Dette er ikke direkte relateret til NS, men til en konkurrerende halvlederproducent med fokus på IoT-chips. Er der nogen, der har sat sig ind i Semtech SMTC? Amerikansk firma, P/E på godt 15, P/B på 2,66 og et institutionelt ejerskab på ret forbløffende 96 %. Der har været et par omtaler i tråden tidligere af i det mindste @JuhaS og @luettelo.
Jeg har kigget hurtigt på firmaet og deres katalog. Firmaet ser ud til at være vokset i størrelse og portefølje ved at opkøbe andre firmaer. Tidligere ser det ud til, at de fokuserede på hurtige (og andre) analoge kredsløb, derefter LoRa, og i 2022 opkøbte de cellular IoT-firmaet Sierra Wireless. Med det seneste opkøb er de nu direkte i samme kategori som NS nRF91. Jeg må hellere sætte dem på overvågningslisten for at se, hvad der sker i den retning, og hvordan deres tekniske løsning står sig i forhold til NS’ produkter.
Det var en skuffelse denne gang:
Ærgerligt, at efterspørgslen nu også svigter, især i Kina. På den anden side har der jo generelt og bredt været talt om svagheden i forbrugernes efterspørgsel. Ordrebeholdningen ser dårlig ud, og især Q1-guidance er svag, tydeligt under Q1 22. Der kan komme gode købsmuligheder : )
Enig. Kvartalsrapporten var bestemt en stor skuffelse. Økonomien køler af, hvilket også ses i NS’s resultat. Efter at have lyttet til konferencekaldet forklarede CEO’en godt, hvad der er galt, uden de store dikkedarer. Selve problemet er ret todelt.
- Tilgængeligheden af produkter fremstillet med 55nm-teknologi, dvs. nRF52, nRF53 og nRF91, er årsagen til den svage guiding. Der er simpelthen ikke nok kapacitet til rådighed i verden.
- Leverancerne til Kina halter gevaldigt. Hovedsageligt på grund af deres lockdowns. Kinesiske kunder bruger primært NS’s legacy-produkter, som ikke benytter den flaskehalsramte 55nm ULP-node, men en ældre og dårligere node. Tilsyneladende ville denne ældre node være tilgængelig, hvis efterspørgslen var der.
- Salget i Kina er faldet med omkring 60 %. Med CEO’ens ord forventes et rebound, når Kina genåbner. Hvor hurtigt det går, kan overraske. Det må følges.
- Derimod kører salget i Europa- og NA-regionerne (Nordamerika) godt. Tilsyneladende drevet af tier-1-kunder. På denne liste findes formentlig Apple og en broget flok af andre Matter-pionerer (bl.a. Amazon). CEO’en fortalte om nye store produktlanceringer, der vil påvirke fra 23H2 og frem gennem hele 2024. Jeg vil tro, at dette netop relaterer sig til Matter-produkter, altså smart home-teknologi i forbrugersegmentet.
- Inden for de vertikale markeder står medtech og industri stærkt. Delvist fordi NS har prioriteret leverancer til kunder i disse vertikaler.
- Tier-1-kunder prioriteres tilsyneladende hårdt. Man ønsker vel at opbygge tillid hos Apple og partnerne. Alene fra Apples nyeste generation af earbuds kommer der en omsætning på 100+ millioner. Det er 10 % af NS’s omsætningsmål på en milliard. Nu blev det mål rykket et år frem på grund af den bløde start på 2023.
- Ordrebeholdningen (backlog) er faldet. I modsætning til Von_Wangell vil jeg sige, at dette er en god ting. Der er nu en backlog til lidt under et år frem, hvilket er en ganske sund mængde backlog fra både kundens og NS’s perspektiv. 6 måneders lead times for chips er meget almindelige i branchen. En backlog, der ligger væsentligt under eller over det, er en negativ ting af forskellige årsager.
- Fra 23H2 og frem er tilgængeligheden af silicium bedre, og fra starten af 2024 bør produktionen komme i store mængder med (sandsynligvis) 22nm ULP-teknologi fra både GF og TSMC. Hertil knytter sig den 100m tapeout-afgift, som CEO’en nævnte, der skal betales i løbet af dette kvartal.
