Jeg glemte at nævne, at i det mindste baseret på hvad jeg læste fra foraene, steg kursen ikke meget efter at efterforskningsresultaterne blev offentliggjort. Det kan være, at jeg misforstod, eller at aktien havde taget et ordentligt forhåndsspring?
Men nåede undersøgelsesresultatet ind i kursen? Jeg forstod selv, at det ikke nåede det?
Så er den udkommet. Onsdag før markedet åbnede
https://orocoresourcecorp.com/oroco-announces-significant-3d-ip-survey-results/
Det resultat er stort set indbagt i kursen allerede. Det ville have været en overraskelse, hvis billeddannelsen havde givet dårlige resultater, selvom resultatet nu var særligt godt. Man skal huske, at dette er et dyrt papir, når vi taler om junior mining, dog samtidig også det mest kvalitetsrige – sin egen branches QT (Quality Technology). Indimellem går det sidelæns, især hvis hele junior kobbersektoren stagnerer. Så skyder den op igen, når tiden er inde. Det er typisk, at daglige stigninger er meget stejle (30%), og det er svært at købe ind, når det stiger. Efter min mening var den nuværende situation et fremragende tidspunkt at købe mere ind – risikoniveauet faldt, men det påvirkede ikke prisen.
Lidt off-topic, men Crux har udgivet en fremragende artikel om investering i mineselskaber, der bl.a. nævner risikofaktorer forbundet med juniorselskaber.
Jeg har ikke selv købt juniorminer af et par grunde:
- Reserverne er overvurderet i forhold til fair værdi,
- Produktionsomkostningerne er undervurderet,
- Investeringsomkostningerne er undervurderet,
- Opstartsvanskeligheder er hverdagskost,
- Konstant fortynding af aktier gennem emissioner.
Udstyr er ikke billigt, især ikke i disse lavkvalitetsmalm. Investeringstiden sammen med opstartsfasen kan være årtier. Over denne tidsramme, før nogen kobberkoncentrat er solgt, er estimering af kobberprisen ren spekulation.
Indeholder malmen platinagrupmetaller (PGM) (Platinum Group Metals) eller andre biprodukter, der kan udgøre hele indtægten, når raffineringen begynder, med kobber som et biprodukt?
Der vil sandsynligvis ikke være problemer med vandbehandling i varme lande, men der er altid risici forbundet med miljøskader.
Disse problemer er efter min mening ikke blevet behandlet i denne tråd eller i videoen. Videoen stoler på, at der bliver købt op, og investering diskuteres slet ikke.
Derudover er der ikke udført en Feasibility Study (gennemførlighedsundersøgelse) med investering for øje. Vi er virkelig i de tidlige stadier her.
Er stenprøverne blevet undersøgt med henblik på metallurgiske processer?
Undskyld for bjørnekommentaren, men jeg ville også se en potentielt stor upside i PGM. Disse er almindelige i malmtypen.
DFS foretages efter boringerne.
Rækkefølgen er altså som følger:
-3DIP færdig
-Boretilladelser (angiveligt er godkendelsesprocessen allerede i gang)
-Boringer, hvorfra der opnås en DFS
-Salg til en major
I denne sag reduceres risikoen af, at et af de tre områder (North) allerede er blevet boret i begyndelsen af 90’erne, og resultaterne derfra kan sammenlignes med 3DIP-resultaterne, så man er ikke startet fra bunden. Nu er der fundet tegn på, at de to andre områder (South, Brasiles) også er gode mineområder, hvilket betyder, at CAPEX fordeles over en større mængde malm.
Der er sandsynligvis 10-15 videoer om emnet i alt, så hvis det interesserer dig, kan du gennemgå dem alle.
Gyldige pointer i alt, hvad du nævnte, når du ser disse videoer igennem, får du helt sikkert svar på mange spørgsmål. Mener du med udstyr muligt udstyr til minedrift/forarbejdning? De vil ikke indgå i Orocos drift, men hos køberen.
Hvilke faktorer ville ifølge dig tale for et fald i kobberprisen i fremtiden?
