Orthex - Plast till världen

Rent nyhetsmässigt undrade jag också över aktiens lättnadsrally igår, då inflationsriskerna kopplade till Mellanöstern fortfarande är närvarande i affärsmiljön. Om man sätter på sig en tjurhatt och letar efter en ljusglimt så är Orthex balansräkning i starkare skick än internationella konkurrenters, så bolaget borde vara mer motståndskraftigt mot en ny inflationsvåg och nya hyllplatser eller intressanta förvärvsmöjligheter kan uppstå. Orthex använder också, i branschsammanhang, mycket återvunna och biobaserade råvaror (18 % år 2025), vilket kan mildra effekten av en oljepristopp på bolaget jämfört med resten av branschen. Kanske som en tredje punkt skulle jag lyfta fram att i detta skede har det höjda oljepriset ännu inte väsentligt höjt spotpriserna på plastråvaror, men trycket ökar ständigt när kriget drar ut på tiden.

Trots dessa ljusglimtar har ett högt oljepris hur som helst en negativ inverkan på Orthex utsikter och skapar ett uppåttryck på priset på plastråvaror. Så även om man kan hitta ljusglimtar och man kan tänka sig att konkurrenterna i princip lider mer än Orthex, så kommer även bolaget i slutändan att vara bland dem som lider.

Vad jag som analytiker skulle önska från Orthex, med tanke på att de har en stabil efterfrågan men en något cyklisk lönsamhet på grund av prisfluktuationer på råvaror, är att bolaget skulle reagera på marknadens överreaktioner/kortsiktighet genom att köpa tillbaka egna aktier. På så sätt skulle bolaget kunna dra nytta av situationer där marknaden tillfälligt straffar det för en försämrad resultatförmåga.

13 gillningar