Som helhed kan man sige, at det er et betydeligt bump i en ellers god væksthistorie. De bedste købstidspunkter er sandsynligvis i løbet af dette kvartal, afhængigt af makroforholdene og Kinas rebound.
| Nordic Semiconductor, MUSD | Q4-2022 | Konsensus | Ændring mod konsensus | Q4-2021 | Ændring |
|---|---|---|---|---|---|
| Nettoomsætning | 191,4 | 202,3 | -5,4% | 171,2 | 11,8% |
| Bruttoresultat | 100,9 | 100,8 | 0,1% | ||
| Bruttomargin | 52,7% | 58,9% | |||
| EBITDA | 38,9 | 47,5 | -18,1% | 42,3 | -8,0% |
| EBITDA-margin | 20,3% | 23,5% | 24,7% | ||
| Driftsresultat | 27,0 | 32,2 | -16,1% | ||
| Driftsmargin | 14,1% | 18,8% | |||
| Nettoresultat | 31,4 | 26,8 | 17,2% |
Konsensusdata fra Bloomberg
Desværre landede EBITDA for det seneste kvartal også under konsensusforventningerne. Det kan være, at analytikerne sænker deres kursmål ret markant. Det er nok bedst at se tiden an og se, hvor kursmål (TP’er) og aktiekursen lægger sig i løbet af foråret. Jeg solgte selv en ret stor portion, i håbet om at kunne købe dem billigere tilbage senere…
Jeg gennemgik også Semtechs investorpræsentation, og plancherne og potentialet ser da gode ud, bortset fra at Kinas andel af salget dér var helt oppe på 60%, så det bliver ret interessant at se den næste rapport i den henseende.
P/S er nogenlunde på samme niveau som hos NS. Kommentarer om den tekniske side og produkternes konkurrenceevne overlader jeg trygt til Luettelo eller andre eksperter på området.
Jeg ved ikke, hvor Google får sine tal fra, men jeg fik næsten min drink galt i halsen, da jeg så dette
Det bliver spændende at se, om der nu kommer en såkaldt double whammy for Semtechs vedkommende
I efteråret tog kursen allerede et slag, hvorefter der i Q3-rapporten allerede blev forudsagt en svagere nær fremtid:
“Både GAAP- og non-GAAP-forventningerne for fjerde kvartal af regnskabsåret 2023 nedenfor tager højde for effekten af transaktionsomkostninger i forbindelse med det foreslåede opkøb af Sierra Wireless, men ikke resultaterne fra Sierra Wireless, og baseret på selskabets nuværende skøn, inflationært pres og den igangværende effekt af COVID-19-pandemien på de globale økonomiske forhold og på selskabets forretningsdrift, nettoomsætning og driftsresultater samt eksportrestriktioner. Selskabet er ikke i stand til at forudsige den fulde effekt, som sådanne udfordringer kan have på dets fremtidige driftsresultater.”
Q2/2022 omsætning 209 millioner → Q3/2022 177 millioner → Q4/2022 estimat 145 millioner - 155 millioner
Mon de dårlige nyheder allerede er bagt ind i kursen? LoRa-teknologien er blevet spået som en vinder i takt med at IoT vokser, og så vidt jeg forstår, producerer Semtech alle LoRa-chips, såsom den populære sx1276. Andre producenter udnytter dem så i deres egne LoRa-produkter. Ret mig endelig, hvis jeg har misforstået noget ![]()
Edit: LoRa-teknologien er patenteret af Semtech.
NS har udgivet et par nye PMIC’er: https://www.nordicsemi.com/News/2023/02/Nordic-releases-three-new-power-management-IC-variants. Det var tæt på at gå helt forbi mig.
Samsungs AirTag-klon indeholder omtrent den samme grundlæggende teknologi som selve AirTag’en. Inden i findes nRF52. I tilfældet med AirTag blev der guidet om en årlig omsætningseffekt på omkring 100 mio. USD. I Samsungs tilfælde taler vi formentlig om nogenlunde samme volumen. Nyhed: https://www.nordicsemi.com/News/2023/03/Lightweight-Galaxy-SmartTag-from-Samsung-uses-nRF52833-SoC
NS lancerede som forventet nRF54-serien. Noget af et brag ved første hurtige gennemlæsning. Man må hellere kigge nærmere på det: https://www.nordicsemi.com/News/2023/04/Nordic-Semiconductor-redefines-its-leadership-in-Bluetooth-Low-Energy-with-the-nRF54-Series
Q4-faldet var kun begyndelsen. I det friske Q1-regnskab var udfordringen allerede en opbremsning i efterspørgslen. De forsøger dog at indgyde tro på fremtiden:
«Vi ser fortsat en stor langsigtet markedsmulighed, og vi er nødt til at fortsætte med at investere. Vi er dog også nødt til at justere vores omkostningsbase for at genoprette marginerne i dette marked. Og mængden af besparelser afhænger af varigheden og dybden af afmatningen i markedet.»
