NYAB - Infra- og specialbygger

Her er en dedikeret tråd til Skarta, hvis der er andre interesserede her på forummet.

Fra Skartas hjemmeside:
"Skarta er en bygger af en ren fremtid med årtiers erfaring i krævende byggeprojekter.

Skartas nuværende forretning fokuserer hovedsageligt på CO2-neutrale industri- og energiprojekter inden for specialbyggeri samt andre projekter inden for specialbyggeri. Skarta udnytter sin stærke position i Norrbotten-regionen i Nordsverige, hvor de planlagte investeringer relateret til CO2-fri industri i de kommende årtier beløber sig til titusindvis af millioner euro. Vores mål er at udvide vores aktiviteter i værdikæden for vindkraft, solenergi og brintløsninger mod omfattende projekter inden for ren energi, hvor vi ser fremragende vækstmuligheder. Vi stræber efter lønsom vækst og ser fremragende vækstmuligheder i alle vores forretningsområder i Finland og de øvrige nordiske lande."

Skarta kom på børsen… lad os sige ved at bakke ind. Det vil sige gennem en aktieombytning med Privanet, hvorefter Privanet ændrede navn til Skarta :slight_smile: Her er børsnoteringsomkostningerne så at sige små, og samtidig kan Privanets tab modregnes i Skartas resultat, hvilket formentlig vil reducere behovet for skattebetalinger i de kommende år.

I virksomhedsprospektet (https://skartagroup.fi/wp-content/uploads/2021/07/Skarta-Group-yhtiöesite-.pdf) blev det nævnt, at ordrebeholdningen var over 60 millioner, og i Kauppalehti blev det nævnt, at den var 70 millioner i slutningen af juni (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/miljoonia-on-tullut-ja-mennyt-privanetin-syoneen-skartan-takana-on-mies-jonka-liikkeissa-on-dekkarin-ainekset/38182656-c4e6-4f3b-b84f-0ad2a71b5bfe), hvilket formentlig inkluderer LKAB-projektet, der kom efter prospektet (https://skartagroup.fi/skartalle-10-miljoonan-euron-tilaus-lkablta/). Efter juni er der kommet mindst et par projekter til (https://skartagroup.fi/skarta-alkaa-rakentaa-tuulipuistoa-puhurille-kolmas-yhteinen-hanke-puhtaan-energian-markkinoille/ og https://skartagroup.fi/skartalle-uusi-projekti-metsa-groupin-biotuotetehdastyomaalla/).

Virksomhedens ledelse og bestyrelse ejer en betydelig del af virksomheden. Bestyrelsen ledes af Markku Kankaala, som er kendt fra Enersense. Virksomhedens svage periode var omkring 2017-2019, da den daværende direktør begyndte at miste pusten, og der blev ansat “ekstern arbejdskraft” i ledelsen. Bestyrelsen og ledelsen burde være i god form efter ændringerne i 2019-2021.

Aktien er i øjeblikket tynget af et lån på 2 millioner, som Arvo Sijoitusosuuskunta har konverteret til aktier. De har solgt via Nordea hver dag i hvert fald siden sommeren. Ved udgangen af september havde de stadig 11.796.546 aktier, så de løber ikke tør lige med det samme.
image

Skarta Group Oyj’s bestyrelse har godkendt selskabets mellemfristede økonomiske mål og de vigtigste retningslinjer for den nye strategi for strategiperioden 2021–2024.

“Skarta tilstræber stærk vækst i de kommende år, både organisk og gennem opkøb. Selskabets bestyrelse har opstillet et mellemfristet økonomisk mål om en årlig omsætning på mindst 300 millioner euro og en EBITDA-margin (käyttökate) på 10 procent inden udgangen af 2024.” (hele meddelelsen: https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/skarta-group-oyjlle-uudet-taloudelliset-tavoitteet-ja-strategian-paalinjaukset-toimintaa). For i år er målet en omsætning for hele året på 70–80 millioner euro og en EBITDA på omkring fem millioner euro (de bruger sikkert EBITDA til at beskrive driften på grund af store afskrivninger).

