Nokian Renkaat Oyj

Jep. Fabrikken er afgrænset med gult nederst på kortet, og lager-/logistikcentret er afgrænset med grønt øverst på kortet.
Desuden har Tyres erhvervet yderligere jordområder (rødt) lige til venstre for fabrikken (så vidt jeg husker ca. 5 hektar), som der sandsynligvis også er planer i gang for.

IMG_4495

21 Synes om

Nokian Dæks logistikchef [Miikka Kunnari] svarer via e-mail

I Nokia bygges der et lager til personbilsdæk, som er højt automatiseret.

”På Nokian Dæks russiske fabrik stod der i 2021 et dæklager udstyret med topmoderne teknologi færdigt

Det automatiserede dæklager muliggør ud over effektiv lastning og opbevaring af dæk også automatisk identifikation af lagerplaceringer og forsendelser af individuelle produkter. Det unikke ved det nye automatiserede lager er, at alle dæk opbevares stående, uden yderligere emballage, og lagerenheden er ét dæk, ikke et bur eller en palle. Den nye teknologi gør det muligt at øge lagerkapaciteten i området med 2,3 gange sammenlignet med den traditionelle metode.”

26 Synes om

Der var kommet en meddelelse i e-mailen i dag kl. 10.00 :slight_smile:

Nokian Renkaats nye fabrik i Rumænien starter dækleverancer

Nokian Renkaat Oyj Pressemeddelelse 28.3.2025 kl. 10.00

Nokian Renkaat starter dækleverancer fra sin nye fabrik i Rumænien. De første leverancer via Nokian Renkaats distributionscentre til centraleuropæiske kunder og forbrugere er vinter- og all season-dæk. Fabrikken er strategisk placeret tæt på forbrugere og kunder i Central- og Sydeuropa og fokuserer primært på produktion af personbilsdæk til disse markeder. Fabrikken er verdens første fuldskala CO2-neutrale dækfabrik og anvender den nyeste teknologi inden for dækproduktion.

“Dækleverancerne fra vores fabrik i Oradea, Rumænien, startede denne uge. Den første lastbil fyldt med dæk produceret i Oradea forlod fabrikken for at transportere dækkene til vores distributionscentre og senere til vores kunder og forbrugere i Central- og Sydeuropa. Fabrikken, som er verdens første fuldskala CO2-neutrale dækfabrik, styrker vores evne til at servicere vores forbrugere og kunder i Central- og Sydeuropa og derudover, samt understøtter vores vækst.

At nå denne milepæl på under to år siden grundstenen blev lagt, er en betydelig præstation for os, og jeg er meget stolt af Nokian Renkaats team, som har arbejdet hårdt for at gøre dette muligt. Jeg vil også takke alle vores partnere og de rumænske myndigheder, som har hjulpet os undervejs,” siger Nokian Renkaats administrerende direktør Paolo Pompei.

Den første nye dækmodel, der produceres i Rumænien

Virksomheden lancerede for nylig Nokian Tyres Seasonproof 2-dækket, som er den første personbilsdækmodel, der produceres på den rumænske fabrik. Størrelserne i all season-produktudvalget til moderne personbiler, SUV’er og crossover-modeller vil være tilgængelige for centraleuropæiske forbrugere inden efteråret 2025. Dækket tilbyder førsteklasses sikkerhed på sne- og sjapoverflader samt ydeevne og en jævn kørsel om sommeren. Nokian Tyres Seasonproof 2 indeholder op til 38 procent vedvarende, genanvendte og ISCC PLUS-certificerede materialer*. Dækket er virksomhedens første kommercielt producerede produkt, hvor en så stor del af råmaterialerne er vedvarende og genanvendte. I de kommende måneder og år vil virksomheden lancere nye produkter produceret i Rumænien til centraleuropæiske bilister.

Nokian Renkaats fabrik i Oradea, Rumænien

Prisbelønnet fabrik

Grundstenen til den rumænske fabrik blev lagt i maj 2023, og det første dæk blev produceret på fabrikken i juli 2024. Siden da er fabrikken allerede blevet tildelt tre prestigefyldte priser:

• Pris for årets miljøpræstation, branchebidrag ved Tire Technology International Awards for Innovation and Excellence 2025
  • Business Reviews pris for den mest indflydelsesrige investering i Rumænien i 2025
  • Industry Tomorrows pris for Ansvarlig produktion i Rumænien 2025 i Rumænien

Et team på over 500 professionelle

Den rumænske fabrik er virksomhedens tredje produktionsanlæg udover fabrikkerne i Nokia og Dayton, USA.

