Egne

IF’s forsikringssæson skifter, og jeg modtog beregningen for den næste sæson. Inflationen raser åbenbart…

• Dyreforsikring +15 %!!!
  • Skovforsikring +5 %
  • Trafik- og kaskoforsikring +3 %
  • Husforsikring +1,5 %

Jeg har, så vidt jeg husker, været kunde hos IF i 15 år og har været for doven til at sammenligne forsikringerne. Samarbejdet med IF har også forløbet godt. Nu har jeg dog kontaktet dem for at få en skarp pris. På den anden side er det som ejer af Sampo (Sammon) rart at bemærke, at man forsøger at sikre mod inflation :slight_smile:

8 Synes om

Har været i den lokale Tokmanni, hvor jeg lagde mærke til rodet. Store julelys står på gulvet ved siden af kurve, der er et par smalle gange ved kufferterne/garderoben, hvor man knap nok kan komme igennem, i kaffeafdelingen er der et par paller op mod hylden så højt, at man ikke kan se priserne på mange produkter/det er svært at tage dem osv. Jeg er også nødt til at nævne flaskeautomaten, som virkelig er dårlig.

Nu er der tid til at skrive mere om det, så jeg lægger det her. Jeg har gennemgået butikken grundigt igen, og en anden observation var, at visse “rodebunker” har været der i længere tid, hvor varerne står uden tydelige prisskilte. Ville det ikke være en god idé at prissætte/sælge dem med en større rabat, så pladsen kan udnyttes bedre?

Jeg testede også flaskeautomaten, og den var lige så langsom, som jeg huskede. Sammenfattende mener jeg, at denne lokale Tokmanni trænger til at blive ryddet op/flaskeautomaten skal opdateres til en nyere model.

Til sammenligning har jeg også besøgt en nyere Tokmanni og testet flaskeautomaten. Her gik flaskeindlevering dobbelt så hurtigt. :slightly_smiling_face:
Det generelle indtryk var også betydeligt pænere, og det var mere behageligt at starte indkøbsturen, når man ikke med det samme blev irriteret over flaskeautomaten.

Konkurrencen skærpes, da Rusta hurtigt åbner nye butikker i Finland. Derfor er det efter min mening vigtigt, at butikkerne holdes i pæn stand, da kunderne stemmer med fødderne om, hvor de vil handle. Jeg har Tokmanni i min portefølje.

6 Synes om

Jeg besøgte den anden Tokmanni i Turku centrum i går. Der var ikke rodet der, men køerne af kunder var så meget længere. Jeg har aldrig stået i kø så længe i Tokmanni før. Kasselinjerne var fulde af sælgere, og alligevel rakte køerne om hjørnet. Lad os håbe, at det lover godt for salget på længere sigt :wink:

15 Synes om

@juupe, @make995, lad os holde f.eks. individuelle kundeoplevelser i denne tråd, som det er sædvane med andre tråde :slight_smile: Individuelle kundeoplevelser har som udgangspunkt ikke stor indflydelse på Tokmannis (Tokmanni) fundament (Tokmanni er trods alt allerede et firma med en markedsværdi på over en milliard, så individuelle butikkers kundeoplevelser påvirker ikke firmaets fundament væsentligt).

9 Synes om

Jep, flot sagt Johannes Sippola, det er meget irriterende, når man konstant kommer ind i f.eks. Tokmanni-tråden for at fortælle, hvordan julelyskæderne i Sipoo var helt i uorden på gulvet, og da jeg så gik gennem butikken, var der konstant kaos i hele butikken.

Som om disse individuelle oplevelser på nogen måde skulle have nogen vægt i det samlede billede. Og jeg har bemærket, at denne slags beskeder konstant kommer ind i netop Tokmanni-tråden, hmm!

5 Synes om

Det handlede ikke om en enkelt julelys, som en kunde havde efterladt på gulvet, men snarere om åbnede salgsvarer, der kører rundt på gulvene ved siden af hylderne i hele butikken, som kunder kan gå/snuble over.

Med dette forsøger jeg at finde ud af, om dette rod generelt gælder for ældre Tokmanni-butikker, eller om det kun er et enkeltstående tilfælde. Dette trækker i hvert fald ikke i positiv retning, hvis det er det første.

Jeg besøgte to forskellige Tokmanni-butikker i Helsinki-området tidligere på ugen. Jeg lagde mærke til det rodede udseende i begge butikker. På den anden side var der masser af kunder i kø.

Stockmann ser ud til at tage et eksempel fra Tokmanni om, hvordan man kan sænke niveauet for kasseservice. Ved kasserne var der konstant kø af kunder ved sidste besøg. Det overordnede indtryk er dog stadig pænt.

