Månedlige priser er virkelig faldende. Er der en form for kapløb mod bunden i gang her?
Jeg fandt ikke hurtigt en generel diskussion om medicinalselskaber, så jeg indsætter her en CNBC-nyhed om, hvordan Europa har mistet/er ved at miste sin førerposition som udvikler og producent af lægemidler:
European pharma jeopardized by Trump policies, China’s biotech boom
I årtier var Europa verdens ubestridte laboratorium. I 1990 foregik næsten halvdelen af den globale forskning og udvikling i Europa, og omkring en tredjedel i USA, ifølge forskning fra ING. I dag er USA’s andel af F&U steget til 55%, mens Europas er faldet til 26%.
I årtier har virksomheder beklaget Europas fragmenterede kapitalmarkeder, den enkelte markeds tilgang til prissætning og kliniske forsøg samt de ujævne refusionspolitikker.
Novo får købsanbefaling fra SB1
Seneste
i dag kl. 12.06 ∙ MarketWire
Analysen af Novo Nordisk-aktien startede tirsdag med en købsanbefaling fra finanshuset SB1 Markets.
Dette fremgår af et notat fra SB1, hvor det vurderes, at Novo-aktien handles med en rabat på 20–25 procent sammenlignet med tilsvarende selskaber, mens rabatten i forhold til Eli Lilly er på 50–60 procent baseret på virksomhedens værdi i forhold til driftsresultatet.
"* Vi anser denne rabat for at være overdreven. Den vigtigste driver fremover er lanceringen af oral Wegovy, som forventes at genoprette væksten i både salg og indtjening fra 2027 og frem, skriver SB1.
Markedet forventer, at salget vil falde med 11 procent i 2026, hvorefter det vil stige med 5 procent i 2027 og 10 procent i 2028. Ifølge SB1 forventes salget af Wegovy i pilleform at stige til 42,6 milliarder danske kroner i 2028, hvilket er betydeligt højere end markedets forventninger.
Analytiker Johan Unnerus har sat et kursmål for Novo på 280 danske kroner.
Novos aktiekurs steg onsdag med 3,7 procent til 255,30 danske kroner. Dette er næsten 10 procent lavere end SB1’s kursmål..
Ud af de 37 analytikere, der har rapporteret deres anbefaling og kursmål til Bloomberg News, er ti positive, 24 neutrale og tre negative.
Det gennemsnitlige kursmål er også 302 danske kroner, hvilket tyder på et kurspotentiale på næsten 23 procent"
Yles artikeloverskrift er lidt af en clickbait-overskrift, og artiklen behandler emnet fra et lidt bredere perspektiv, men den belyser efter min mening rigtig godt og på en dyster måde den nuværende status og skæbne for Novos indtjeningslogik.
Jeg anbefaler at læse hele artiklen, men her er nogle uddrag:
“indere fik nyt håb, da det danske medicinalfirma Novo Nordisks patent på semaglutid udløb i Indien i marts.”
”snesevis af indiske medicinalvirksomheder lancerer deres egne billige kopiversioner, dvs. generiske præparater af Ozempic og Wegovy.”
”den originale medicin kunne koste omkring 75-93 euro om måneden. Nu kan man få en kopiversion til omkring 14-19 euro.”
”Snart kan indiske firmaer gøre deres fedmemedicin tilgængelig for milliarder af mennesker, da patentet på semaglutid udløber i de kommende måneder i adskillige lande.
I disse lande bor i alt omkring 40 procent af hele verdens befolkning.”
”I Europa og USA kommer kopiversionerne først til salg i begyndelsen af 2030’erne, da patentet på semaglutid er gyldigt i længere tid.”
USA er verdens største marked, men selv dér har man mistet betydelige markedsandele til én konkurrent! Alle andre konkurrenter er reelt først nu på vej ind på markedet.
Indien er verdens mest folkerige land, og dér går de store masser til konkurrenterne, eller også kommer der meget store prisfald. Indiske firmaer vil også sælge til andre udviklingslande, og Kina, som verdens næstmest folkerige land, udvikler naturligvis deres egne produkter.
Her hjælper ”hjemmemarkedet” heller ikke meget. Selvom Ozempic og Wegovy er mere kendte brands, skifter kunderne hurtigt til produkter fra Eli Lilly, Pfizer eller lignende, hvis de kan få det billigere eller bedre.
Der har været stille i Novo-tråden i en uges tid, og det er derfor et godt tidspunkt at dele en interessant artikel, som @Daniel_Vaha-Antila for nylig har skrevet om giganterne i kapløbet om fedmemedicin, Novo og Eli Lilly, samt markedets forventninger.
