Investera i olja

Hallå hallå…

Oljepriset står inför starka uppåtgående tryck under de kommande veckorna. Jag skulle vilja ha idéer om vilka produkter som vore smartast att använda för att ta en egen ställning till oljeprisets förändringar, utan att kostnaderna äter upp eventuella vinster. Ordet är fritt..

2 gillningar

Ursäkta att jag går ifrån din fråga, men efter att ha följt nyheterna i helgen kan man se att Storbritannien/USA främst svarar på Irans agerande med politiska/ekonomiska sanktioner.

Västländerna vet att Iran har ett övertag vid Hormuz och att en militär konflikt skulle drabba hela västvärlden värre än Iran.

Min egen slutsats om situationen är att ovannämnda sanktioner inte är tillräckliga för att höja oljepriset betydligt mer, så kanske man kan göra små snabbvinster genom att handla runt 60 USD/fat. Jag skulle inte förvänta mig någon “jättehöjning”, om det inte uppstår en större väpnad konflikt.

Man får gärna ha en annan åsikt :see_no_evil_monkey:

1 gillning

I min egen portfölj <5%: OP-Ryssland (som dock även innehåller mycket mer än oljeaktier), Exxon, Equinor. En relativt stabil strategi i över 5 år.

Det ska bli intressant att se hur helgens händelser vid Aramcos raffinaderier kommer att påverka oljepriset. Nordnet har obegränsade turbos på olja med hävstång på cirka 4-16. Lyckligtvis kan man inte investera i dem före måndag kl. 9.15. För de som är mer insatta finns det WTI-terminen CL och Brent-terminen BB på CME. Handeln med dessa börjar måndag morgon kl. 01.00.

Ja, det har varit spännande på marknaden när man har ridit med oljan. Får se när vi hör mer från Aramco, så vi vet vid vilken hållplats vi ska hoppa av.

1 gillning

Allvaret i attacken mot det saudiska oljeraffinaderiet kommer att avslöjas först om några veckor. Fram till dess kan det finnas alla möjliga spekulationer, alla har sina egna intressen. Aramco måste framstå som starkt, svårt att såra, etc. Den där 5%-iga Aramco-andelen har fortfarande inte tagits till börsen.

Oljan rasar kraftigt. Vad är det som trycker ner den?

Det blir spännande att se vad oljechocken får för följder. Slutet på kartellen och en utslagstävling? Åtminstone i Ryssland och USA är upstream-kostnaderna så pass höga att en prisnivå under 40 dollar ganska snart lär orsaka utslag i många regeringsrum. Jag skulle inte bli förvånad om OPEC+ samlades för förhandlingar redan den här månaden – och Ryssland mindre trotsigt än förra veckan.

I min egen lilla portfölj finns en tunn skiva av ett par upstream-bolag. Från båda skivorna har cirka 26 % huggits bort idag.

3 gillningar

Här är en bra artikel om hedgning och skuldsättning för oljebolag:
https://seekingalpha.com/article/4330759-shale-marked-for-death-who-dies-who-thrives

3 gillningar

Oljtankrar går riktigt bra som jag misstänkte i Neste-tråden: TK +24 %, FRO +14 %, NAT +20 % och så vidare, ganska vilt.

1 gillning

Occidental Petroleum, där Warren Buffett investerade miljarder, sänkte sin kvartalsutdelning från 0,79 USD till 0,11 USD och minskade sina capex-utgifter från 5,3 miljarder USD till 3,6 miljarder USD.

{“content”:“Tankerföretagen växer, men är det någon som vet vad som tynger den stora utdelningsbetalaren Knot Offshore Partners, vars utdelning vid dessa priser redan är över 16 %?\nJag ser ingen annan anledning till att aktien faller än allmän panik…”,“target_locale”:“sv”}

En snabb blick tyder på att situationen för tjänsteföretagen inom E&P-sektorn är dyster. Till exempel har PGS fallit med ~80 % sedan slutet av januari, liksom BWO och Seadrill.

Funderar på att investera i olja inom en snar framtid. Direkt i aktier eller fonder, och vilka i så fall? Shell och Exxon har jag i åtanke, men skulle en fond kunna ge lite jämnare avkastning?

{“content”:“Jag är också intresserad av att investera i olja. Jag har bara inte följt den branschen så mycket tidigare, så bra förslag tas emot.”,“target_locale”:“sv”}

Ryssland var i viss mån — åtminstone i sina uttalanden som utstrålade styrka — förberett på att oljepriset skulle falla till 30 dollar. Nu ligger Brent under 25 dollar. Kanske Ryssland gradvis börjar vilja återvända till förhandlingsbordet.

Oljan börjar närma sig ATL-nivåer om man tar inflationen i beaktning. Vilka instrument borde man använda för att ta långa positioner i månader? Med turbowarranter?

2 gillningar

{“content”:“Insikter från två ryska energipolitiska experter om det pågående oljekriget. Artikelns mångfacetterade fokus ligger på Ryssland; Saudiarabiens och USA:s positionering på marknaden berörs endast kortfattat. Artikeln innehåller också en länk till en podcast som granskar gasledningen Nord Stream 2, som också lyfter fram Fortums och därmed den finska statens ”miljöpolitiska” intresse för ledningen.\n\nhttps://yle.fi/uutiset/3-11290460",“target_locale”:"sv”}

2 gillningar

Att investera i oljebolag är också att investera i den underliggande råvaran, priserna och vinsterna för råvarubolag är starkt beroende av priset på denna råvara. Man kan tänka sig att om man nu köper ett oljebolag så tar man ställning till att oljepriset kommer att stiga. Å andra sidan har värderingarna av oljebolag också sjunkit på grund av energiformens impopularitet. Låter det som ett köptillfälle? Jag har lagt till Lundin Petroleum och Aker BP på min bevakningslista men har hittills inte hunnit sätta mig in i något av dem. Jag borde också sätta mig in i de allmänna marknadsutsikterna i branschen och försöka bedöma oljeprisutvecklingen.

Där noterade jag att en blygsam summa utdelning från företaget Lundin Energy hade glidit in på kontot igår. Trevligt, även om jag inte visste att jag ägde aktier i det företaget; det verkar ha hänt att Lundin Petroleum har bytt namn utan att jag märkt det. Är det bara kosmetika, eller är det en del av en omstrukturering eller något liknande?