Vindkraft-projektporteføljen kan følges på https://tuulivoimayhdistys.fi/ -hjemmesiden. I Finland er der i øjeblikket godt 800 vindmøller, og Skarta har været involveret i byggeprojekter for omkring 100 møller på et eller andet niveau.

Aktien kan også blive væsentligt udvandet: “Skarta Group Oyj’s ekstraordinære generalforsamling afholdt den 30.9.2021 besluttede at bemyndige selskabets bestyrelse til at beslutte om udstedelse af i alt højst 100.000.000 aktier gennem aktieemission eller ved at udstede warrants eller andre særlige rettigheder, der giver ret til aktier, i en eller flere rater.” (hele meddelelsen: https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/skarta-group-oyjn-ylimaaraisen-yhtiokokouksen-paatos)

Med Privanet-handlen fulgte også en række småandele i unoterede selskaber, som jeg ikke vil fortælle så meget mere om her, andet end at nogle af dem faktisk gav et lille overskud… de fleste går nok konkurs. Men der var dog nogle ret interessante imellem.

Liste over selskaberne her:
Selskab / Antal aktier / Ejerandel i selskabet
BCaster Oy / 68 519 / 1,61 %
Before Holding Oy / 13 388 / 49,63 %
Buddy Healthcare Ltd Oy / 4 559 / 8,36 %
EKOGRID Oy / 27 097 / 0,68 %
Emergence Oy / 2 005 / 0,13 %
Euroeat Oy / 21 710 / 3,17 %
Fly Nano Oy / 7 500 / 6,22 %
FusionLayer Oy / 753 / 3,47 %
Golfhubber / 353 878 / 0,63 %
Imagine Intelligent Materials Limited / 405 351 / 5,58 %
Monttu Ventures / 10 000 / 1,35 %
Neolitics Inc. A-aktie / 5 371 / 0,44 %
Osuuskunta KPY / 100 / 0,00 %
ProtectPipe Oy / 111 912 / 3,73 %
Proventia Group Oy / 2 000 / 0,00 %
Sagasystem As / 120 / 4,62 %
Siltaraha Oy / 316 359 / 25,27 %
Somesoft Oy / 962 / 13,63 %
Splizzeria Oy / 53 335 990 / 12,18 %
Spotless Tea Bag Oy / 120 / 0,05 %
St1 Nordic Oy / 16 668 / 0,04 %
Suomen Energianeuvonta Oy / 3 707 / 0,01 %
Tracegrow Oy / 93 886 / 2,95 %
Zeropoint / 4 688 / 3,07 %
Zsar Oy / 36 759 456 / 7,93 %

Værdiansættelsen er udfordrende med den nuværende pris og resultat, og målt på P/E vil den helt sikkert forblive udfordrende i den nærmeste fremtid på grund af afskrivningsmængden. Virksomheden er dog positioneret rigtig godt i markedet og har en ledelse, der virker kompetent. Jeg ville dog ikke købe helt ind på selv en troværdig ledelses historier, før der er lidt beviser med den nye struktur. Det gamle Skarta voksede ganske fint i løbet af de sidste tyve år, indtil de førnævnte problemer opstod i de tidligere nævnte år.

Jeg ville hellere vurdere dette ud fra en omsætning på 220 millioner i 2024 og en EBITDA på 20 millioner. Jeg tror, det er meget muligt at nå det, hvis man ser på den takt for aftaler, der er opstået på det seneste. Selskabets markedsværdi er omkring 141 millioner, hvilket virker rimeligt i forhold til det, hvis der også er vækstmuligheder i pipelinen i 2024.

Den 5.11. ved vi mere, når forretningsoversigten for 3. kvartal udkommer.

Disclaimer:
Jeg ejer aktier i selskabet, købte i dag, kan sælge når som helst og uden at fortælle det til nogen, hvis jeg skifter mening eller der kommer information, der får mig til at sælge. Der kan være fejl i oplysningerne (sikkert mindst stavefejl), så læs selv virksomhedsprospektet, og dette er ikke en investeringsanbefaling. Læs virksomhedens informationer (da der ikke findes analyser) og lav gode aktievalg.

ps. Jeg ønsker ikke samme skæbne som @timontti, jeg er for ung til at blive korsfæstet.