{“content”:“Finlands lægemiddelpriskomité (HILA) afviste den 14. april Novogovy’s ansøgning om refusionsstatus og en rimelig engrospris. Novo oplyser, at de har ansøgt om begrænset grundlæggende refusionsret for behandling af fedme (Suomen Lääkärilehti 24.4.2026).”,“target_locale”:“da”}
Fin artikel, tak for den.
Det var vist den bedste Inderes-“analyse” af Novo nogensinde ![]()
Jeg er selv med i Novo med en lille position og ønsker virksomheden alt det bedste.
I et godt scenarie kan Novos forretning udvikle sig godt, og bagefter kan man sidde og kloge sig på, at Novos aktie godt nok var billig!
Desværre er jeg ikke længere særlig begejstret for Novo-aktien, selvom aktien i det mindste tilsyneladende er billig.
Tilsyneladende har Novo en stærk global position, mange lægemidler, mange indgivelsesmetoder, nye produkter i udvikling og to stærke ben at stå på med behandling af diabetes og overvægt.
Der er Wegovy, der er Ozempic, der er Rybelsus. Der er injektionsmedicin, der er oral medicin. Diabetes behandles. Overvægt behandles. Man er tungt til stede på verdens største marked i USA, man er tungt til stede i verdens mest folkerige områder fra Indien til Kina, og man har hjemmemarkedet i Europa.
Men når man begynder at skille det ad, så er
Wegovy = Semaglutid
Ozempic = Semaglutid
Rybelsus = Semaglutid
Og i udviklingspipelinen CagriSema = Semaglutid + Cagrilintid
Her må jeg bede om forladelse, jeg er hverken læge, farmaceut eller kemiker og har ikke sat mig dybt ind i de nyeste egenskaber og forskningsresultater for hvert produkt. Størstedelen af nyhedsdækningen ser ud til at fokusere på at maksimere vægttabet. Det har helt sikkert en vis betydning for valget af lægemiddel, men det interesserer mig ikke det store, om effekten af et slankemiddel er én procentdel bedre end et andets ifølge den nyeste undersøgelse. Jeg ville antage, at de vigtige egenskaber er PRIS, hvilket primært fører til et “race to the bottom”-kapløb. Tolerabilitet, som generelt ser ud til at være bedre eller i det mindste i samme klasse for Eli Lillys produkter. Eli Lillys produkter var mindst lige så nemme at opbevare eller bedre. Eli Lillys produkter kunne bruges lettere, mens Novos produkter kræver restriktioner i forhold til mad og drikke.
Novo Nordisk udvidede fra diabetes til behandling af overvægt. Konkurrenterne søger naturligvis mod de samme græsgange, da der venter et enormt marked. Hvis Novo skulle ende som en lidt mindre spiller inden for vægttabsmedicin, så har de jo i det mindste et stærkt ben inden for diabetesbehandling! Bortset fra at det går begge veje; konkurrenterne går ind i slankemidler, men de samme midler virker jo også mod diabetes! Hvis Novo taber konkurrencen, mister man ikke kun en enorm potentiel ny forretning, men det gamle fundament ville kollapse samtidig.
Nu står vi i en situation, hvor hele Novos forretning hviler på ét aktivt stof (lidt sat på spidsen). Der er ÉN konkurrent på markedet, som har taget store markedsandele, og Novos produkt er praktisk talt ringere på alle måder.
På de første markeder er Novos patenter allerede udløbet, og konkurrenterne sender billige versioner på markedet. Så Novos egne produkter har ikke længere nogen voldgrav udover brand og distributionskanaler (altså Indien osv. I de udviklede lande er der stadig patentbeskyttelse i et stykke tid).
Novo er nærmest en “one trick pony”, og samtidig sælger konkurrenterne en lignende pony til halv pris, mens Eli Lilly sælger en travhest til samme pris.
Konkurrencen bliver næppe lettere, når Roche, Amgen, Pfizer, Viking, Sun Pharma, Dr. Reddy’s, Cipla, Innovent Biologics osv. får deres egne produkter på markedet.
Fra Inderes-artiklen: “Tilsvarende er der stort set ikke indregnet vækst i Novo Nordisk-aktien, hvilket sammen med markedets vækst ville betyde, at Novo Nordisk støt vil miste markedsandele i de kommende år“
Jeg dømmer på ingen måde Novo til at tabe kampen! Men i den kommentar ses også analytikernes evige uudtalte antagelse om, at den nuværende forretning er en “vunden rettighed”, som man så begynder at tegne den BNP-vækst ud fra i terminalværdien. I virkeligheden bliver de fleste forretninger disrupteret, og det går som med Canons kameraer eller salget af kopimaskiner; virksomheden tjener penge på forretningen, så længe den gør det, og til sidst kommer transformationen eller undergangen.