«Selvom vores omsætning og ordrebeholdning er faldet i Q1, er vi meget overbeviste om, at vores stærke markedsposition forbliver intakt, og at vi fastholder vores vækst og vil fortsætte med at øge vores markedsandel. Dette er helt tydeligt, når vi ser på markedsandelen for certificering.»
Og nu fik vi også en ny bølge af nedjusteringer, hvorefter spredningen er virkelig stor: SB1M: sælg 75 NOK – i den anden grøft ABG: køb 200 NOK. Andre derimellem, f.eks. DNB: køb 170 NOK.
Nu afhænger det af tro og mod, hvordan man forholder sig til det, og til hvilken kurs man vælger at gå ind, hvis man gør. Min egen krystalkugle siger ikke rigtig noget, men baseret på en svag mavefornemmelse og opmuntret af en ny produktlancering, købte jeg lidt tilbage af det, jeg tidligere havde solgt.
Jeg har haft lidt personlig travlhed, så jeg har ikke haft tid til at analysere min yndlings-investeringscase nærmere. Men nu kort fortalt: Q1-resultatet ramte guidance på 140-160 mio., hvilket var forventet. En kedelig overraskelse gemte sig i guidance, som lovede mindst endnu et tilsvarende kvartal på 140-160 mio. Det ville nu være tre i træk i perioden 22Q4-23Q2. Resultatet blev tynget af kundemix samt engangsomkostninger, såsom de 100 mio. nævnt i den forrige Q-rapport, der gik til GF (GlobalFoundries) til en tapeout-proces.
Kursen reagerede kraftigt, og det gjorde en smule ondt at se minusset hos Nordnet. Som Sven sagde, så følger NS (Nordic Semiconductor) med makroøkonomien og Covid-hoppet, efterhånden som markedschokket aftager.
Efter min mening er den grundlæggende investeringscase ikke ændret: En markedsandel på 40+% i nøglevertikaler for en relativt lille virksomhed er stærkt og unikt. Dette kombineret med et tydeligt fremtidigt roadmap for skabelsen af produktporteføljen kan efter min mening ikke gå helt galt på den lange bane. Det er også positivt, at de udmeldte forventninger (guidance) har været stabilt på samme niveau (140-160 mio.) gennem de sidste tre kvartaler. Så selvom efterspørgslen er svagere, går den ikke helt i stå, men ligger på et ret sundt og stabilt niveau.
ST og Micron (hvis jeg husker rigtigt) udgav begge nRF53-lignende processorer i starten af året. Man kan vist efterhånden få engineering samples og eval-kits til dem. Jeg må undersøge på nettet, hvad folk har syntes om dem. Konkurrence er på en måde dårligt for NS, selvom deres eget produkt er absolut bedre, men på den anden side fortæller det faktum, at ST styrker sin position i samme vertikal, nok at flere aktører i branchen identificerer positive drivere.
Fandt et opslag på mit Reddit-feed om NS og mulige andre IoT-platforme. Ganske knusende kommentarer vedrørende NS. Jeg er enig i alle argumenterne: https://www.reddit.com/r/embedded/comments/13eov2z/starting_a_wireless_and_embedded_system_business/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_term=1&utm_content=share_button
Jeg opdagede dette i sankthanshelgen, men fik ikke skrevet mere om det. NS ser ud til at have vundet en ret betydelig design-sejr, da Casios nye G-Shocks bruger nRF52-serien. https://www.nordicsemi.com/News/2023/06/Casio-launches-new-Nordic-powered-watch-with-multiple-sports-support
Derudover har Kinas økonomiske genopretning været langsom, men efterhånden er denne type nyheder begyndt at strømme ind i mainstream-medierne: China's premier says economic growth is accelerating and the country can hit its 5% target this year. Hvis det kinesiske marked trækker, ville det være en betydelig volumenforbedring for NS, da markedet er stort, og en væsentlig del af verdens elektronikindustri opererer i området.