Edit: Jeg gad selvfølgelig ikke kopiere hele hjemmesiden herind, da man alligevel bør sætte sig ind i selskabets side… det er næppe nogen, der rent faktisk investerer udelukkende baseret på forumoplysninger. Ligeledes skal virksomhedsprospektet læses, der er god information der :slight_smile:

21 Synes om

God analyse af Skarta :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Skarta Group

Skarta Group Oyj

Skarta Group Oyj opkøber Sitema Oy’s aktiekapital gennem en aktieudveksling og styrker sin ekspertise i værdikæden for ren energiprojekter

18.10.2021 09:00:00 EEST | Skarta Group Oyj | Selskabsmeddelelse

Skarta Group Oyj
SELSKABSMEDDELELSE, INSIDERINFORMATION
18.10.2021 kl. 9.00

Skarta Group Oyj opkøber Sitema Oy’s aktiekapital gennem en aktieudveksling og styrker sin ekspertise i værdikæden for ren energiprojekter

Skarta Group Oyj, der bygger en ren fremtid, har den 18.10.2021 underskrevet en aktieudvekslingsaftale, i henhold til hvilken selskabet vil erhverve hele Sitema Oy’s aktiekapital. For at gennemføre aktieudvekslingen vil der blive udstedt en rettet aktieemission til Sitema Oy’s nuværende aktionærer, hvor 10.112.756 nye aktier i Skarta Group Oyj vil blive udstedt. Tegningsprisen pr. aktie i emissionen er 0,51 euro, hvilket svarer til den volumenvejede gennemsnitspris for Skarta Group Oyj’s aktier over en periode på 30 dage før underskrivelsen af aktieudvekslingsaftalen. Aktieemissionen betales fuldt ud som apportindskud med aktier i Sitema Oy, hvis værdi i aktieudvekslingsaftalen er fastsat til 5,175 millioner euro.

Sitema Oy er en virksomhed, der ejes af sine nøglepersoner, grundlagt i 2018, og som tilbyder design- og eksperttjenester inden for elnet, løsninger for vedvarende energi, ejendomsinfrastruktur og datakommunikation. Takket være sine digitale løsninger er virksomheden i stand til at betjene sine kunder i realtid uanset placering. Sitema Oy har 35 medarbejdere og har hjemsted i Oulu.

1 Synes om

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/aku-valiaho-skarta-group-oyjn-talous-ja-rahoitusjohtajaksi-112022-alkaen

1 Synes om

Ja, det føles som om der er en vis hype omkring virksomheden. Det bliver spændende at se de næste par kvartaler, om det virkelig bevæger sig i den retning, det ser ud til, og hvad der er blevet lovet.

Skartas 2021 omsætningsforventning er ca. 75 mio. EUR. Virksomhedsværdi/omsætning = 1,9.
Hvis jeg har regnet rigtigt, er Skarta prissat til ca. 3X-6X i forhold til Consti eller YIT!
Med 150 medarbejdere er EV/medarbejder = 144,7 / 150 = 964.000 EUR i omsætning pr. medarbejder, hvilket efter min mening er en ret imponerende prissætning.
Hvis Skarta skal nå sit omsætningsmål på 300 mio. EUR i 2024, kræver det en årlig vækst på omkring 50 % i forhold til 2020-omsætningsniveauet, hvilket er en udfordrende vækstrate for mange virksomheder.
Virksomheden er tabsgivende.

Jeg er ikke byggeprofessionel, men i lyset af tallene virker Skartas værdi ret fyldt, selv når man ser frem til 2024. Er I enige eller uenige?

