2023Q2 ramte guidance, og forventningerne fremadrettet var stadig en smule bløde med guidning om nogenlunde det samme som de foregående kvartaler. Markedet syntes at tage imod det ret neutralt.
NS har købt et lille ML-team fra San Diego. Købssummen er sandsynligvis ikke betydelig, men den mulige tekniske kompetence og strategi giver stof til eftertanke. Der er efter min forståelse tale om en form for PoC-værksted (Proof of Concept), der fokuserer på Edge AI/Low-Power AI ML. Når man ser på synergierne med NS’s andre nye teknologiske satsninger, er der en ret tydelig forbindelse til RISC-V-fokusset, som startede for noget tid siden (hvilket også blev bekræftet for nylig, da de var et af de ca. ti halvlederfirmaer (PJ), der dannede RISC-V-alliancen). En af de gode ting ved RISC-V er, hvor let det er både teknologisk og licensmæssigt at skabe acceleratorer og andre lignende hjælpeblokke til processoren. For eksempel lærende, energieffektiv billed- eller lydbehandling, hvor strømbudgettet ikke ødelægger NS’s grundlæggende “ultra low power”-idé. Jeg kunne sagtens forestille mig, at der om et par år lanceres NS-produkter, hvor der er integreret markante acceleratorkerner i samme pakke som NS’s kerneteknologi.
På LinkedIn er jeg i hvert fald stødt på en enorm mængde nye produktlanceringer i løbet af og efter sommeren. Nogle har været mere marginale produkter, men jeg har i hvert fald bemærket, at disse nye offentlige referencer er betydeligt mere modne “rigtige” produkter sammenlignet med tidligere, hvor størstedelen i min optik var “endnu en BTLE-beacon”.
I halvlederindustrien (PJ) på tværs af hele markedet vurderes det, at efterspørgslen vender opad i starten af 2024 i stedet for det tidligere 2023H2. Altså et halvt år senere end hvad konsensus var f.eks. i starten af året. Der er selvfølgelig undtagelser. Især Nvidia, som drives af AI-chips og efterspørgslen på dem. AI-chips kræver (hurtig kvalitets-) hukommelse. Efterspørgslen på disse forventes at vokse betydeligt allerede i løbet af resten af året. NS har intet at gøre med firmaer som Nvidia. For 6 måneder siden svingede NS-værdiansættelsen stadig meget med halvlederindekset (PJ-indekset), men nu siger min mavefornemmelse, at det ikke er tilfældet i samme grad længere. Nvidias kurs afspejles ikke længere så kraftigt i NS-kursen.
Selskabet ser Q3-omsætningen lande på $135-140 mio. (tidligere 145-165 mio.) og en bruttomargin på 50-51% (tidligere over 52%).
Efterspørgslen er svag på alle markeder, og der ses ingen tegn på bedring. Sigtbarheden for resten af året er fortsat begrænset, og selskabet giver ikke forventninger til fjerde kvartal.
Dette har man ventet på, den åndelige efterfølger til det mest gængse produkt i NS-kataloget, nemlig nRF52.
Specifikationerne og salgstalerne ser rigtig gode ud. Der er ikke tale om en verdensomvæltende, smart og ny chip, men netop en bedre iteration af sin forgænger. De største enkelte ting, jeg bed mærke i fra salgstalen, er den interne RTC og TSMC 22nm ULL-node. Den interne RTC fjerner behovet for en ekstern krystal, hvilket gør processorens footprint en hel del mindre. Dette fjerner udover krystallen (afhængigt af krystallen) to kondensatorer. Den interne RTC siges også at være mere strømbesparende. 22nm-teknologien burde forbedre strømforbruget markant. Klokfrekvensen er også ret moderat. Baseret på disse faktorer burde low power-egenskaberne være rigtig gode. Den gamle nRF52 var også strømbesparende, med et peak på et par ti-tal mA med radioen tændt og <1uA i dvaletilstand. Radioens spidseffekt forbliver sandsynligvis nogenlunde den samme, men der burde være en stor forskel i processorens aktive tilstand og dvaletilstand.
Nordic Semiconductors Q3-delårsrapport er tirsdag den 17.10.2023. På Euronext kan man finde et godt overblik over Nordic Semiconductors tidligere tal. Links nedenfor.
