Nordea - Nordens bankleder

Grundlæggende banktjenester er dog den service, der oftest får kunderne ind. Jo ældre en person bliver, jo mindre gider de at køre rundt og købe alle tjenester fra deres faste bank. Måske kun lån bliver konkurrenceudsat. Det samme vil sandsynligvis ske i et vist omfang for nuværende unge generationer, selvom de er mere åbne over for at bruge flere tjenester. Jo færre kunder der kan bindes med grundlæggende banktjenester, jo hårdere bliver konkurrencen også inden for services med høj fortjeneste.

2 Synes om

Jeg ser frem til den tid, hvor AI ugentligt udbyder boliglån og udfører papirarbejdet for mig (bortset fra underskrifter).

Det samme gælder forsikringer, elaftaler mv.

4 Synes om

Det var lige præcis pointen i kommentaren! :+1:

Folk tilpasser sig gradvist nye praksisser, og forskellige aldersgrupper opbygger tillid på forskellige måder. Samtidig er der allerede en udvikling i folks adfærd i baggrunden (http://www.visualcapitalist.com/chart-18-types-media-sorted-adoption-rate-2018/).

Og her er det på et generelt niveau i et større perspektiv (http://www.visualcapitalist.com/rising-speed-technological-adoption/):

Det er ikke direkte relateret til Nordea, men Nalle solgte sine Sampo-aktier for 74 millioner euro i dag. Er det nu, kollapset begynder? :smiley:

1 Synes om

Sampos bestyrelsesformand Björn Wahlroos’ investeringsselskab Columba har solgt 1,67 millioner Sampo A-aktier til et selskab kontrolleret af Wahlroos’ børn.

Altså solgte han dem til sine børn, og tidligere har han også solgt for 1 cent/stk og doneret gratis. Jeg ville ikke være så bekymret.

2 Synes om

Jeg tænkte på dette spørgsmål: Hvor meget påvirker en banks egenkapital dens indtjening? Spørgsmålet er relevant, når man overvejer en banks indtjening under en recession, da Nordea har været i stand til at øge sin egenkapital i løbet af årtiet.

I recessionen i 2009 havde Nordea en egenkapital på 22.340 millioner euro og opnåede et resultat på 2.318 millioner euro. Egenkapitalforrentningen var således 10,4 %.
I højkonjunkturen i 2016 havde Nordea en egenkapital på 32.409 millioner euro og opnåede et resultat på 3.766 millioner euro. Egenkapitalforrentningen var 11,6 %.

Hvilket er mest sandsynligt i den næste recession: At Nordea opnår et resultat på 2.318 millioner euro med en egenkapital på 32.409 millioner euro (ROE 7,2 %) eller at Nordea opnår et resultat på 3.371 millioner euro med en egenkapital på 32.409 millioner euro (ROE 10,4 %)?

3 Synes om

Juippi, godt spørgsmål. Jeg har selv overvejet i dag, hvorfor Nordeas kurs falder, når der ikke er sket noget særligt? Eller handler det om, at investorerne hjemtager deres gevinster?

Det er svært at sige, om der er hold i Bill Browders påstande, men dette understreger endnu en gang, hvor uigennemskuelige store banker kan være, hvor selv ledelsen ikke præcist kan vide, hvad alle sideforretninger laver. Danske Banks kurs er faldet en fjerdedel på grund af dette i år.

Jeg har en fornemmelse af, at der ikke er en eneste aktør i branchen, som ikke har store skeletter i skabet.

Det er godt at tro på verdens og menneskers godhed, men i bankverdenen er opportunisme sandsynligvis en overdrevet karaktertræk, og der er rigelig med muligheder for at handle bedragerisk (og selv profitere deraf). En anden ting er så, hvor stor en del af disse sager, der i sidste ende kommer frem i offentligheden. Jeg gætter på, at det er en latterligt lille del.

Men i Danske Bank så jeg en købsmulighed, og i går købte jeg endnu mere, efter at direktøren forlod sin stilling, og Danskes “interne undersøgelse” blev offentliggjort. Jeg stoler på, at så lav en værdiansættelse er et midlertidigt fænomen, og at kursen vil rette sig, når opstandelsen aftager, og folk gradvist glemmer det. Danske vil dog fortsat svinge kraftigt. F.eks. er den steget over 10% fra gårsdagens bunde.

2 Synes om

I dag er Nordea officielt flyttet til Finland, velkommen! :slight_smile:

Nordeas samlede balance i forhold til Finlands BNP er >250 %, så forhåbentlig vil de fortsat være rimelige i deres risikotagning.

7 Synes om

Flere rygter om, at Nordea også er involveret i hvidvasksagen http://cphpost.dk/news/suspected-money-laundering-at-nordea.html

1 Synes om

Bloomberg vurderer, at Danske Bank ikke er den eneste nordiske bank, der har været involveret i hvidvaskning i Estland.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-03/-1-trillion-flowed-through-estonia-dwarfing-danske-bank-scandal

Som følge heraf falder de nordiske banker samlet i dag, inkl. Nordea. Lidt som jeg formodede ovenfor:

Dette ændrede i hvert fald ikke min mening.

