Orthex - Plast till världen

Orthex kopia

20 gillningar

Från delårsrapporten var detta budskap kanske det viktigaste för mig. Det viktigaste är att tillväxt uppnås utanför Norden och att resultatet därigenom kan ökas med tiden.

> En av höjdpunkterna under det tredje kvartalet var tillväxten i den fakturerade försäljningen utanför Norden: försäljningen ökade med 24,1 % till rekordhöga 5,5 milj. euro (4,4). Den fakturerade försäljningen i övriga Europa ökade med starka 19,8 % och uppgick till totalt 5,1 milj. euro (4,2) tack vare utökad distribution, kampanjer och tidpunkten för beställningar.

21 gillningar

Har ledningen gett mer detaljerad information om lönsamheten? Är konkurrenssituationen, försäljningskanalerna, tillverkningen osv. i sådant skick att lönsamheten på legacy-marknaderna uppnås?

2 gillningar

Kl. 11 börjar en webcast, där man kan få svar och nya insikter från bolagets ledning.

7 gillningar

Orthex omsättning ökade men lönsamheten försvagades från året innan. VD Alexander Rosenlew berättar om bolagets utveckling i en intervju med analytiker Thomas Westerholm.

Ämnen:
00:00 Inledning
00:20 Q3’24
02:50 Läget i Norden
04

14 gillningar

Analytikerkommentarer och uppdaterad analys efter Orthex Q3-resultat. :point_down: Rekommendationen höjs till KÖP (tidigare: ÖKA), riktkursen justeras till 6,50 euro (tidigare: 7,00 €).

13 gillningar

Nordea har publicerat sin uppdaterade Orthex-analys. Rekommendationen kvarstår på BEHÅLL, Fair value preciseras till 5,70 euro (tidigare: 6,30 €). :point_down:

De främsta uppsideriskerna för Orthex är relaterade till sjunkande råvarupriser (plast), vilket skulle kunna stödja företagets bruttomarginal och resultat. En snabbare lönsam expansion än väntat i europeiska länder utanför Norden skulle kunna vara en positiv drivkraft. En återhämtning i konsumentförtroende och disponibel inkomst skulle kunna stödja Orthex försäljning och lönsamhet.

De främsta nedsideriskerna för Orthex är relaterade till råvarupriser, mer specifikt priserna på jungfrulig plast. Orthex kanske inte kan höja priserna för att mildra potentiellt högre råvarukostnader. Uppfattningen om plastprodukter skulle också kunna påverka investerarnas syn på företaget negativt. Orthex produkter säljs främst genom stora återförsäljare i Norden och Europa. Att förlora en stor återförsäljare som kund skulle kunna påverka Orthex ekonomi negativt.

Näyttökuva 2024-11-18 kello 9.38.02

11 gillningar

Detta är för övrigt ingen liten uppsida. Oljemarknaden har inte varit så pessimistisk på länge som marknaden är gällande priserna för 2025:

https://www.cnbc.com/2024/11/13/oil-could-plunge-to-40-in-2025-if-opec-unwinds-voluntary-production-cuts-analysts-say.html

Orthex erbjuder enligt min mening ett ganska intressant sätt att dra nytta av denna potentiellt betydande prisnedgång på olja, samtidigt som man får en stor operativ hävstång när omsättningen för närvarande växer i tvåsiffrig takt i Europa. En betydande resultatförbättring är därmed fullt möjlig att uppnå, och när EBITA-marginalen går över 18% talar vi redan om en tvåsiffrig aktiekurs.

52 gillningar

Sista spiken i kistan för Tupperware? Kan ge en liten tillväxtboost i Centraleuropa för Orthex, om det stämmer.