Nokian Renkaat har en rekrutteringskampagne i gang i Rumænien, især i Bihor-distriktet, for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Fabrikken beskæftiger omkring 300 medarbejdere. Rekrutteringsprocessen fortsætter, og det samlede antal medarbejdere forventes at være omkring 500, når fabrikken er i fuld kapacitet.

65 Synes om

Og @Rauli_Juva er også med, her er kommentarerne relateret til sagen: Nokian Renkaat: Uusi Romanian tehdas aloitti rengastoimitukset - Inderes

18 Synes om

Nokian Tyres unbothered by President Trump’s auto tariffs. Here’s why.
Denne nyhed om Nokian Tyres blev delt på et andet forum, og Pompeis tanker er, at tolden ikke vil påvirke Nokian Tyres væsentligt, fordi dækkene fremstilles i USA.

14 Synes om

Artiklen nævner også den amerikanske fabriks stærke eksport til Canada. Hvor sælges de dæk, hvis handlen i den retning forstyrres? Hvordan påvirker inflationen forårsaget af told den amerikanske efterspørgsel?

Og så er der selvfølgelig også spørgsmålet om, at hvis salget fra de amerikanske fabrikker til Nordamerika forstyrres, og dæk eksporteres til Canada fra Europa, hvilke udfordringer det så skaber for kapaciteten hos de forskellige produktionsenheder.

16 Synes om

Der kan opstå et lignende ræs, som Soomi-Viborg var i sin tid.
Det vil sige, at man kører til et andet land med slidte dæk og får monteret billige dæk og kører tilbage. Samtidig tager man vodka, billig mousserende vin og syltede agurker med. Fra Amerika ved jeg ikke, hvad canadierne tager med, iPhones?
Sæt et hegn op, så vil folk og varer bare finde en anden vej udenom.

5 Synes om

Der er også en ny artikel:

Der er i hvert fald stor tillid til arbejdet. Godt, godt.

28 Synes om

Kort sagt er tarifferne en lotterigevinst for Nokian Tyres. Det er værd at se, hvilket firma der i dag er den mest stigende aktie på NYSE’s hovedliste og hvorfor. Bildæk importeres til USA for omkring 20 milliarder om året, og hovedkonkurrerende lande blev lige pålagt 24-46% ekstra told. Nokian Tyres’ konkurrenceevne og prisstyrke vil helt sikkert forbedres på det amerikanske marked, hvis tolden forbliver i kraft.

10 Synes om

Jeg ville nu ikke tale om en lotterigevinst, når nu udfordringerne er svækkende forbrugertillid, mulige udfordringer for den canadiske eksport osv.

OP skrev i dag i sin oversigt Trump-toldenes indvirkning på indenlandske virksomheder: “For Nokian Tyres er effekten efter vores vurdering relativt neutral. Selskabet har lokal produktion i USA, men eksporterer en del vinterdæk til USA fra Finland. Efter vores opfattelse har de fleste konkurrenter både lokal produktion i USA og import til markedet.”

15 Synes om

Du kan kalde det, hvad du vil, men en lottogevinst vil det under alle omstændigheder være, når vi taler om en betydelig forbedring af konkurrenceevnen på markedet.

Jeg ville ikke være særlig bekymret for forbrugertilliden, da bildæk er en nødvendighedsvare, som man er nødt til at udskifte, når de gamle er slidt op. Prisen på billige dæk vil stige markant, og Nokian dæk, som et dæk i mellempriskategorien, vil øjeblikkeligt drage fordel af denne udvikling. Det canadiske marked er en ubetydelig lilleput sammenlignet med USA, og fremover er det sandsynligt, at salget på hovedmarkedet vil vokse så meget, at hele fabrikkens kapacitet om ønsket kan sælges til det amerikanske marked. Desuden er alle vinterdæk solgt til Canada hidtil blevet produceret i Finland, hvilket betyder, at eventuelle canadiske modtariffer ville gælde for det nordamerikanske all-season sortiment, som ikke produceres uden for USA. Der er endnu ingen information om modtariffer, men jeg ville anse canadiske tariffer, der dækker alt eller er rettet mod bildæk, for at være ret usandsynlige.

Og hvad angår OP’s analytikervurderinger, så stoler jeg i hvert fald mere på Mr. Marked, som i dag fortæller, at fabrikskapaciteten i USA, især inden for bildækproduktion, vil øge producentens rentabilitet markant.

7 Synes om

Man kan selvfølgelig bilde sig selv ind, hvis man vil, at dæk fra et relativt ukendt mærke nu pludselig bliver revet væk i USA, og alt er godt. Ligesom man også kan tro, at forbrugernes strammere købekraft ikke ville påvirke salgets prisdrevethed.