5 Synes om

Hej! God pointe, og du er på sporet med hensyn til værdiansættelse, men jeg ville selv overveje dette tilfælde mere sådan her:
Hvis man vil åbne op for nøgletal via personalestyrken, ville jeg bruge LV/pers i stedet for EV/pers, da virksomheden har projekter i ordrestokken, som ikke direkte afhænger af personalestyrken på samme tid, og de har alligevel en vis estimeret omsætning + driftsmargin. For nogle år siden arbejdede jeg i en infrastrukturvirksomhed, hvor målet var en omsætning på 1,5 millioner euro pr. projektledelsesmedarbejder (stor virksomhed og ikke-aggressiv vækstmålsætning dengang. Tunge faste omkostninger på grund af organisationsstrukturen). Et sådant mål er dog ret teoretisk tænkning, da man ikke rigtigt kan vælge arbejdet på grund af udbud, i hvert fald ikke hvis man vil opretholde rentabiliteten. I byggebranchen er der ikke meget prisforhandlingsstyrke i denne forstand.

En vækst på 50 % er efter min mening ikke et realistisk mål, hvis man ser bare lidt længere frem. Selvom markedet nu er varmt og vokser hurtigt, ville der sandsynligvis ikke engang være nok at købe, selvom lommerne var bundløse. Næsten alle byggefirmaer arbejder nu med vindmølleparker osv., og konkurrencen vil sandsynligvis fortsætte, indtil markedet køler af.
Uanset hvad omsætningen for 2024 måtte være, ville jeg dog give en mellemstor og velfungerende virksomhed i denne branche en driftsmargin på 6-8 % af omsætningen. En omsætning på 170 mio. euro i 2024 og et resultat på f.eks. 12,5 mio. euro ville jeg betragte som et meget, meget optimistisk scenarie, og i så fald ville jeg acceptere den nuværende værdiansættelse på omkring 180 millioner. Når man tager usikkerhedsfaktorerne i betragtning, er der efter min mening et dårligt afkast/risikoforhold for en langsigtet investering.

PS. Som sammenligningsgrundlag ville jeg hellere bruge Dovre og Kreate.

3 Synes om

Ledelsen og de gamle ejere har købt ret store mængder til disse priser.

Ville de virkelig være helt på herrens mark med de køb?

1 Synes om

Skarta er efter min egen opfattelse stadig et byggefirma, selvom der er mange fine salgstaler. Fundamentet er stadig baseret på de gamle jordbyggere, som nu forsøges at blive boostet som “fremtidens energibygger”. Der er dog fart på folkene bag, men der synes at være meget få begivenheder. For at jeg selv skulle kunne forstå en sådan værdiansættelse, skulle der vises noget mere end blot byggeaktivitet, og at det også efterlader noget på bundlinjen. Jeg ville måske selv sammenligne det med Kreate, hvad angår den nuværende drift.

Sammenlignet med f.eks. den voldsomme vækst inden for vindkraftbyggeri, virker Skartas aktivitet ret beskeden. Hvis jeg regner rigtigt ud fra nyhederne, har Skarta (eller det gamle Maastorakentajat) i år påbegyndt arbejde med i alt 32 møller. Sammenlignet med Tsavers nævnte Dovres datterselskab Suvic er det tilsvarende tal ifølge nyhederne 116 stk. Dette er blot et eksempel, og der er også andre betydeligt større spillere i vindkraftboomet end Skarta på nuværende tidspunkt. Alle bør selv tjekke tallene, men det var, hvad jeg selv regnede mig frem til.

En profit på 6-8 % for et byggefirma i disse tider er allerede en meget stærk præstation. Og i hvert fald de tidligere år for Skarta tyder ikke på, at man let ville nå dertil.

Der vil helt sikkert komme flere virksomhedsopkøb, hvad de er, er et godt spørgsmål. Sitema-købet var meget overraskende, og for mig er der i hvert fald forblevet et stort spørgsmålstegn ved dets formål.

2 Synes om

Det er svært at vurdere værdiansættelsen frem mod 2024, og jeg er enig i, at værdiansættelsen på kort sigt er mindst sagt fuldt udbygget.