22 gillningar

Orthex förbinder sig till den gröna given för cirkulär ekonomi. :point_down:

Orthex har förbundit sig till den gröna given för cirkulär ekonomi. Orthex åtagande är kopplat till åtgärdsområdena “Öka värdet av återvunna material och biobaserade råvaror i produktionen” och “Öka antalet cirkulära produkter på marknaden”. Orthex mål är att i tillverkningen av sina produkter ersätta råvaror gjorda av jungfruliga material med återvunna och förnybara råvaror, samt att introducera nya plastprodukter gjorda av återvunnet eller förnybart material på marknaden. Orthex åtagande finns tillgängligt här: Åtaganden för cirkulär ekonomi - Sitoumus2050.

Orthex har satt som mål att öka andelen återvunna och förnybara råvaror som används i produktionen från nuvarande cirka 16 procent till 85 procent senast år 2035. Med hjälp av produkter som följer den cirkulära ekonomin är företagets mål att minska sitt relativa koldioxidavtryck per producerat kilo med 75 procent från nuvarande nivå. “Vårt mål är att majoriteten av våra produkter ska vara tillverkade av återvunna eller förnybara råvaror senast år 2035”, säger Alexander Rosenlew, VD för Orthex Oyj.

Den gröna given för cirkulär ekonomi är ett gemensamt frivilligt strategiskt åtagande från företag, kommuner, landskap, organisationer och staten, där de deltagande aktörerna förbinder sig att minska användningen av naturresurser, sätta upp effektiva mål och vidta åtgärder som främjar en koldioxidsnål cirkulär ekonomi. Målet är att bryta konsumtionen av icke-förnybara naturresurser och att fördubbla cirkularitetsgraden för resurser och material senast år 2035. Sju och nu ytterligare fem pionjäraktörer har tidigare anslutit sig till åtagandet. Den gröna given för cirkulär ekonomi har förberetts av miljöministeriet samt arbets- och näringsministeriet på statens vägnar, och mer information finns här: Den gröna given för cirkulär ekonomi - Miljöministeriet.

12 gillningar

@Thomas_Westerholm skulle du kunna föreslå Orthex att de lägger till prisindex på sin webbplats för de råvaror som Orthex är beroende av?

4 gillningar

Ursäkta på förhand för en lite ytlig mellandagsfundering. Det går bra att korrigera, komplettera och upplysa fritt. :slight_smile:

Hårdnar konkurrensen inom Finland? Jag har betraktat vissa favorit(skräp)lådor och deras tillgänglighet i stora inhemska butikers webbutiker som en lätt Lynch-liknande datapunkt. Någon gång förra året när en webbutiks digitala hyllor tömdes, frågade jag om produkterna skulle ersättas av andra, eller om det jag sökte snart skulle återkomma i sortimentet. Då svarade de att mer skulle komma till försäljning. Det gjorde det dock inte.

Samtidigt rullar Sini in på TV, skärmar och från bakre hörnet av lådhyllan mot Smartstores Premium-platser nära huvudgångarna som delar hyllorna. Bland private labels. Eller har Orthex gjort ett medvetet val att fokusera på andra segment och erövringen av Europas förvaring, nu när vägen äntligen har öppnats. Klarar man sig genom att vänta, när det finns alternativ?

Jag anser att när råvarorna någon gång skulle kunna ge draghjälp istället för det nu upplevda plågeriet, skulle det vara logiskt att satsa kraft och fokus på tillväxt innan dess. Resultatet följer lättare om det första lyckas.

6 gillningar

Jag själv tror på Orthex av ett par olika anledningar.
Orthex söker tillväxt brett i Europa med gamla, fungerande produkter, och introducerar samtidigt nya produkter för att utöka hyllutrymmet ytterligare. Detta skulle också ge lite data om vilka produkter som säljer bäst, och naturligtvis replikera detta i många länder.
Det finns konkurrens i branschen men vad jag själv har märkt är Orthex produkter oftast smartare och mer hållbara. Och ett bra tillägg är att Orthex inte vill stämplas som något billigt plasthus utan söker smarta, högkvalitativa lösningar på olika problem.
En annan bra sak med Orthex är att det finns väldigt många möjligheter att växa organiskt.
I framtiden kommer återvunna produkter också att ha stor betydelse, vilket konsumenter och butiker gillar. (Orthex har just skärpt sina mål för 2030)
Såvitt jag vet fokuserar konkurrenterna mycket på kopiering och låga priser.
Många goda skäl kan hittas.