Fitch Solutions forventer, at kobbermarkedets underskud vil aftage fra et estimeret 416.000 ton i 2019 til 299.000 ton i 2020, før det udvides igen fra 2022, ifølge en rapport fra midten af september. Analyseleverandøren forudså et underskud på 489.000 ton i 2024, stigende til 510.000 ton i 2027.1.10.2020
Lidt mere om præsentationen af Santo Tomas-fundet, nu hvor der var interesse for det: https://orocoresourcecorp.com/wp-content/uploads/OROCO-RESOURCE-CORP-Presentation-AUG-2020.pdf
Jeg tvivler ikke et øjeblik på malmforekomstens størrelse.
De to største problemer for mig er:
-udnytteligheden af malmforekomsten på en rentabel måde,
-den reelle pris for exit-strategien.
Det første påvirker naturligvis det sidste meget.
Juniorminer har en betydelig risiko, som nævnt i åbningen, men også en betydelig upside, hvis de realiseres gunstigt.
Et indlæg på SeekingAlpha om Oroco, relativt bearish, i det mindste på kort sigt. Udgivet i december, så det tager ikke højde for resultaterne af de seneste 3DIP-målinger. Relativt dybdegående analyse af kobberforretningen og derfor værd at læse:
https://seekingalpha.com/article/4394432-oroco-resource-lofty-valuation-for-historical-resource
Den pågældende skribent har skrevet 1100 artikler på fem år, altså 220 artikler om året eller cirka én artikel hver hverdag året rundt.
Jeg tvivler lidt på vedkommendes evne til at fordybe sig i denne sag.
Under alle omstændigheder er det lidt fjollet at basere værdiansættelsen på en tabel med historiske resultater i projektets forskellige faser, hvis du spørger mig.
Hvad angår Oroco, har analytikerne forbandet dette til den laveste kaste lige fra starten. For nylig er der kommet nogle få, der har indrømmet deres fejl.
Jeg gennemgår i øjeblikket den tekniske rapport.
Jeg ville ikke være så bekymret for udtrykket “historisk”. Denne jordlod har været ejet af så mange parter gennem årene, at da alle altid har ønsket at verificere målingerne, er de blevet verificeret ret mange gange.
Større boringer er blevet udført to gange af to forskellige ejere. Udover disse har en anden ejer et par gange udført små testboringer for at verificere disse større boringer. Dataene fra alle målingerne stemmer overens med hinanden. Nu, da der også er kommet lovende 3DIP-målinger, er risikoen for, at standardmålingerne skulle give andet end positive overraskelser, relativt lille.
Jeg skal lige undersøge værdifastsættelserne lidt. Jeg har allerede fundet en: et selskab ved navn Marimaca (også TSX) har et mindre kobberprojekt. Med en kobberpris på 3,15 $ og en diskonteringsrente på 8% NPV og leasing af mineudstyr er NPV efter skat 524 millioner. På den anden side en lidt højere kobberkoncentration end i Santo Tomas.
=> Med disse parametre er virksomhedens markedsværdi i øjeblikket 200 millioner, dvs. P/NPV 0,38.
Jeg er ikke nødvendigvis fan af NPV i denne sammenhæng. Med en diskonteringsrente på 8% værdiansættes kobber, der skal udvindes om 10 år, kun til 43% af sin værdi. I en tid, hvor den risikofrie rente på amerikanske statsobligationer er omkring 1%, virker en risikopræmie på 7% for operationel aktivitet (at minen af en eller anden grund ikke længere ville kunne udvinde kobber i det følgende år) ret høj. I modsætning til mange andre forretninger er fremtidige pengestrømme i en mine beviseligt til stede i jorden, ligesom i en balance. Det tager bare tid at konvertere dem til kontanter.
En NPV-analyse er sandsynligvis mere relevant i små <10-årige projekter, hvor forholdet mellem NPV og den oprindelige investering er dårligt, men især i et så stort projekt som Santa Tomas giver IRR bedre retfærdighed for de langsigtede pengestrømme. Projektet giver med ret konservative estimater over +20% nettoresultat af den investerede startkapital hvert år i årtier.