Jeg vurderer mere denne case ud fra scenarier. Jeg er på efterårsferie, så jeg har ikke mine noter med her, men billedligt talt var det noget i denne retning:

Groft sagt, hvis selskabet knap nok vokser, men bliver rentabelt, er halvdelen af værdiansættelsen luft (bear case?) (-50%?).
Hvis selskabet når en omsætning på 220 millioner med en rimelig dækning, er der plads til stigning i aktien, ud af den blå luft siger jeg 100% (jeg husker altså ikke de præcise beregninger udenad) (base case?).
Jeg tror ikke, de når omsætnings- eller rentabilitetsmålet, men hvis det af en eller anden grund skulle lykkes, og der er strøet fe-støv over hvert projekt, så ville det sandsynligvis ske gennem meget profitable virksomhedskøb (extreme bull case?), og så ville stigningspotentialet være 200%.

Derfra skal man så vurdere med vægtninger, om det er risikoen værd eller ej. Det er ikke billigt, men efter min mening potentielt også med den nuværende værdiansættelse. Det er stadig lidt i tåge, men jeg ser et kvartal ad gangen og skifter mening, hvis det ser ud til det. Som sammenligninger ville jeg, ligesom @Tsaver, hellere bruge Dovre og Kreate end de store mastodonter.

Der er stadig mange spørgsmålstegn. Selskabet har bare en stille periode, så vi får ikke svar endnu. Mindst ét var, at de har været involveret i opførelsen af 1/8 af Finlands møller, og anslået 800 møller ville komme yderligere frem mod 2024, så hvordan vil de komme med i flere end hvert ottende projekt, da de med den projekthastighed ikke vil nå målene. Og hvis svaret er med fe-støv og bomuld, så tror jeg ikke på det, og jeg inkluderer det ikke med nogen vægt i scenarierne. Hvis svaret derimod er troværdigt, giver jeg det en vis vægt.

Jeg kiggede også på konkurrencesituationen, og den er der nok af. Jeg gennemgik alle byggetilladelser for dette og næste år og så på, hvem der gør hvad, og hvem de gør det for, og der er virkelig et bredt spektrum af bygherrer. Jeg husker ikke navnene på et par konkurrenter, som jeg syntes var mest interessante, men den ene var dog en NCC-spinoff, og den anden var et joint venture mellem energiselskaber. Der var også et lignende firma etableret i Oulu i 2018, men jeg husker heller ikke dets navn.

Det mest relevante i hele casen i forhold til investeringen er dog at overveje, om selskabet følger den risiko/afkast-roadmap, man selv har tegnet for en rimelig nuværende værdiansættelse i sin egen vurdering af selskabet f.eks. frem til 2024. Hvis selskabet gentagne gange overskrider eller underskrider min vurdering, så skal jeg sandsynligvis opdatere min vurdering og se på sagen i lyset af ny information.

1 Synes om

Jeg anser selv insiderkøb som en positiv indikator, men jeg bruger det egentlig ikke til andet end at give mig selv en god følelse af, at jeg i bedste fald kan være på rette spor.

1 Synes om

Jeg har for nylig ledt efter interessante virksomheder inden for den vedvarende energisektor at tilføje til min portefølje. OX2 er den eneste, der hidtil er endt i min portefølje, og den har for nylig været på en god stigning, sandsynligvis på grund af nyhederne om energikrisen.

Skartas forretning bør ses ud over vindkraft. De opererer inden for den mere traditionelle infrastruktursektor, som man kan læse på deres hjemmeside, og vindkraft er i øjeblikket kun en del af Skartas forretning (om end i stigende grad).
Derudover finder jeg Vierivoima-konceptet interessant. Det producerer energi tæt på det sted, hvor den forbruges. Det lyder ret godt, især nu hvor elpriserne er steget kraftigt. Konceptet burde interessere mange store energiforbrugere, dvs. industrien, kommuner og også alle, der ikke nemt kan få en elforbindelse. Produktionen er i form af vind- og solenergi, som Skarta allerede implementerer.

Inden for vedvarende energi bør man se på, hvilken retning produktionen udvikler sig i fra de nuværende aktiviteter. Vindkraft bevæger sig offshore, solenergi bliver en del af vindmølleparker som såkaldte hybridparker osv. Og forsøge at finde de faktorer med fremtidigt potentiale og konkurrencefordel derfra. OX2 endte i min portefølje f.eks. fordi de allerede er den største vindkraftudvikler i Europa, men de har gode evner til at flytte offshore i byggeprojekter, så der vil være masser af volumen langt ud i fremtiden.
Skarta søger med denne vierivoima at skille sig ud fra mængden. Vi må se, om det bliver en vinder.