Låt oss gå över till de negativa sidorna
Lider av råvarupriser, eftersom det inte finns några säkringar, eller dyr el.
Billigt skräp säljer alltid.
Om man inte får tillräckligt med avkastning från en ny lansering till butiken, får man inte heller hyllutrymme.
I befintliga butiker måste man försvara hyllplatserna med gamla och nya produkter.

6 gillningar

Naturligtvis är det mest positiva om företaget någon gång dubblar sin omsättning och har ett starkt fotfäste i många länder och i handeln, då skulle man kunna få en riktigt bra marginal genom volym.

2 gillningar

Jag associerar också Sini-koncernen med städredskap, men när jag började undersöka så gör de allt möjligt. Från städredskap till balpressar och designmöbler :thinking: SINI | SINI-konserni – SINI.FI

Städ- och förvaringsverksamheten skulle kunna vara ett intressant förvärvsobjekt även för Orthex, om det råkade vara till salu? Det verkar vara i finsk familjeägo.

2 gillningar

Genom ett företagsköp skulle man kunna göra riktigt höga vinster, om man kunde köpa ett varumärke som redan har en bra position på marknaden.
Men det är verkligen synd att något sådant inte har gjorts, många har förmodligen redan kastat bort detta förvärvskort när det gäller Orthex.
Om det äntligen skulle göras i år.!!
Om man kunde köpa ett företag som omsätter kanske 20 miljoner eller åtminstone 10 miljoner med okej lönsamhet, då skulle vi mycket snabbt se en aktie på 10 euro.

2 gillningar

Inte alls en dålig idé och säkert användbar för aktieägarna. Neste delar ju på motsvarande sätt med sig av t.ex. oljeprisutvecklingen i realtid på sina sidor. En realtidsintegration av data till den egna webbplatsen kan dock vara kostsam, om dataleverantören överhuvudtaget tillåter det. Jag tar upp saken med företaget :+1:

Jag har själv också observerat nya varumärken i förvaringskategorin, men en orsak är nog också att återförsäljarna ger hela kategorin mer hyllutrymme. Sini är onekligen värd att hålla ett öga på, då de har fått mer hyllutrymme i Finland och nu även växer i Sverige. Inom private label har jag också observerat nya märken, även om Orthex-logotypen i några fall har hittats på botten av den aktuella produkten.

Håller med! Jag skulle dock själv förespråka ett mindre förvärvsobjekt än Sinituote för att minska integrationsrisken. Sini motsvarar dock, med 2023 års siffror, upp till hälften av Orthex omsättning.

12 gillningar

image

Smartstore Compact-produktserien får tydligen en utökning från början av februari. Upptäckt i ett LinkedIn-inlägg.

Enligt mig har det kommit nyheter på marknaden i ganska bra takt, bl.a.

• SmartStore Essence produktserie (som utmanare till t.ex. de populära Curver Infinity-korgarna)
    image

• SmartStore collect Stack-it (som utmanare till produktserien för stapelbara återvinningslådor, som Ikea Sortera / Sini / Rotho Albula osv.)
    image

26 gillningar

Är Jysk kund hos Orthex? Och var kan man hitta en lista över vilka som är kunder. Jag undrade bara eftersom Jysk har exakt likadana lådor med exakt samma namn!

1 gillning

Jag hittade en sida som säger att priserna för producenter skulle stiga, men sedan hittade jag en annan där det finns en tabell som visar att de sjunker. Jag vet inte om någon av dem är konkret för Orthex, kan @Thomas_Westerholm säga? Global Propylene Glycol Prices to Surge in December Amid Seasonal Demand and Tight Supply

1 gillning