Det canadiske marked er ikke en lilleput for Nokian Renkaat, og fra fabrikken i USA er det meningen at producere dæk også til de lokale markeder. Tiden vil så vise, om man kan komme videre med det mål uden forstyrrelser. Hvis den produktion erstattes af europæisk produktion, er det ikke helt problemfrit, når man tænker på den mest optimale møde mellem virksomhedens forskellige fabrikkers produktion og markederne.

Man må sandelig tro på Hr. Marked, og Nokian Renkaats aktie var i dag faldet med omkring tre procent. Lad os se de nye tal i morgen igen, hvis man vil stirre på dagskurserne. Efter min mening har den store historie ikke ændret sig, men der er dog opstået nye udfordringer for NR, i hvert fald på kort sigt.

Grundlæggende er der usædvanligt få vindere i disse handelskrig og toldsatser.

23 Synes om

Besked blev flettet ind i tråd: Forespørgsler, forfærdelse og lovprisninger om kurser og deres ændringer (Del 3)

Du gentager som sædvanlig dine egne fejlagtige påstande og ignorerer alle argumenter, der er blevet fremlagt for dig. Det er selvfølgelig ikke nyt, men det gør diskussionen ekstremt tung.

I hvert fald
-Nokian Renkaats relative konkurrenceposition forbedres drastisk, når mange konkurrenter modtager straffetold på 24%-36%. Dette fremhæves, når forbrugertilliden er lav.
-Der er ingen synlige forstyrrelser i salget til Canada. Vinterdæk er hidtil blevet solgt fra Finland. Og markedets størrelse er naturligvis ubetydelig sammenlignet med USA’s potentiale.
-Markedet værdsætter ikke Nokian Renkaat baseret på amerikanernes fremtidige indtjeningsevne, i hvert fald ikke i øjeblikket, da analytikerne endnu ikke har forstået, hvad der sker. Værdiansættelsesforskellene vil blive korrigeret, når situationen stabiliseres.

1 Synes om

Det er selvfølgelig helt omsonst at diskutere med dig, men af hensyn til meddebattørerne vil jeg minde om, at CEO Paolo Pompei netop har fortalt om forberedelserne til, at forsyningskæden til Canada skulle blive forstyrret. “Nokian Tyres har en fleksibel forsyningskæde, så hvis Canada ikke kan forsynes fra USA, vil det blive leveret fra Europa,” lød direktørens kommentar frit oversat fra finsk. Det vil sige, at der tydeligvis udføres risikoanalyser.

I samme interview understregede Pompei, hvordan salget fra den amerikanske fabrik bygger på nordamerikansk distribution, inklusive en betydelig eksport til Canada. Dette på trods af, at vinterdæk eksporteres til Canada fra Finland.

Nokian Tyres er ikke den eneste dækfabrik, der opererer i USA, og med hensyn til kendskab har de stadig et langt stykke arbejde foran sig. Blot produktion skaber ikke salg. Dette er netop, hvad man bør forstå, hvis man efterlyser forståelse for forbrugervirksomheder.

I stedet for at se markederne og analytikerne som værende forkerte og lulle sig ind i drømme, bør man seriøst overveje virksomhedens udfordringer og risici. Dette gælder for enhver investering, da Nokian Tyres ikke er et særtilfælde her. Og især bør man opgive ‘tariffer er en lottogevinst for Nokian Tyres’-drømmen. Den finurlige hørhåredes narrestreger forårsager skade og smerte for den ene virksomhed efter den anden og svækker forretningsmiljøet.

Men mon ikke dette er nok fra min side denne gang.

22 Synes om

Du brugte i høj grad dine tidligere beskeder og halvdelen af din seneste besked til at rase over tilsyneladende selvopfundne udfordringer med eksport til Canada. Kan du fortælle, hvad de kendte udfordringer med eksport til Canada nu er? Og hvordan relaterer de sig til denne diskussion på nogen måde?

I dagens nyheder og i mine egne kommentarer handler det ikke om Canada, og jeg er heller ikke opmærksom på, at der er sket nogen ændring i den henseende de seneste dage. Hvad angår USA, er Nokian Dæks konkurrenceevne vokset markant, og dette er efter min mening den største nyhed for Nokian Dæk denne uge. Markedet er stort, importen har været enorm, og produktion inden for toldmuren vil uundgåeligt opnå en betydelig konkurrencefordel fremover.

I USA importeres knap 40% af eftermarkedsdækkene fra udlandet. Når der pålægges disse nye 24-46% importtold for de primære importlande, vil dækpriserne generelt næsten helt sikkert stige, og rentabiliteten for fabrikker, der opererer inden for toldmurene, vil samtidig forbedres. Sandsynligvis vil også volumenerne på disse fabrikker stige, hvilket yderligere forbedrer rentabiliteten af fabriksproduktionen. Kapaciteten på Nokians Tennessee-fabrik har været under 2% af eftermarkedsbehovet. Under disse skiftende konkurrenceforhold burde det ikke være særligt svært at sælge kapaciteten fuldt ud på fabrikkens hjemmemarked med bedre rentabilitet end tidligere.