6 Synes om

Q3 forretningsoversigt ude: https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/skarta-group-oyjn-liiketoimintakatsaus-17-3092021-uuden-strategian-toteuttaminen-ja

For nøgletallene ser jeg på fortsat drift, så privatinternet ikke forstyrrer billedet for meget
Omsætning 9 måneder (1000 EUR): 51 989
Driftsresultat 9 måneder (1000 EUR): 3 335
Driftsresultat % 9 måneder: 6,4 %
Resultat for perioden (1000 EUR) 9 måneder: 2 730
EBIT % 9 måneder 5,3 %

For koncernen er jeg interesseret i
Egenkapital/aktie, EUR 0,18
Soliditetsgrad 70,6 %

Koncernens urealiserede ordrebeholdning er i alt 57 millioner euro.
Immaterielle aktiver består primært af koncernens goodwill, som blev genereret i forbindelse med aktieudvekslingen i juli til en værdi af ca. 33 millioner euro. Der er altså nok afskrivninger til de kommende år.

Om Sitema-opkøbet:
Sitema Oy har 35 ansatte og forventer en omsætning på 3,6 millioner euro for indeværende regnskabsår og et driftsresultat på over 0,5 millioner euro. Aktieemissionen blev fuldt betalt i form af aktiver (apportindskud) med aktier i Sitema Oy, hvis værdi er fastsat til 5,175 millioner euro.

Det ser således ud til, at Sitema opererer med en højere margin end den øvrige forretning i gennemsnit, og prisen var heller ikke helt umulig i forhold til resultat og rentabilitet, omend ikke super billig. Forbedrer næste års tal en smule, hvis trenden fortsætter.

Citeret fra CEO: guidance forbliver
“I overensstemmelse med de for koncernen typiske forretningscyklusser færdiggøres projekter inden vinterens komme, så forretningsresultatet vil være vægtet mod slutningen af året, og resultatet for de første tre kvartaler er i god overensstemmelse med den præsenterede guidance.”

For indeværende år er mit eget estimat PE 30 dyrt, vækstens hældningskoefficient vil afgøre indtjeningspotentialet. Jeg mener, at den anorganiske købekraft er tilstrækkelig på kort og mellemlang sigt. Lidt over halvdelen af den omsætningsmængde, jeg “kræver” for næste år, er nu i ordrebeholdningen.

1 Synes om

Var det positive resultat en negativ overraskelse på en eller anden måde?

Nej for søren, et lille skifte gør underværker :slight_smile: og det er kun OP, der sælger ordentligt, de andre er nettokøbere…

1 Synes om

Jeg syntes, at gårsdagens forretningsgennemgang var helt som forventet. Den bekræftede den udvikling, de havde forudsagt for dette år. Måske forårsagede manglen på en “positiv overraskelse” på børsen nedgangen, og månens position var bare dårlig.

Jeg ser dog det store ledelsesejerskab som et stort plus i denne virksomhed. Normalt, når den operationelle ledelse har et stort ejerskab, er beslutningstagningen fleksibel, og der er et ønske om at skabe vækst.

Og som ansvarsfraskrivelse ejer jeg også aktien selv.

4 Synes om

Jeg har nu, som tidligere ejer af Privanet, og som en, der tidligere har solgt ud af mine aktier, gennemgået Skarta mere detaljeret. Jeg har altså ikke været involveret i denne ændring, og gennem @anttirs’ gode åbning har jeg nu fået et bedre greb om sagaen.

Byggebranchen som investeringsobjekt er måske ikke så attraktiv, når man har fulgt afdelingen med SRV, YIT og Lehto’s krampagtige kamp. Skarta har dog sit eget klare ekspertise- og fokusområde, hvor de kan opnå en lille fordel på markedet. Hertil kommer en omstillingsfase i udnyttelsen af vind- og solenergi, som hjælper i baggrunden. Som tidligere nævnt, er der mange aktører, der deler kagen, så marginalerne bliver mindre end ønsket.

