Låt oss starta en tråd om Boliden då jag inte hittade någon själv.
Boliden är ett företag noterat på den svenska börsen, vars huvudsakliga verksamhetsområde är malmförädling.
Boliden är uppdelat i två affärsområden:
Gruvor och prospektering samt Smältverk
Fem gruvor
Boliden Aitik koppargruva
Boliden Garpenberg zinkgruva
Boliden Kevitsa nickel och koppar
Boliden Tara Mines zinkgruva
The Boliden Area guld och tellur
Fem smältverk
Rönnskär: Ett av de mest effektiva kopparsmältverken, som har en ledande position inom elektronikåtervinning. Huvudprodukter koppar, zink, bly, guld, silver. Svavelsyra som biprodukt
Harjavalta smältverk är en av de mest effektiva producenterna av koppar och nickel i världen. Huvudprodukterna är koppar, nickel, guld och silver. Svavelsyra som biprodukt
Karleby (Kokkola) europas näst största zinksmältverk. Svavelsyra som biprodukt
Odda Betydande producent av zink och zinklegeringar
Bergsöe återvinning och utvinning av bly
Boliden har under flera år investerat i Harjavalta storindustripark för att höja produktionskapaciteten. Det råder stor aktivitet inom metallförädling i området. BASF investerar i en batterimaterialfabrik som är under uppbyggnad, Nornickel fördubblar sin nickelproduktion och Boliden expanderar sin nickelproduktion.
Bolagets kassaflöde är starkt, även om stora investeringar tynger, men utsikterna för råvaror är ljusa i takt med att bland annat bilismen elektrifieras.
Det har pratats mycket om stigande råvarupriser, till exempel har kopparpriset fördubblats på ett år och samma fenomen har skett för många andra metaller.
Företaget är solitt, genererar ett bra kassaflöde och är en aktör som satsar på hållbar utveckling. Det har varit mycket hype kring råvarornas år, så varför har Boliden helt förbisetts i den här diskussionen?
“Boliden har lanserat gröna kopparprodukter på metallmarknaden, det vill säga koppar med ett lågt koldioxidavtryck samt återvunnen koppar. Bolidens koldioxidavtryck för koppar är betydligt lägre än världsgenomsnittet. Detta är en av de konkreta åtgärder vi vidtar för att främja vår vision att vara världens mest klimatvänliga och uppskattade metallproducent.” Citat från bolagets webbplats.
Det här är ett intressant företag. Boliden har presenterats i tråden ”Energibranschens mineralmarknader”. Om det finns tillräckligt med material om det, varför skulle inte den här tråden också vara relevant.
Zinksmältverket i Karleby producerar även svavelsyra som en biprodukt, om man vill lägga till det där.
Kopparpriset har fortsatt att stiga, så det borde finnas uppåtgående potential även där. (även andra metaller påverkar)
Som ett plus ser jag den diversifierade verksamheten (gruvor + smältverk), man säljer inte bara koncentrat utan förädlar även längre.
Utdelningen har i år varit 8,25 kr + 6 kr i kapitalåterföring. Aktien börjar bli dyr, men klarar möjligen inflationstryck väl, eftersom råvarupriserna stiger först, som redan har setts i USA.
Q3-rapporten kom just, den låg lite under prognoserna, men framtiden ser mycket stark ut. Balansräkningen har stärkts och metallpriserna är på toppnivåer. Elektrifiering och infrastruktur borde stötta bolaget, liksom den stigande inflationen. Ett annat bolag i portföljen när det gäller koppar är Lundin Mining, som också har kommit ner från topparna nu.
Jag håller med. En lite “mjuk” rapport, som man kunde förvänta sig. Stora investeringar har påbörjats, vilket tillfälligt kommer att tära betydligt på kassaflödet, men i slutändan kommer det att löna sig. Jag tror att företaget kommer att vara i en mycket god position under Q1 2022 när produktionen är igång för fullt. Mycket stora satsningar, till exempel Oddas 700 miljoner investering i en ny fabrik.
Om man tittar på siffrorna för 9 månader, så har det varit en ganska hög takt. Till exempel, i US dollar, EPS 0,16 → 0,73 och nettokassa -124 → +391. Kassaflödet är alltså på en mycket hög nivå och Q4 borde vara årets bästa, vilket innebär att EPS kommer att överstiga en dollar.
Här är DNB:s prognoser för båda företagen:
EV/EBITDA-prognoserna går till och med under 3, så det är lite svårt att förstå en så låg värdering.