“Novos produkt er på alle måder dårligere” virker som en overdrivelse.
Kunne du også begrunde det i forhold til bivirkninger (som f.eks. potentielle galdesten osv.)? Jeg har selv læst mig til, at Novo klarer sig lidt bedre på markedet netop i forhold til tolerabilitet? Hvad baserer du derfor den påstand på?
Zepbound er bedst, men inden for orale midler ser Novos Wegovy ud til at have fået en bedre start: https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-04-24/lilly-s-new-obesity-pill-off-to-slow-start-in-race-with-novo
Der fokuseres meget på Eli Lillys mere effektive vægttab i studier.
Jeg har selv overvejet, hvornår en vægttabsmedicin bliver for effektiv. Ved vægttab er det jo vigtigt at bevare muskelmasse og andet vigtigt. Eli Lilly og Novo understreger i deres vejledninger vigtigheden af kost og motion, når man begynder at bruge vægttabsmedicin. I den virkelige verden sker dette dog ikke; i stedet tager patienterne medicinen og spiser mindre, men kvaliteten af maden forbedres næppe betydeligt.
Vil vi få betydeligt flere skrøbelige ældre patienter i fremtiden? Vil man i behandlingsvejledninger begynde at foretrække ”ikke så effektive” vægttabslægemidler?
I Eli vs. Novo-diskussionen faldt jeg i weekenden over en Reddit-tråd med en efter min mening spændende asymmetrisk vinkel https://www.reddit.com/r/Burryology/s/obyzXcvx9x
Tesens budskab er, at brugen af forskellige p-piller bliver vanskeligere eller endda forhindres ved brug af Elis pille. Dette skaber friktion mellem brugeren og produktet, hvilket til gengæld vil være vand på Novos mølle, da der ikke findes en tilsvarende begrænsning her.
Min egen kompetence rækker ikke til at sammenligne alle egenskaber ved nye, gamle og kommende lægemidler under udvikling, og det er ikke noget, jeg har lyst til at kaste mig ud i, men jeg åbnede vel selv for denne dåse med orm ![]()
Jeg antager, at de færreste farmaceuter og læger kender de nyeste forskningsresultater og bivirkningerne ved hvert enkelt lægemiddel. Eli Lilly og Novo Nordisk spytter gentagne gange nye annonceringer ud om, hvordan lægemiddel X eller Y har klaret sig, mens konkurrenterne først nu er ved at bringe deres mange forskellige produkter på markedet. Det gør bestemt ikke situationen lettere, at nogle af lægemidlerne officielt er vægttabsmedicin, mens andre officielt er diabetesmedicin, som har lignende effekter (dvs. medfører vægttab).
Hvis vi ser på officiel vægttabsmedicin, så har Novo en Wegovy-tablet og Eli Lilly har Foundayo.
Opbevaring af Foundayo er lettere og mere fleksibel end for Wegovy (Eli Lilly > Novo)
Foundayo kan tages mere frit sammenlignet med Wegovys restriktioner omkring mad og drikke (Eli Lilly > Novo)
https://www.drugs.com/medical-answers/you-need-take-foundayo-empty-stomach-3582179/
Begge har masser af mulige bivirkninger.
https://ro.co/weight-loss/foundayo-vs-wegovy-pill/
Tilsyneladende er Wegovy statistisk set blevet afbrudt sjældnere på grund af bivirkninger end Eli Lillys produkt, men i mine øjne ser de listede bivirkninger og procenter ud til, at Wegovy er dårligere (Novo <=> Eli Lilly, afhængigt af hvad man kigger på, eller hvilke briller man har på).
Når man ser på de rene vægttabsprocenter, er sagen overraskende kompliceret, da der er få uvildige og fornuftige test. I Novos test er de bedre, men i Eli Lillys test var de selv bedre.
https://www.drugs.com/medical-answers/foundayo-wegovy-how-compare-weight-loss-3582233/
Så er der begge selskabers officielle vægttabslægemidler som injektionsversioner.
Eli Lillys Zepbound er i øjeblikket det mest effektive injicerbare vægttabslægemiddel på markedet.
Zepbound (Tirzepatid): Gennemsnitligt vægttab er ca. 20–22 % af startvægten (efter 72 uger). Det påvirker to hormoner (GLP-1 og GIP), hvilket øger stofskiftet og mæthedsfornemmelsen mere.