Kamux er i det mindste mere aktive end Saka. Jeg sendte en købsanmodning for min ekstra bil til Kamux og derefter til Saka i morges. Der gik kun omkring 10 minutter, før telefonen ringede, og det var en Kamux-køber. Jeg har endnu ikke hørt noget fra Saka…

5 Synes om

Baseret på en enkelt sag er det svært at drage en konklusion om aktivitet.

1 Synes om

Da jeg solgte min egen bil, modtog jeg opkald inden for 10 minutter fra både Kamux og Saka. Bilen endte hos Saka, fordi de betalte 1000 euro mere end Kamux.

1 Synes om

Jeg arbejder selv inden for VVS-branchen, så jeg har haft meget kontakt med dem, både som sælger og køber af deres produkter:

Uponor

God virksomhed. Fra kundens perspektiv fungerer tingene, gode produkter af høj kvalitet. Fordel ved et bredt sortiment. Kendt mærke. Dog er der hård konkurrence i branchen, og Uponor har normalt højere priser end andre. Virksomheden har tilsyneladende nogle problemer i øjeblikket, men det kan være, at den kommer sig i fremtiden.

Purmo

Hvad skulle man ellers købe, hvis ikke Purmo? Der er ingen grund til det. Jeg ved ikke, hvor de opererer overalt, men i Finland er de den ubestridte nummer et. Jeg gætter på, at salget af radiatorer og konvektorer (kuvaimien) vil falde i fremtiden, men måske vil gulvvarme og andre specialprodukter trække.

10 Synes om

Jeg har ikke interesseret mig meget for opbevaringsløsninger til hjemmet – før Orthex’ børsnotering. Jeg var nødt til at have en Smartstore-opbevaringsboks til den nye lejlighed, og den ser bare så godt ud.

4 Synes om

Jeg har mange bekendte, der arbejder inden for it-branchen, og TietoEVRY er på min “sorte liste”. Programmører kan risikere at trille tommelfingre i månedsvis, hvis der ikke findes et passende projekt. Især staten som projektleder er også en pestilens. De har urimelige krav til, hvad en medarbejder på projektet skal have.

Jeg hører også klager fra andre virksomheder, men TietoEVRY hører man suverænt mest om. Dette fører også til en høj udskiftning, da de yngre typer ikke gider at hvile på laurbærrene.

Derfor undrer jeg mig slet ikke over TietoEVRY’s multiplikatorer, og hvorfor de er lavere end sammenlignelige selskaber.

10 Synes om

Er klagerne på Tietoevrys lønningsliste, eller gætter de? Er din påstand om, at koderne venter i månedsvis på intern information, baseret på noget?

Som tidligere Tietoevry-medarbejder kan jeg ikke selv stå inde for disse påstande.

16 Synes om

Nogle tidligere medarbejdere fra Tieto. Det drejer sig altså om ret unge, friske programmører, som ikke har 15 års erfaring med Cobol. De skiftede så til andre virksomheder og trivedes ikke særligt længe hos Tieto.

Man skal ikke lægge for meget vægt på et par menneskers beretninger, men udover dem hørte jeg også alt muligt andet mindre flatterende, især sammenlignet med konkurrenterne. Og jeg kan afsløre, at jeg begyndte at spørge/tale mere med bekendte i branchen om firmaet, fordi jeg selv tidligere var fristet af de høje vurderinger og allerede havde forberedt mig på at satse stort på firmaet. Men denne information fra feltet fik mig så til at tænke mig om.

12 Synes om

Jeg nævnte det lidt i kaffestuen, at TietoEVRY ikke er særlig populært blandt yngre ingeniører. Det er svært at slippe af med sådan et ry.

2 Synes om

På mit eget arbejde er der et par kodere, der tidligere har været hos Tieto i et par år. Ingen af dem taler særlig positivt om deres tidligere arbejdsgiver. Tilfredsheden er på et helt andet niveau blandt for eksempel Siil- eller Futurice-konsulenter og tidligere ansatte. Selvfølgelig er udviklernes tilfredshed kun én målestok. Men det er en af grundene til, at jeg personligt ikke har rørt Tiedos aktier.

6 Synes om

Nå ja, det er nok ikke alle, der er tilfredse. Her sammenligner man også virksomheder af så forskellig kaliber, 500 vs. 24.000 fuldtidsækvivalenter (FTE), så der er helt sikkert en masse negative historier iblandt det store antal.

7 Synes om

Tieto er så stort et firma, at der er mange forskellige oplevelser. De dårlige bliver der råbt mest op om, som alle steder… mine egne erfaringer fra tæt samarbejde med den pågældende virksomhed inden for software, integration, RPA osv. er, at en stor del af medarbejderne nu er fra Baltikum eller Indien. Jeg ved ikke, om man kan drage dybere konklusioner ud fra dette.

Redigering. Jeg vil tilføje, at Tieto udgør en betydelig del af min portefølje, selvom jeg, som en der arbejder i branchen, ikke anser det for et drømmested for mig selv.

6 Synes om