Der er to uger til kvartalsregnskabet. Nu ville det være yderst ønskeligt, at guidancen ikke bliver for blød. Tilsvarende burde det seneste kvartals resultat være ret stabilt, da de to foregående kvartaler ramte lige i plet i forhold til guidancen.
NS nåede at sejle godt 20 % op i løbet af den seneste gode måneds tid i kølvandet på NVIDIA og AMD. Man kan tydeligt se, hvordan markedet slet ikke formår at prissætte sådan en case, når AI-chipbranchen, som er NS fuldstændig uvedkommende, skaber et sådant pump i kursen.
I Q2 lancerede Nordic Semiconductor også nye inspirerende produkter som nPM1300 power management IC [1] og nRF7001 Wi-Fi 6 companion IC [2]. Det er dejligt at konstatere, at Nordic på denne måde udvider sin produktportefølje ud over Bluetooth. ![]()
Jeg ser med spænding frem til Nordic Semiconductors (11.7.) og u-Blox’ (12.7.) delårsrapporter. Det vil vise sig, om deres nylige kursfald indikerer lidt tågede udsigter.
I forbindelse med Nordic Semiconductor er der registreret fem betydelige short-positioner [1],[2], som tilsammen udgør 4,31 % af aktiekapitalen. Disse er opstået efter begyndelsen af april. Ud over det seneste fald i aktiekursen kan antallet og størrelsen af short-positionerne også ses som en form for indikator. Hvad angår denne indikator, er det interessant, om nogle af disse short-positioner lukkes inden delårsrapporten.
[1] Finanstilsynet, Short Sale Register (finanstilsynet.no)
[2] Nordic Semiconductor shorts, Short Nordic
Edit 28.6.2023 (14:40): Tilføjet link til Finanstilsynet, hvor man kan finde oplysninger om short-positioner.
Edit 28.6.2023 (17:44): Rettet “4,31%”
Nordic Semiconductor offentliggør sit delårsregnskab for Q2/2023 den 11. juli kl. 08:00 finsk tid. Jeg ser frem til det øjeblik med spænding! ![]()
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nod-invitation-second-quarter-results-2023
I den seneste delårsrapport[1] er der for eksempel skrevet følgende om forventningerne til Q2:
- “The order backlog and current demand outlook indicates a revenue level of USD 140-160 million also for the second quarter of 2023, which is in line with the first quarter.”
- “The company expects the gross margin to remain above 52% also in the second quarter 2023.”
Mit personlige gæt er, at disse Q2-forventninger vil blive indfriet godt. Jeg agter at læse den kommende Q2-rapport grundigt for at se, hvilken guidance der gives for resten af året. Jeg forventer, at der stadig vil være svaghed i Consumer-segmentet i Q3.
Nordic Semiconductor offentliggjorde i dag sit delårsregnskab for Q2/2023 [1]. Det ramte guidance godt. Omsætningen lå lidt over midten af guidance.
- Omsætning USD 154 millioner (Guidance: USD 140-160 millioner)
- Bruttomargin 53 % (Guidance: over 52 %)
Selskabet forventer, at tredje kvartal vil være nogenlunde på linje med andet kvartal.
- “The current demand outlook indicates a revenue level of USD 145-165 million in the third quarter”
- “The gross margin is expected to remain above 52% in the third quarter”
Selskabet gav ikke nogen guidance for fjerde kvartal.
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nod-second-quarter-and-first-half-year-results-2023
[1] Nordic Semiconductor - Investor Relations - nordicsemi.com
Overskriften var bestemt lovende:
Men Q3-guidance er under konsensus, sigtbarheden er dårlig. For den langsigtede er det måske alligevel en købsmulighed.
PS: Er der nogen Infineon-investorer/eksperter blandt læserne her på forummet? De har et alsidigt sortiment, og lige nu ser især effekthalvledere ud til at gå som varmt brød (elbiler, elektrolyseanlæg osv. sluger dem)
Ifølge Finanstilsynet [1] var den kumulative mængde af shortsalg 8.201.095 aktier, svarende til 4,23 % af aktiekapitalen pr. 5.7.2023. Efter min mening er det et bemærkelsesværdigt forhold i betragtning af, at omsætningen i Q2 trods alt lå over midten af guidancen. Det vil vise sig, på hvilket niveau aktiekursen finder sin næste ligevægtstilstand, og hvor høj volatiliteten bliver inden da.