Jeg har ikke ejet aktier i Nokian Dæk i lang tid, men jeg overvejer det måske i lyset af de seneste nyheder. Der er naturligvis ikke tale om noget ønsketænkning, men nationaløkonomiens og industriel økonomis grundlæggende principper, som i lyset af den nuværende viden begge understøtter Nokian Dæks positive rentabilitetsudvikling på det amerikanske marked.

1 Synes om

Amerikanske gummibønder tjener guld, når der snart bages bagels i Dayton i fire skift..

Daytons råvarer kommer fra Asien, især fra Malaysia og Indonesien. Nogle har endda været via europæiske havne. HVIS toldsatserne forbliver i kraft og også gælder f.eks. gummi, vil produktionsomkostningerne stige, i hvert fald for råvarernes vedkommende. Inflationen stiger, og købekraften forringes, og på grund af dette antager jeg, at det er mellemprispunktet, der lider mest. De rige køber, uanset hvad det koster, de fattige køber de billigste.

12 Synes om

Der er en interessant og mangefacetteret situation under opsejling. Det er svært at vurdere, hvordan vi kommer igennem dette og i sidste ende ud - og hvordan konkurrencesituationen vil forme sig undervejs.

Nokian Dæk har kæmpet i bunden af en mudret grube i et par år og bygget stiger derfra, jeg har svært ved at se, at et negativt scenarie længere ville bringe meget dårligt i forhold til det potentielle gode, som der er bygget fundament for de seneste år. På min egen radar bliver “risk/reward” attraktivt, selv midt i toldkaosset, og derfor er dette stadig i porteføljen.

Q4/2025 er afgørende for mig, hvis det, trods Rumænien, stadig går galt, så løber Sissi tør for tålmodighed. Forventningerne til en ordentlig vending er så høje netop på det tidspunkt, at det skal lykkes, ellers synger ærens hane ikke.

6 Synes om

Jeg vil prøve at åbne op for mine tanker om told:

• Den eneste let synlige direkte effekt er tolden på dæk eksporteret fra Finland til USA, men dette volumen er efter min mening ret lille set i forhold til virksomheden som helhed.
  • Den vigtigste importerede råvare, dvs. naturgummi, er uden for tarifferne.
  • For dæk produceret og solgt i USA er dette naturligvis positivt, som @Putteri argumenterer. Der importeres faktisk mange dæk til det amerikanske marked, og Nokian Renkaat får en klar konkurrencefordel her. Distributører og forbrugere vil helt sikkert begynde at interessere sig mere for indenlandsk producerede dæk, hvis/når importdæk skulle rammes af store prisstigninger. Samtidig kan Nokian Renkaat næppe foretage store prisstigninger og vinde markedet, men det er klart et plus for både volumener og rentabilitet med hensyn til den lokale produktion i USA.
  • Dæk, der går fra USA til Canada, er så vidt jeg ved, i hvert fald endnu ikke underlagt handelsbarrierer; den generelle forvirring i bilindustrien påvirker ikke disse væsentligt, da de går til eftermarkedet. Størrelsen af dette volumen er heller ikke kendt, men efter min mening sælges størstedelen af USA’s produktion i USA, og fra Europa kan man så levere til Canada, som det er blevet gjort i årevis før opførelsen af USA-fabrikken.
  • Efter min mening er dæk dog ikke en nødvendighedsvare, men et diskretionært køb, der kan udskydes, så hvis den amerikanske forbruger bliver hårdt ramt, kan dette vise sig negativt i markedsefterspørgslen.

Så jeg ville snarere være på den positive side med hensyn til effekterne for Tyres, men de er dog primært indirekte. Situationen er naturligvis meget dynamisk i mange henseender, så der kan være noget, jeg ikke har forstået, og situationerne vil næsten helt sikkert ændre sig hurtigt fremover.

EDIT: her glemte jeg en væsentlig grundlæggende ting, nemlig at Nordamerika sidste år udgjorde godt 20% af omsætningen, og af produktionskapaciteten vil USA-fabrikken udgøre omkring en fjerdedel, når den rumænske fabrik er i fuld drift.

95 Synes om

USA’s importtariffer kan gavne Nokian Tyres, siger selskabets nye administrerende direktør Paolo Pompei i et interview offentliggjort torsdag til den amerikanske avis The Tennesean.(Nokian Renkaiden toimitusjohtaja itsevarmana kauppasodasta yhdysvaltalaislehdelle)

14 Synes om