Wegovy (Semaglutid): Gennemsnitligt vægttab er ca. 15 % af startvægten. Det påvirker kun ét hormon (GLP-1).
Tolerabilitet: Studier (som SURMOUNT-5) tyder på, at Zepbound tolereres lidt bedre af mange, selvom det er mere effektivt. Wegovy forårsager statistisk set mere opkastning og kraftig kvalme i begyndelsen af behandlingen.
Der er stort set ingen forskel i forhold til opbevaring, mad og drikke.
Bare en hurtig kommentar. Efter min mening virker Ummons seneste sammenligninger som om, de er set gennem et par Eli Lilly-briller. Et par pointer:
-
“Foundayo kan tages mere frit vs. Wegovys restriktioner med mad og drikke (Eli Lilly > Novo)“…
Hvad med restriktioner for f.eks. sexlivet? Det ser ud til, at Foundayo kræver p-pille-stop for kvinder, mens Wegovy ikke gør. Novo > Eli Lilly, eller hvad? -
“Tja, når man ser på vægttabsprocenterne, er sagen faktisk overraskende kompleks, da der er ret få uvildige, fornuftige test. I Novos test er de bedre, men i Eli Lillys test var de selv bedre”…
I Eli Lillys undersøgelse er Wegovy blevet brugt i en dosis på 14 mg, mens Foundayo er brugt i en dosis på 36 mg, hvilket selvfølgelig skævvrider resultaterne til Eli Lillys fordel, når Wegovys dosering burde være 25 mg. Desuden, hvorfor lade Ummons egen kilde drugs.com stå ukommenteret – det ser ud til at være en uvildig test, resultater:
“Hovedresultatet: I OASIS 4 førte oral Wegovy 25 mg til et gennemsnitligt vægttab på 13,6 % (31,7 lbs) efter 64 uger, sammenlignet med 2,4 % med placebo. Responder-raterne var også stærke: 76,3 % af patienterne tabte mindst 5 % af kropsvægten, 59,8 % tabte mindst 10 %, 47,0 % tabte mindst 15 %, og 27,9 % tabte mindst 20 %. Til sammenligning opnåede patienter i Trial 1 med en dosis på 17,2 mg Foundayo et gennemsnitligt vægttab på 11,1 % (25,2 lbs) efter 72 uger, sammenlignet med 2,1 % med placebo. I den gruppe tabte 71,5 % mindst 5 % af kropsvægten, 54,5 % mindst 10 %, 35,9 % mindst 15 %, og 18,4 % mindst 20 %.” – Med andre ord Novo > Eli L. på alle punkter. -
Hvad med fordelene i forhold til hjerte-kar-sygdomme? Osv.
{“content”:“Jeg fik en lignende fornemmelse fra Ummon’s tekst. Hvis man har søgt information ved hjælp af kunstig intelligens, kan der opstå et problem med farvede briller. Kunstig intelligens er på ingen måde en upartisk informationssamler, da den søger sine forskellige synspunkter fra en stor mængde tekster, hvis upartiskhed der ikke er nogen garanti for.\nDermed mener jeg ikke, at der ikke er forskelle i produkterne, og at begge produkter har deres bivirkninger.\nJeg vil dog på nuværende tidspunkt og med min nuværende viden ikke hævde, at det ene er bedre end det andet. Mennesker er dog forskellige, så det er sandsynligt, at det ene vil passe bedre til nogle end det andet.”,“target_locale”:“da”}
Artiklen herunder beskriver, at Novo begynder at sælge sit nuværende diabetesmiddel som tabletter under navnet Ozempic i USA.
Lægemidlet indeholder semaglutid ligesom Rybelsus, der stadig sælges andre steder. Artiklen forklarer, at tiltaget er relateret til konkurrencen mod Lilly og selskabets satsning på nye lægemiddelformer samt mere direkte salg til forbrugerne.
The move comes as Novo Nordisk works to regain market share from Eli Lilly & Co. (NYSE:LLY). The company is focusing on new formulations of its medicines and a more direct-to-consumer approach.
A Wegovy pill introduced in January recorded the strongest launch of any obesity drug to date. Novo Nordisk also introduced a subscription program offering lower monthly prices for the drug.
Herunder er en artikel om, hvordan den stærke start for Novos Wegovy-tablet angiveligt har revolutioneret markedet for vægttabsmedicin og samtidig udfordret Lillys tidligere dominans på dette område. GLP-1-lægemidler i tabletform udvider markedet betydeligt ved at tiltrække nye brugergrupper på grund af deres prisvenlighed og brugervenlighed sammenlignet med traditionelle injektioner.