Historiske efterforskningsprojekter
- Siden begyndelsen af 1900-tallet har lokale manuelt gravet malm fra området
- 1968 - 1971 ASARCO borede de fleste af de huller, der i øjeblikket findes i området. I alt 59 forskellige boringer med en samlet boredybde på 15.000m (Borerækken STD i firmaets dokumenter)
- 1973 - 1977 Tormex fik efterprøvet Asarcos boreprøver og borede selv 7 huller og 2400m. Begge stemte overens med Asarcos resultater
- 1973 Den mexicanske regering kortlagde områdets malmreserver ved hjælp af geologer. Tilsyneladende blev der primært kortlagt generel geologi i området, og der blev for eksempel ikke udført boringer
- I 1980’erne kortlagde den mexicanske regering områdets malmreserver ved hjælp af en helikopterbaseret magnetisk måling. Store magnetiske variationer blev observeret i et stort område omkring det nuværende efterforskningsområde. Derudover blev der inden for dette område observeret fire mindre variationer inden for det nuværende mineområde, der ejes af Oroco.
- 1990 Esmeralda-gruppen udarbejdede forskningsplaner for området og katalogiserede placeringerne af tidligere boringer.
- 1991 Minera Real de Angeles fik efterprøvet Asarcos boreprøver og tog selv to nye prøver fra Asarcos borehuller. Resultaterne stemte tilsyneladende overens med Asarcos tal, men officielle dokumenter herom er ikke længere tilgængelige.
- 1992 - 1997 Exall Resources borede 40 nye huller med en samlet dybde på 4000m. (borerækken STE i firmaets dokumenter). Målingerne stemte overens med Asarcos målinger. Asarcos og Exalls måleresultater blev kombineret, og på baggrund heraf blev den første pre-feasibility study udarbejdet af Bateman Engineering (findes på firmaets hjemmeside). Exall udførte også metallurgiske tests på malmen.
- 1997 - 1998 Minera MGM gennemgik alle tidligere rapporter og udførte selv små kontrolmålinger. Officielle dokumenter herom er ikke tilgængelige.
- 2002-2007 Ejerskabet af området i denne periode er lidt uklart, men konsulenten IGNA engineer gentestede Asarcos og Tormex’ prøver og tog nogle kontrolprøver. Resultaterne stemte overens med historiske rapporter. IGNA udførte også tre geologiske undersøgelser af områdets struktur i årene 2002 - 2007.
- 2003 Bateman Engineering opdaterede Exalls pre-feasibility study fra 1994, men udførte ikke selv kontrolmålinger
- 2005 - 2010 Cambria Geosciences udførte flere tekniske undersøgelser, bl.a. gentestede gamle boreprøver og købte materialer fra området fra Exalls tidligere konsulent. På baggrund heraf blev der foretaget en vurdering af området med den højeste malmkoncentration, som i senere dokumenter normalt omtales som “2009 grade shell”.
- 2011 Thor Resources udarbejdede en mineplan for området og en 3D-model af områdets reserver (tilsyneladende i praksis en interpolation baseret på historiske boringer). (Thronton 2011)
- 2015 Ejendomsretten endte ved en retsafgørelse hos den tidligere ejer Ruero International, som Oroco (Xochipala Gold) købte området fra i 2016
Efterspørgslen efter kobber vokser konstant takket være elbiler og den generelle elektrificering over hele verden.
Kobberproduktionen forbliver på samme niveau eller falder, da gamle miner begynder at løbe tør.
Kobberlagerniveauer 5-årigt lavpunkt
Kobberprisen vil fortsætte med at stige.
Orocos Santo Tomas-mines NPV er et absolut minimum på 1,6 mia. USD til en kobberpris på 3,25 USD (vurdering fra et år siden). Med de nye resultater, og den nuværende kobberpris på 3,75 USD, kan NPV være helt op til 5-8 mia. USD. Oroco ejer 81 % af Santo Tomas-minen.
Det anslås, at Oroco vil modtage 40 % af NPV, når en major køber den.
1600 mio. x 0,81 /250 mio. aktier x 0,4 = 2,1 USD, dvs. ca. 2,6 CAD pr. aktie.
5000 mio. × 0,81 /250 mio. x 0,4 = 6,5 USD, dvs. ca. 8,5 CAD pr. aktie.
8000 mio. x 0,81 /250 mio. x 0,4 = 10,4 USD, dvs. ca. 13 CAD pr. aktie.
Prisen i går på børsen var 1,78 CAD.
Tænk over det.
I porteføljen. Har overvejet det.
Alle, der er interesserede i kobber eller Oroco, skal se denne nye præsentation