Men f.eks. en sammenligning med Dovre, Kreate eller endda Solwers som udbyder af eksperttjenester skaber merværdi for helheden og forbedrer specifikt rentabiliteten i forhold til almindelig bulk.

Sitema tilbyder efter min mening netop denne bedre rentabilitet og synergi for helheden. @UpandDown, kan du uddybe lidt, hvorfor dette var et overraskende køb efter din mening?

Udtydning kan forventes, men forventes sandsynligvis at være rettet mod nye virksomhedskøb. Bemyndigelsen er nu klar, så der kræves ingen særskilt generalforsamling, når et passende virksomhedskøb dukker op. Børsnoteringen åbner specifikt bedre muligheder for at udnytte egne aktier som en del af betalingen. Hvis der sker en udvanding, så stiger virksomhedens værdi også tilsvarende, og for mit vedkommende er dette fuldt ud berettiget, når virksomhedskøbets værdiansættelse er korrekt vurderet. Med Skartas nuværende værdiansættelse er brugen af egne aktier til virksomhedskøb efter min mening rentabel og endda værdiskabende.

Der er stadig mange risici at se her, f.eks.

• Eftervirkninger af Privanet’s retssager og eventuelle tvister om virksomhedsarrangementer
  • forskellige insiderrisici og -arrangementer, fortsætter lignende også som børsnoteret selskab?
    – IPO prosp, s 59-> https://skartagroup.fi/wp-content/uploads/2021/07/Skarta-Group-yhtiöesite-.pdf
  • byggebranchen, mulige efterbetalinger,
    – f.eks. Det justerede driftsresultat tager højde for en engangsafskrivning foretaget i regnskabsåret 2020 vedrørende en aftale indgået i 2017 om færdiggørelse af Mt167 Lahtis sydlige indfartsvejprojekt, som resulterede i et tab på 2,3 millioner euro for virksomheden
  • udvanding gennem emissioner, dette er dog +/- afhængig af implementeringen

Jeg vil i hvert fald ikke selv købe større ind til denne pris, især i betragtning af salgspresset på ca. 10M resterende aktier fra Arvo sijoitusosuuskunta (Arvo investeringsandelsforening), men jeg vil tilføje Skarta til min overvågning.

Skarta er altså endnu ikke i rygsækken, men jeg ejer aktier i lidt lignende eller i hvert fald branche-relaterede virksomheder, f.eks. Saxlund Group AB og Solwers Oyj. Gennem disse er Skarta nu også et interessant emne.

4 Synes om

Skarta Ab er i gang med at ombygge rangerbanegården i Kiruna.

Et LKAB-malmtog kørte af sporet fra Gällivare mod Kiruna. Trafikken er spærret i mindst et par dage, da ulykken skete længere væk fra vejnettet. Elledninger er brudt, og det vil sandsynligvis kræve reparationer.

Dette kan forårsage visse forsinkelser i arbejdet, selvom det ikke rammer lige der, hvor de arbejder. Og potentielt også en lille ekstraopgave for Skarta.

Hvad angår Skartas vækstmål, er branchen meget konkurrencepræget. Jeg mener, at Skartas vækstmål, som tidligere blev præsenteret i denne tråd, er ret ambitiøse i betragtning af målene for store konkurrenter som Kreate eller GRK. Hvordan er der nok omsætning i branchen til at imødekomme alle konkurrenters vækstmål?

Det er meget svært at se, at konkurrencen f.eks. inden for vindkraftbranchen ikke vil være lige så hård i fremtiden, som den er i andre kategorier inden for infrastruktur- og specialbyggeri i dag. Det er meget svært at opbygge en permanent konkurrencefordel i branchen, som konkurrenter ikke hurtigt ville kopiere.

Skarta Group stræber efter at være i front inden for brintøkonomien – anskaffede en brændselscellebil, selvom der endnu ikke er et tanknetværk | Kauppalehti

2 Synes om