Generalforsamlingstråd

Jeg læste lige en interessant beretning fra Anora-tråden om deres generalforsamling, og det gav mig den tanke, at der ville være plads til en tråd på forummet, der behandler generalforsamlinger som offentlige begivenheder. Nu, hvor generalforsamlingssæsonen er ved at være slut, kunne vi sammen genopfriske de bedste eller i det mindste de mest mindeværdige oplevelser fra årets generalforsamlinger og hvorfor ikke fra tidligere år.

Jeg vil nu gerne høre andre forummedlemmers erfaringer fra generalforsamlinger frit eller f.eks. gennem følgende emner:

• Hvilke virksomheders generalforsamlinger er de bedste?
  • Hvor er der de bedste serveringer?
  • Hvad er din mest mindeværdige generalforsamlingsoplevelse?

Jeg har ikke selv deltaget meget i generalforsamlinger og kan endnu ikke svare på disse spørgsmål. Jeg var dog til stede ved årets Fortum-generalforsamling for at se mig omkring og kom til den konklusion, at der vil være mere ‘summen rundt’ til generalforsamlinger i fremtiden, når tidsplanen tillader det.

13 Synes om

For den arbejdende er udfordringen mødernes starttidspunkt, som ofte er midt på dagen. Point til Inderes for dette, at generalforsamlingen startede kl. 17, så selv arbejderen kunne nå det.

Mange møder i små virksomheder har ifølge min erfaring været temmelig unyttige. Intet nyt er kommet frem, og det forårsager næsten forvirring hos virksomhedens repræsentanter, at en småinvestor forvilder sig derhen. Forplejningen har været på niveau med kaffe og en bolle fra bagerdisken.

I større virksomheder er forplejningen så på et bedre niveau, men jeg ville ikke selv gide at ulejlige mig til mødet kun for kaffe og et stykke kage. Gode reelle udbytter uddeles i hvert fald af Olvi og Noho.

Jeg har aldrig oplevet noget revolutionerende på mødestedet, men det er jo en god mulighed for at stille spørgsmål til virksomhedens ledelse, som man selv undrer sig over, og eventuelt lære den virksomhed bedre at kende, man ejer.

2 Synes om

Gode pointer. Den udfordring, som tidsplanen medførte, var tydelig at se på Fortums generalforsamling, hvor gennemsnitsalderen var ret høj. Selvfølgelig har pensionister i forvejen mere tid og interesse i at deltage i sådanne arrangementer end almindelige mennesker.

På generalforsamlinger kan man efter min mening godt prøve at ‘føle sig frem’ med spørgsmål - hvor klar er direktøren eller selskabets ledelse til at besvare selv udfordrende spørgsmål, og hvilken ekspertise findes der netop hos disse personer.

2 Synes om

På mine vegne blev generalforsamlingssæsonen skudt i gang i går ved Fondias generalforsamling. Mødet blev afholdt på selskabets kontor, og der var vist omkring halvtreds aktionærer til stede. Fondias kontor var ret anderledes, end hvad man er vant til fra andre store advokatfirmaer. Kontoret var betydeligt mere livligt og “modigt” end sine konkurrenter – sandsynligvis et bevidst brandingvalg.

Selve generalforsamlingen havde en varm atmosfære, og @timolappi’s præsentation fra administrerende direktør var ret uformel sammenlignet med det “sædvanlige”, men præsentationen var fremragende, og det væsentlige blev helt klart. Det naggede mig dog lidt, hvordan den administrerende direktør fik lov til at fortælle generalforsamlingen om sin Ironman-præstation. Dette forårsagede en følelse af misundelse over, at jeg endnu ikke har opnået det, og jeg kan ikke finde ud af, hvor jeg vil finde et lignende publikum til at fortælle om min egen store præstation, når jeg selv når det niveau. Måske kunne jeg nævne det i forbifarten på en fremtidig Fondia-generalforsamling, når jeg udøver aktionærens spørgsmålsret.

Generalforsamlingen blev efterfulgt af Fondias Open House-arrangement, hvor man før arrangementet kunne nyde endnu bedre “real dividends” end den oprindelige kaffeservering. Der var to talere til Open House. Først var der Risto EJ Penttiläs præsentation, hvor han reflekterede over den geopolitiske situation gennem potentielle scenarier – meget interessant. Dette blev efterfulgt af en ret sjov præsentation af Claude Sonnet 4.6 (med @Juha_Kinnunen som taler) om, hvordan kunstig intelligens vil ændre advokatbranchen.

Fondias generalforsamling får en stærk anbefaling fra mig. Jeg håber, jeg kan deltage igen næste år.

3 Synes om