Q3-højdepunkter:
■ Omsætning på 135,0 mio. USD (-33%)
■ Bruttomargin på 50,5%
■ EBITDA på 13 mio. USD (-79%)
■ Erhvervede USA-baseret banebrydende AI/ML-teknologi
og team
■ Ny nRF54H-serie – tilbyder verdensførende
processorydelse og processoreffektivitet
Guidingen var en ret kold omgang. Efter nedjusteringen var det her selvfølgelig ikke det, man havde håbet på. I rapporten og webcasten fremgår det tydeligt, at resultatet holdes oppe af tier 1-kunder og i mindre grad af en overraskende stor legacy-forretning (proprietary-segmentet, består primært af PC-tilbehør).
NS har selv kapaciteten til at levere både nye og gamle nodes, men markedet er meget dystert. De giver slet ingen guiding for 2024. I den generelle tråd for halvlederindustrien ser f.eks. ASLM, at vi lige nu befinder os i det dybeste hul. Det må tiden vise.
NS nævnte også omkostningsbesparelser på 5 mio. USD/kvartal samt en ressourceallokering, hvor projekter, der genererer indtægter på kort til mellemlang sigt, prioriteres på bekostning af langsigtede projekter.
Der er vel ikke andet for end at vente på et opsving og måske købe kvalitet billigt. P/E ligger omkring 30 lige nu.
Svenn-Tore Larsen, der har ledet virksomheden med succes i over to årtier, forlader sin post. Han startede som administrerende direktør i 2002. I Larsens tid som direktør voksede virksomheden fra et lille konsulentfirma til en global halvledervirksomhed. Omsætningen steg fra under 10 millioner dollars til 777 millioner dollars (2022). En fantastisk præstation og en flot karriere!
Højdepunkter 4. kvartal
■ Omsætning på 108,2 mio. USD (-43 %)
■ Bruttomargin på 52,0 %
■ EBITDA-underskud på 6,9 mio. USD, herunder omstruktureringsomkostninger på 4,9 mio. USD
■ Vellykket obligationsudstedelse på 93 mio. USD
■ Gennemførte omkostningsbesparelser, der vil få fuld effekt fra 2024
■ Vegard Wollan udnævnt til ny CEO fra 1. januar 2024 som efterfølger for Svenn-Tore Larsen
Omsætningen udgjorde 108,2 mio. USD i fjerde kvartal 2023 og 542,9 mio. USD for hele året 2023. Dette svarer til et fald på henholdsvis 43 % og 30 % i forhold til året før, hvilket afspejler en cyklisk nedgang i elektronikindustrien blandt både forbruger- og industrikunder. Bluetooth-omsætningen faldt med 48 % år-til-år i fjerde kvartal og med 28 % for hele året. Nordic opretholdt en høj og stabil markedsandel for design wins gennem hele året.
kvartal var koldt som forventet, og bordet er ryddet til den nye CEO.
Det var koldere end forventet. Omsætningen var 12 % under konsensus, og ligeså var EBIT-forventningen på -6,5 optimistisk sammenlignet med det faktiske resultat på -18 millioner.
Og guidance er meget dyster:
‘‘Selvom Nordic fortsat er fortrøstningsfulde omkring det langsigtede markedspotentiale for deres produkter og teknologier, befinder markedet sig i en cyklisk nedgang med makroøkonomisk modvind. Nordic forventer derfor en lav omsætning i første kvartal af 2024 på grund af fortsatte lagerreguleringer samt mere normal sæsonvariation. Den samlede omsætning forventes at lande i intervallet 70-80 millioner USD i første kvartal.’’
‘‘Bruttomarginen landede på 52 % for fjerde kvartal og forventes at ligge på omkring 50 % for første kvartal 2024’’
Der blev ikke engang givet en længerevarende guidance. Kursreaktionen er desværre nok ret fortjent.
Der blev ganske vist nævnt interessante produktnyheder i rapporten, men tilsyneladende er forbrugersegmentet helt gået i stå, og der er stadig usolgte varer på lagrene. Hvad der skulle vende dette og hvornår, har jeg ingen anelse om, men måske er der noget på vej inden for VR-briller, hvis/når der sker et gennembrud dér.