Ifølge artiklen “tvinger” denne udvikling investorerne til at revurdere markedssituationen; selvom Lilly bragte deres egen Foundayo-pille på markedet, har Novos forspring og aggressive markedsføring overrasket analytikerne.
And while the pills are important to both Novo and Lilly, analysts say they won’t define either company.
“Yes it’s shaking things up, but I still think Lilly has enough components to excel,” BMO’s Seigerman said. “And while Novo may win with this, they need more than one win to be the champion.”
https://www.cnbc.com/2026/05/04/novo-nordisk-wegovy-pill-beating-eli-lilly-foundayo-early.html
Pfizers Q1 overgik forventningerne. Samtidig understregede den administrerende direktør betydelige fremskridt inden for bl.a. behandling af fedme.
Det evige Novo mod Eli-slag: et datapunkt plukket fra Reddit i dag
Lanceringen af Novo-pillen har været betydeligt bedre.
Novos lancering af pillen er efter min mening en stor succes, og snart ved vi, hvordan det påvirker selskabets tal. Sentimentet omkring Novo er så dårligt, at Q1-regnskabet kan vende det til det bedre. Forhåbentlig vinder Novo markedsandele tilbage med pillen og vinder denne omgang. Det bliver også interessant at se, om der sker noget med guidance (forventningerne). I øjeblikket er sentimentet omkring Eli Lilly meget mere bullish af gode grunde, men forhåbentlig får Novo nu lidt medvind fra Q1-regnskabet.
Finansielle resultater
-
Rapporteret omsætning i 1. kvartal 2026 steg med 32% i faste valutakurser (CER), positivt påvirket af en tilbageførsel af hensættelser relateret til 340B Drug Pricing Program i USA.
-
Justeret omsætning i 1. kvartal 2026, eksklusive tilbageførslen af 340B-hensættelsen, faldt med 4% i CER, drevet af lavere realiserede priser, delvist opvejet af volumenvækst i GLP-1 på tværs af geografier. Det justerede salg inden for fedmebehandling (Obesity care) i 1. kvartal 2026 steg med 22% i CER.
-
Det justerede salg i den amerikanske forretning (US Operations) faldt med 11% i CER i 1. kvartal 2026, drevet af lavere realiserede priser, delvist opvejet af volumenvækst på tværs af Wegovy®-produktporteføljen.
-
Salget i de internationale aktiviteter (International Operations) steg med 6% i CER i 1. kvartal 2026, drevet af højere volumener.
-
Det justerede driftsresultat i 1. kvartal 2026 faldt med 6% i CER, mens det rapporterede driftsresultat steg med 65% i CER, drevet af en tilbageførsel af hensættelser relateret til 340B Drug Pricing Program i USA.
Kommercielle højdepunkter
-
Wegovy®-tabletten blev lanceret i USA den 5. januar 2026, og i ugen der sluttede den 17. april, oversteg det samlede ugentlige antal recepter 200.000. Sammenholdt med et samlet antal recepter i 1. kvartal 2026 på omkring 1,3 millioner og nu mere end 2 millioner siden lanceringen, markerer det den stærkeste GLP-1 volumenlancering nogensinde i USA. Salget af Wegovy®-tabletten i 1. kvartal 2026 nåede 2.256 mio. kr., påvirket af lageropbygning før lancering hos grossister og telehealth-partnere.
-
Afventende regulatoriske beslutninger forventes de første lanceringer af Wegovy®-tabletten uden for USA i løbet af anden halvdel af 2026.
Pipeline-fremskridt
-
Inden for fedme blev Wegovy® HD (injicerbar semaglutid 7,2 mg) godkendt af FDA i marts og efterfølgende lanceret i USA den 7. april. I STEP UP-studiet gav Wegovy® HD et gennemsnitligt vægttab på 20,7%.
-
Inden for fedme blev fase 3-programmet AMAZE med zenagamtid påbegyndt.
-
Inden for diabetes blev Awiqli®, det første ugentlige basale insulin til type 2-diabetes nogensinde, godkendt af FDA.
-
Inden for seglcelleanæmi opfyldte etavopivat begge primære endemål i fase 3-studiet HIBISCUS.
Forventninger
-
Forventningerne til 2026 opjusteres, drevet af øgede forventninger til salget af GLP-1-produkter.
-
Justeret omsætningsvækst for 2026, som ekskluderer tilbageførslen af 340B-hensættelsen, forventes nu at være -4 til -12% i CER.
-
Justeret vækst i driftsresultatet, ligeledes eksklusive tilbageførslen af 340B-hensættelsen, forventes nu at være -4 til -12% i CER.