Baserat på en nylig videobrukardisch… förlåt, videobaserad intervju anade jag att en Inderes-bevakning av bolget antagligen är på väg. Jag tänkte för övrigt att riktkursen säkert kommer att ligga på en viss försiktighetsprincip i stil med 2,2–2,5 euro. Som analytiker skulle jag nog själv också köra på en försiktig linje – som småsparare har jag rätten att vara mer optimistik och noterar med glädje att en del av min köporder på 2,49 gick igenom idag. Jag köper gärna mer också.
Jag lägger till kommentarer om bolagsrapporten i den här tråden i takt med att jag hinner titta igenom den.
Vi börjar med en uppenbar observation. Nokian Panimo framstår förvisso som dyr jämfört med många stora branschkollegor, och det ändras inte, men vid en jämförelse med inhemska Olvi borde man enligt mig skilja på Olvis skenbara resultatstatus och situationen där försäljningen i Vitryssland har rensats bort från siffrorna. Här är OP:s tabell:
Bryggerirabatt för småskalig produktion (pienpanimoalennus): Om lanseringen av alkoholfria öl lyckas nästa år funderar jag på möjligheten att bolaget antingen delvis eller helt kan ersätta folköl (ykkösolut) med dessa produkter. Folkölens andel av den totala försäljningen är naturligtvis inte enorm, men folkölet förbrukar gränserna i liter för småbryggerirabatten, vilket inte alkoholfri öl gör. Det skulle kunna ge lite extra handlingsutrymme.
Skulle någon kunna sälja in Nokian Panimo till mig som ett investeringscace? Det som främst oroar mig är tillväxtgränserna kopplade till skattelättnaden för mikrobryggerier. Resultatet bygger ju nu rent ut sagt på skattelättnaden.
De fasta kostnaderna är enorma inom branschen. Volymtillväxten borde inte synas särskilt mycket som en kostnadsökning för Nokian Panimo, vilket å sin sida kompenserar för förlusten av subventioner. Jag ids inte ge några större exempelsiffror, eftersom de antagligen omfattas av mitt sekretessavtal (jag har inte arbetat på Nokian Panimo). Utifrån den information jag har är jag ändå ganska säker på att Nokian Panimo fortfarande har goda chanser att öka volymen utan några större investeringar i själva produktionen.
Problemet uppstår om man ökar volymen med kontraktsbryggning (sopimusvalmistus) som har en liten marginal, i likhet med min tidigare arbetsgivare. Då kan det vara mer lönsamt att producera mindre, eftersom varje extra liter förlorar mer i subventioner än den genererar i täckningsbidrag.
Även om ingen faktiskt frågade mig, så kommenterar jag ett par punkter
Håller med. Problemet är bara vad man rensar bort därifrån, det vill säga om man antar att marknaden värderar Vitryssland till noll eller något annat, och hur man förhåller sig till kontanterna där. OP bevakar Olvi så de kan väl utifrån egna uppskattningar ge multiplar, men en helt marknadsbaserad Olvi utan Vitryssland-multipel går inte att få fram, därför finns den inte med i vår analys.
Efter de kommande årens investeringar ligger ölkapaciteten redan nära mikrobryggerigränsen på 15 miljoner liter (även om en del i framtiden kommer att vara alkoholfri, vilket inte räknas med i gränsen), så någon märkbar ökning av den utrymmeskrävande ölkapaciteten behövs enligt mig inte på 2030-talet. Om jag minns rätt har även bolaget kommenterat någonstans att det finns tillräckligt med utrymme på tomten, det finns ju till exempel en ganska stor del parkeringsplatser framtill just nu.
Bolaget investerar ju faktiskt ganska kraftigt i produktionen de kommande åren, så det påståendet stämmer inte för tillfället. Däremot när de investeringar som planeras för de närmaste åren är slutförda.
Nej, lagerinvesteringen gjordes 24-25, nu investerar man i produktionen, vilket framgår av pressmeddelandet nedan. Trots rubriken handlar investeringen om mycket mer än bara utrustning för alkoholfri öl.
Investerar inte Nokian Panimo (Nokia Bryggeri) enbart i logistik för tillfället? Själva produktionen är väl, enligt min uppfattning, på en ganska bra nivå jämfört med branschen i allmänhet? De kan förstås tänkas behöva en ny tappningsmaskin och mer jäsugnsyta (jäsjaktillgång).
[quote="Rauli_Juva, post:315, topic:59428"]\nEfter de kommande årens investeringar ligger ölkapaciteten redan nära mikrobryggerigränsen på 15 miljoner liter (en del går förvisso i framtiden till alkoholfri öl, som inte räknas med i gränsen), så någon märkbar ökning av den skrymmande ölkapaciteten behövs enligt mig inte under 2030-talet. Om jag minns rätt kommenterade bolget också någon gång att det finns tillräckligt med utrymme på tomten, det finns ju till exempel en ganska stor bit parkeringsplats framför för tillfället.\n\n[/quote]\n\nJag ser en stor tillväxtpotential i just alkoholfri öl. I Finland ligger andelen alkoholfri öl av totalkonsumtionen på omkring 2 %, medan vi i EU verkar ligga på över 8 %, och i vissa länder ännu betydligt högre.\n\nSamtidigt som tillväxtpotentialen är enorm finns det också utrymme på marknaden. Många budgetalternativ smakar ungefär som diskvatten (endast en liknelse; jag har inte tillbringat provningskvällar med att avnjuta diskvatten) och när det gäller kvalitetsprodukter möter vanliga konsumenter en prisgräns. Om Nokian Panimo lyckas med alkoholfri öl på samma sätt som man har lyckats med alkoholhaltig öl, det vill säga tillräckligt bra och tillräckligt prisvärt, är tillväxtmöjligheterna med det kända Keisari-varumärket stora.\n\nNär jag funderar på produktionen under 2030-talet med avseende på utrymmesbegränsningar flyttas resonemanget naturligtvis snarare till slutet av decenniet än till början. Tomtens storlek väcker funderingar inte bara kring hur mycket byggnader som ryms där, utan också kring hur mycket lastbilstrafik som ryms vid lagret.\n\nDet vore förstås ganska intressant att veta vilka litervolymer det nya lagret skapar förutsättningar för, med tanke på att konsumtionen är koncentrerad till vissa månader. Den starka ökningen av antal produktnamn underlättar knappast situationen.
Just det. Jag glömde helt bort den här investeringen i produktionen av den nyare alkoholfria oljan… Det är sant, man har faktiskt varit tvungen att investera ännu mer i produktionen.
Jag blev faktiskt förvånad över detta på sin tid, eftersom jag trodde att de redan hade haft förutsättningar för detta. Det är alltså möjligt att jag också har fått en alltför positiv bild av många andra saker relaterade till fabriken, och att det finns en hel del uppdämt underhållsskuld (investointivelkaa) i hörnen.
Jag är också mycket förvånad över hur stora bolagets logistikinvesteringar är. Detta är inte nödvändigtvis negativt i sig, men bolaget tror verkligen på en mycket betydande volymtillväxt med den investeringen.