. Så blev fejlen fundet, da der ikke er blevet betalt skat af min egen udbetaling. Jeg gider ikke klage over det, hvis jeg tilfældigvis har formået at omgå nogle euro i skat Jeg vil gætte på, at indbetalingerne, købene og udbetalingen, der skete inden for samme dag den 9. marts 2020, på en eller anden måde har forvirret denne beregning.
Eller kunne det være, at forudbetalte skatter under et bestemt beløb ikke gennemføres. Jeg forstod, at du talte om et par euro. Det kan selvfølgelig være en Nordnet-fejl. Det ville ikke være første gang.
Jeg vil tro, at det vil blive vist i skatteudkastet, så du har bare udskudt skattebetalingen lidt.
Nå, grænsen for 20 euro i forudbetaling forklarer dette for mit vedkommende. Så er der ingen fejl, jeg har mistænkt Nordnet unødvendigt. Men jeg må undre mig over, hvorfor der er lavet en grænse på 20 euro. Nu hvor beskatningen er fuldt automatisk, er det sikkert lige meget for informationssystemerne, om skatten er 1 cent eller 1000 euro. Sådanne grænser gør bare OST unødigt kompliceret.
Det virker i det hele taget alt for kompliceret, men skattemyndighederne gør, hvad skattemyndighederne gør. Jeg ville slet ikke undre mig, hvis kundeservice ikke kan svare på dette.
Jeg ved ikke, hvilken slags folk Nordnet ansætter til kundeservice. Antagelig studerende og nyuddannede. Jeg har endda søgt et par gange, da jeg er interesseret i at skifte branche, og jeg vil mene, at jeg kunne klare jobbet. Jeg har haft investeringer siden barndommen og har selv administreret dem i næsten tyve år.
De har aldrig inviteret mig til en samtale. Har lønkravet været for højt, eller var der noget andet galt med ansøgningen?
Den grænse på 20 euro for forudbetalt skat på en aktiesparekonto (OST) er åbenbart baseret på en forskrift, der fandtes allerede før aktiesparekontoen: “Forskriften om forskudsopkrævning”: Ennakkoperintäasetus | 1124/1996 | Lainsäädäntö | Finlex
Tilfældig og mindre ydelse
Der skal ikke opkræves forudbetalt skat af kapitalindkomst, hvis beløbet er højst 20 euro. Der skal heller ikke opkræves forudbetalt skat, og der skal ikke betales arbejdsgiverens sygeforsikringsbidrag, hvis beløbet for en anden enkeltstående, tilfældigt betalt ydelse er højst 20 euro pr. kalendermåned.
Det fremgår ikke helt klart heraf, om grænsen er pr. gang eller pr. måned for udtræk fra en aktiesparekonto. Jeg begyndte bare at tænke i teori, om der er et smuthul her, hvis du ville trække penge ud fra en aktiesparekonto hver eneste børsdag (250 dage om året) i et år, så du opnåede en fortjeneste på lige under 20 euro, så ville du kunne trække ca. 5000 euro i fortjeneste ud (20 x 250) om året, og der ville ikke blive opkrævet forudbetalt skat af noget udtræk. Man skulle være skør, hvis man gad at foretage de udtræk på den måde, men man ville “spare” ca. 1500 euro i forudbetalt skat. Men jeg gætter på, at selvom der ikke opkræves forudbetalt skat, vil det sandsynligvis stadig blive opført som fortjeneste i beskatningen, og man skal betale skatten senere.
Så det ville betale sig at hæve penge fra en Aktiesparekonto (OST) en gang om måneden, så den del af fortjenesten er f.eks. 19,99 euro. Så får man det skattefrit? 12 måneder x det er 240 euro/år = nettokapitalindkomstskattefordel/år. Vil det fungere sådan?