2 Synes om

{“content”:“Hvad synes I, ville det være overdrevet at lette Sampos vægt midlertidigt, indtil hvidvaskrodet er ryddet op i Nordea og andre banker? Nordea er trods alt en betydelig Sampo-ejendom og påvirker helt sikkert også Sampos prisfastsættelse. Nordea måtte allerede forlade min egen portefølje, og det ser ud til at være en god beslutning; det kan være, at de kommer tilbage, når situationen bliver klarere.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

{“content”:“Lad os lige skrive det her: I Nordea er amerikanske aktier uden kurtage d. 4. og 5. oktober! \n\n# Handel på amerikanske børser uden kurtage d. 4-5. oktober. \n\nTorsdag og fredag d. 4-5. oktober kan du handle på de amerikanske børser via netbank og Investor uden kurtage. Kampagnen gælder alle ordrer, der er afgivet torsdag og fredag.”,“target_locale”:“da”}

Bloombergs oplysninger var åbenbart delvist en fuser. Ærgerligt, at Nordeas ejere ikke kom til at nyde godt af denne gave sammen med os Danske-ejere:

1 Synes om

Anmeldelse nu foretaget til myndighederne om Nordea Danskea tutkiva liikemies teki ilmoituksen rahanpesuepäilystä Nordeassa | Kauppalehti

Selvom der ikke er iværksat tiltag, er aktien faldet over 3 % i dag. Røg uden ild?

4 Synes om

Måske bør situationen vurderes positivt. Nu åbner der sig igen gode købsmuligheder. Indtil videre har mistankerne om Nordeas deltagelse i hvidvaskning været små i forhold til Danske Bank. Jeg stoler stadig på Nordea og fylder op på deres aktier, når det er muligt. Ja, jeg har nogle gange været lidt ærgerlig, da det ofte er sket efter en aktieopfyldning, at den har været billigere dagen efter på grund af negative nyheder. Heldigvis er jeg som en ældre person ikke den første, der mister nerverne og trykker på sælg-knappen. Måske burde jeg dog skifte fra at være en såkaldt “evighedsholder” til mere aktiv porteføljeforvaltning. Dernæst er jeg spændt på Orion Pharmas Q3-regnskab, da jeg allerede nu har lyst til at trykke på sælg-knappen og realisere fortjenesten fra det klart grønne medicinalselskab i porteføljen.

Redigering: Kontrol af ordlyd

1 Synes om

Jeg ved ikke, om Nordea har større problemer, men Bill Browder er ikke en typisk tom snakker.

Browder arbejdede i Rusland i lang tid, og Magnitskij-undersøgelserne og -loven er blevet taget alvorligt i USA, Canada og Storbritannien. Jeg tror ikke, at han er ude efter penge ved at shorte nogen, men fortsætter sit korstog mod Putins korrupte regime. Jeg anbefaler at læse bogen “Red Notice”.

4 Synes om

Nu er det bekræftet, at der kommer en udfordring fra Browder.

Nordea er faldet tæt på otte, og mange er nok fristet af det forventede udbytteafkast på hele 8,6 % samt det faktum, at selskabet ikke længere handler meget over bogført værdi (7,92 EUR pr. Q2’18 rapport). Da selskabet er så populært og derudover har Wahlroos’ kvalitetsstempel, bliver man i hvert fald ikke stemplet ved at købe Nordea.

Samtidig tager man dog, udover risikoen for mistanke om hvidvask, en stor portion makrorisiko. En betydelig del af Nordeas indtægter kommer fra gebyrindtægter inden for kapitalforvaltning, hvilket er en cyklisk branche, og som er blevet kompenseret af stabile, men i nulrenteomgivelser lave, renteindtægter.
I lånevirksomheden er risici generelt asymmetriske: En solid låntager betaler intet ekstra udover renten, hvilket betyder, at opsiden ved lån er begrænset. Nedsiden er derimod præcis 100 % pr. lån.

Jeg siger ikke, at en investering til nuværende priser ikke kan være god på et eller andet tidshorisont, men jeg undrer mig over dens popularitet i Finland. Dertil kommer digital disruption, som gnaver hist og her..

Edit: Resultatet kommer onsdag.

5 Synes om

Jeg betragter Nordea som et vækstfirma: egenkapitalen pr. aktie vokser hvert år, og Nordea opnår et stabilt ROE-afkast på ca. 11% på denne kapital. Jeg kender ikke banksektoren godt nok til at sige, hvilken forbindelse der er mellem disse. Nordea led ikke engang tab under finanskrisen, men måtte foretage en betalt aktieemission for at styrke kapitalbufferen. Banken er en af de stærkeste i hele Europa, og jeg har i hvert fald tillid til, at Wahlroos har styr på disse økonomiske anliggender.

Det kan være, at jeg har et blindt punkt her. Jeg ser bare ikke særlig store operationelle risici. Stigende renter ville kun være en god ting. I 2009 var lånebeholdningen (282411 mio. EUR + 18555 mio. EUR) = 301 milliarder (lån til offentligheden + til banker). I resultatopgørelsen var lånetabene 1,39 milliarder. EPS 0,60 EUR.

Jeg kan virkelig ikke sige det med sikkerhed, men er bankens solvens ikke også vigtig for bankens lånekunder? Kan en presset bank kræve sine tilgodehavender betalt - en solvent bank ville ikke gøre dette? Jeg forsøgte at finde information om dette og er taknemmelig, hvis nogen kan give et link.

Worst case scenario er finanskrisen med 0,60 EPS og renteindtægterne er på lavpunktet. P/E 10 er ikke dårligt. Dette er et af de få selskaber, hvor jeg ser en positiv forventningsværdi for aktieinvesteringen i fremtiden.

4 Synes om