Men jag är så övertygad om den gröna omställningens effekter på basmetaller att jag starkt tror på båda dessa hästar, även om jag just nu har en överlägset större insats i Lundin.
Kan de som är mer insatta ge råd om hur denna split i Boliden-aktien fungerar i praktiken? Uppenbarligen löser de in dem automatiskt för 11,50 kronor per andel. ”split-aktier”. Utdelningen på 15 kronor per aktie kom ju redan tidigare in på kontot. En märklig kapitalmanöver…
Branden vid Rönnskärsverken på tisdagskvällen kombinerat med sämre kvalitet på den brutna kopparn och nickeln i Kevitsa påverkar rörelseresultatet för det andra kvartalet med uppskattningsvis 700 miljoner kronor, konstaterar Boliden i ett pressmeddelande.
Intresset för det här bolaget väcktes i råvarutråden (funderingar kring prisuppgången på de sällsynta grundämnena Ge och Ca) och vid en ytlig anblick verkar det vara ett mycket intressant bolag. Ett bolag som genererar ett riktigt fint kassaflöde, särskilt med tanke på att de också har gjort betydande investeringar i verksamheten. Dessutom, när man ser på historiken för avkastning på sysselsatt kapital, så verkar det här mycket intressant:
Värderingen verkar inte heller på något sätt ansträngd. Visst, branden i Rönnskär medförde ett tydligt prisfall. Men tydligen kommer även dess effekt att bli ganska liten för i år: Press releases - Boliden 200 miljoner SEK i EBIT-effekt för Q2 samt en nedskrivning på 88 miljoner SEK i balansräkningen.
Finns det några uppskattningar av de olika mineralernas andel av bolagets resultat? Har man sett några tecken än på en premie för grön produktion i produktpriserna?
Måste bekanta mig närmare med bolagets material, men efter den här anblicken hamnar det nog som en bevakningsposition.
Bolidens virtuella evenemang är en Flik-produktion. Det verkar inte finnas någon sändning tillgänglig på Inderes webbplats, så via den länken hittar man sändningen som börjar kl. 15.
Jag har inte följt Bolidens utveckling i detalj, men baserat på nyhetsflödet verkade förra året vara utmanande. Förra sommaren inträffade en större brand vid kopparsmältverket Rönnskär i Skellefteå, där elektrolyshallen förstördes helt. Samtidigt stoppades produktionen och prospekteringen vid zinkgruvan Tara på Irland till följd av sjunkande zinkpriser och stigande kostnader, och vid Kevitsa-gruvan var malmens metallhalt sjunkande.
På Bolidens webbplats finns redan presentationsmaterialet från CMD, där man i början berättar om investeringen i Rönnskär. Länk (pdf):
Som tilläggsinformation på bilden nämns byggstarten, som är i maj i år.
Man kan nog inte förvänta sig ett särskilt bra 2024. För Q1:s del bidrar de pågående strejkerna i Finland till årets början, vilket framgår på s. 18 i CMD-presentationen.
Under kapitalmarknadsdagen lär intresset främst riktas mot förväntningarna för 2025 och 2026. Bolaget har flera pågående investeringsprojekt vid många sajter, såsom utbyggnaden av Odda. Boliden förväntar sig att investeringarna för 2024 kommer att uppgå till 15,5 miljarder kronor, vilket är 1,5 miljarder kronor mer än vad som tidigare uppskattats.
Enligt pressmeddelandet kommer man under evenemanget även att berätta mer om det koldioxidsnåla nickel som Boliden har utvecklat.
Ska man köpa Boliden till ett värdepapperskonto eller till ett aktiesparkonto?
Jag vet att man förlorar en betydande del av skattefördelen på ett aktiesparkonto eftersom man inte får avräkning för källskatt, men jag funderar mer på sådana situationer som förra årets split + inlösen (redemption) som innebär irriterande mycket besvär utanför en skattemantel. Har sådana här händelser varit vanliga och är de att vänta även i framtiden?
Har ibland följt Boliden och dess kursutveckling. Nu har jag särskilt intresserat mig för gruvbolag, då jag har märkt att SSAB har stigit kraftigt på ett par veckor, bland annat gällande spekulationer om USA-tullar.
Idag ett starkt resultat från Boliden
Revenues: SEK 25 785 m (20 754)
Operating profit: SEK 4 098 m (2 096)
Operating profit excl. PIR*: SEK 3 814 m (2 017)
Free cash flow: SEK 4 264 m (1 663)
Earnings per share: SEK 10,95 (6,06)
Kursreaktionen var till en början ganska mjuk, men har uppenbarligen accelererat mot kvällen.