Europas rentefølgeskab hjælper jo ikke ligefrem en verdensdel i recession og dens forbrugere…
Det var da en kold omgang. Jeg så konferencekaldet her til morgen. Her blev der tilføjet lidt til rapporten om situationen. Ting jeg tog med mig:
Nedkølingen af verdensøkonomien er synlig og vil være det i det mindste det næste kvartal.
Fremover vil der kun komme guidance for det næste kvartal. Længere prognoser er for usikre. Desuden vil visse datapunkter blive udeladt fremover for at beskytte kundeprofiler. Tilsyneladende har man kunnet læse mellem linjerne og se, hvad de store kunder har bestilt osv.
Tier 1-kunderne er attraktive i deres volumener. Efterspørgslen er faldet markant i “øvrige”-sektoren.
Der var mange omkostninger i Q4. Nogle udgifter fra Q3 blev flyttet til Q4. Der blev også gennemført to tape-out-processer i Q4. Disse koster typisk mindst tocifrede millionbeløb eller omkring 100 mio. nRF54’s tape-out var midt sidste år på præcis 100 mio., hvis jeg husker rigtigt.
Ud af ca. 1.500 medarbejdere får/har ca. 100 fået sparket. Effekten begynder i løbet af Q1.
Positivt er det, at firmaet har lanceret et par nye produkter i slutningen af året.
Positivt ser porteføljen ud til at være rigtig godt positioneret til, når økonomien begynder at trække igen.
Der var god organisk vækst i cellular-segmentet.
Markedsandelen i nye designs steg en smule til en andel på godt 40 % af det samlede marked.
Jeg har selv holdt skarpt øje med Kina, som har været et stort marked for NS’s legacy-produkter. Makrovindene er stadig meget kolde der. Kinas tilbagevenden til normalen burde kunne ses tydeligt hos NS. En anden ting, man bør have i baghovedet, er BTLE Audio-produkterne inklusive nRF54. Hvis disse begynder at sælge godt, kan der lande en hel del godt på bundlinjen.
Masser af snak om andre MCU-producenter og deres økosystemer, men også holdninger til NS. I OPs opslag er NS placeret på det næstbedste niveau, og i adskillige kommentarer anbefales det at rykke NS op i den øverste kategori. Dette er årsagen til, at jeg i sin tid oprettede hele denne tråd på forummet: en fantastisk udvikleroplevelse. Udviklervenlighed vægter, baseret på et forsigtigt skøn, som det tredje vigtigste efter de tekniske og økonomiske aspekter i et hvilket som helst projekt. En design win-rate på 40+% understøtter dette godt.
Flere analytikere har foretaget opjusteringer af kursmål (TP). Dette er første gang i den nedadgående trend, at de nye kursmål har opadgående potentiale. Analytikernes kursmålsbund er nået
Et par produktlanceringer. Iterative tilføjelser til produktfamilier i allerede eksisterende linjer.
Lidt bløde tal for Q1/24, men udsigterne for resten af året er positive, og det kommende kursspring er allerede ved at blive indregnet. Auktionen ser ud til at vare ret længe.
Q1 var stort set midt i guidance. Beløbet på bundlinjen var lidt bedre, mens omsætningen til gengæld var lidt svagere. Derimod var guidancen en yderst velkommen nyhed, og +30% sammenlignet med gårsdagens lukning er formentlig velfortjent. I andre nøgletal fortsætter den samme gamle historie: design wins med det samme dominerende greb, størstedelen af resultatet kommer fra BT-chips. Cellular var igen en sand joker, der denne gang lå lidt under mine egne forventninger. Den nye CEO fortalte dog på conference callet, at kunderne har mange projekter i støbeskeen, som endnu ikke er på markedet. Der var også et par procent noteret på deres egen linje for PMIC-chips. Her er der også mulighed for at vinde nye markeder. Efter en hurtig søgning på Google er PMIC-markedet samlet set på 35 milliarder og vokser til 65 milliarder i 2030 ifølge analytikere. Jeg fandt ikke tilsvarende tal for low power.
NS’ værdiansættelse har haft god medvind i kølvandet på det seneste regnskab. Kursen er næsten fordoblet fra bunden i 80’erne. Hvis den fremadrettede guidance for det næste kvartal er stærk, tror jeg på en rigtig stærk stigning i værdiansættelsen også i resten af året.