Grattis:
Han är en bra VD. Och en särskild notering om att han förtjänar ett tack även från småsparare tack vare de tydliga och ärliga svaren på investerarfrågorna under resultatrapporterna.
Grattis:
Han är en bra VD. Och en särskild notering om att han förtjänar ett tack även från småsparare tack vare de tydliga och ärliga svaren på investerarfrågorna under resultatrapporterna.
@Karo_Hamalainen intervjuade Nokian Panimos vd Janne Paavola ![]()
Nokian Panimo slog till med starka tillväxtsiffror för det första kvartalet: antalet sålda liter ökade med hela 22 procent.
Den techbolagsliknande tillväxten förklaras delvis av påskens infallande. I år inföll påsken i början av april, vilket innebar att huvuddelen av påskförsäljningen skedde i mars. Det verkar ändå tydligt att Nokian Panimo växer och tar marknadsandelar.
För innevarande år guidar bryggeribolaget dock endast för tillväxt, utan närmare specifikationer. Det låter blygsamt.
”När vi tittar på tillväxten speglar vi den starkt mot våra strategiska mål: en omsättning på över 20 miljoner euro senast år 2029”, säger Nokian Panimos verkställande direktör Janne Paavola och tillägger att tillväxten inte nödvändigtvis sker linjärt.
Att nå 20 miljoner euro från fjolårets cirka 13 miljoner euro innebär en tillväxt på över 50 procent på fyra år, det vill säga i snitt drygt tio procent varje år.
Särskilt vädret under försommaren är exceptionellt viktigt för bryggeriernas försäljning och resultat.
Enligt Janne Paavola har vädret under sensommaren inte längre lika stor betydelse. Om folk har börjat grilla, konsumera drycker eller äta glass i början av sommaren, fortsätter de med det beteendet även om vädret blir sämre.
”När vi talar om procentuell utveckling kan vädret ha tvåsiffriga effekter”, säger Paavola.
I samband med börsnoteringen tog Nokian Panimo in kapital för tillväxtinvesteringar. Av dessa var logistikcentret, som togs i bruk förra sommaren, redan då under färdigställande. Detta center besöks i avsnittet ”Karon Grilli på plats”. I avsnittet görs efter intervjun en fabriksrundtur i Nokian Panimos produktion, hela vägen från maltlagret till deras tap room och butik.
Av årets fjorton nya produktlanseringar under början av året var majoriteten riktade mot andra dryckeskategorier än öl. Nokian Panimos läskedrycker har sina egna fans, och i produktutbudet ingår även cider och long drinks (lonkero).
Inom mocktails, det vill säga alkoholfria cocktails, är Nokian Panimo marknadsledare enligt Paavola. Som ett nytt produktområde har Nokian Panimo börjat tillverka kolsyrat smaksatt vatten på burk.
Att öka andra produktkategorier än öl är gynnsamt för Nokian Panimo även för att lagstiftningen sätter en gräns för ölförsäljningen: förutsättningen för status som mikrobryggeri, och den skattefördel det medför, är att den årliga produktionen av alkoholhaltigt öl understiger 15 miljoner liter. Fjolårets ölvolym kan fördubblas innan man börjar närma sig den gränsen.
När jag öppnade nyheten tänkte jag att Nokian Panimo knappast hade klarat sig i det här sammanhanget.
(länk: Suomen paras olut | HS.fi )
Men se på den, Biere Blanc hade vunnit kategorin för veteöl.
Karon Grilli var trevlig att lyssna på och VD:n körde som vanligt igenom hela setet med en mycket tydlig stil.
Själv fyllde jag på lite med mina småslantar.
När det nu återstår mindre än 7 000 stycken av säljsidan på 50 000, väntas intressanta stunder inför midsommar. Kommer vi över nivån 2,50 € för första gången på länge?
Längs vägen har det enligt min mening inte hörts annat än positiva nyheter, allt från produktlanseringar till vädret.
Man behövde inte vänta länge. Även om kursen inte direkt rusar iväg nu, är det trevligt att den massiva säljordern i den övre änden av säljsidan har betats av.
Intervjun som gjordes av @Karo_Hamalainen var bra och gav ny information även för en investerare som, åtminstone enligt sig själv, har följt bolaget ganska aktivt.
Även om vi inte befinner oss i en diktläsningstävling, uppmärksammade jag som vanligt inte bara orden utan även uttryckssättet. Enligt min mening talade VD:n allt starkare om produktionen av alkoholfri öl, och därför tror jag att en investering i utrustning för alkoholborttagning mycket väl kan vara ett projekt i nära framtid. Att rampa upp produktionen tar förstås sin tid, så vi pratar inte om produktlanseringar i det omedelbara nuet.
Utanför intervjuns teman gissar jag att även anskaffningen av solpaneler kan bli aktuell snabbare än väntat. Som jag har förstått det har deras verkningsgrad förbättrats enormt, och även förändrad lagstiftning skapar sitt eget tryck. Nokian Panimo lär dessutom verka inom Elenias eldistributionsområde, vilket som bekant är en dyr historia. Lönsamhetskalkylerna talar alltså mer för en investering än om fabriken hade legat på till exempel Tammerfors-sidan.
Kan vi byta euro/mark mot aktier i Nokian Panimo? Prisfluktuationerna är minimala.
Det ska bli intressant att se bryggeriets prestationer framöver. Jag vet inte vilken typ av produktionskunnande som finns i Nokia, men när det gäller skalbarhet inom bryggeribranschen är det viktigt att göra de stora dragen tillräckligt tidigt.
Alko har tydligen tagit in Keisari Lager i sitt sortiment, och den finns nu på hyllorna i 278 butiker. Det innebär att bryggeriet nu är representerat på Alko även i kategorin för lågprislager.
Det finns nu fyra sorters Keisari-öl i Alkos breda distribution (=tillgängliga i 276–287 butiker). Dessutom finns samma antal mocktails från Nokia hos Alko, dock med ett mer begränsat butiksutbud.
I jämförelse med den mest uppenbara konkurrenten Laitila, ligger Nokias distribution hos Alko bra till. Av Laitilas produkter är det endast en öl som har massdistribution hos Alko. Utöver den finns tre av fabrikens ölsorter tillgängliga i omkring tio Alko-butiker.
Alkos ölförsäljning rör sig årligen kring ett par miljoner liter, så dess betydelse är givetvis begränsad. Å andra sidan, medan Alkos totala försäljning sjönk förra året, ökade ölförsäljningen på “långreven” med 8,9 %.
Nokian Panimos produktsortiment expanderar till alkoholfria öl
Nokian Panimo Oyj PRESSMEDDELANDE 25.6.2026 kl. 12.00
Nokian Panimo har fattat ett investeringsbeslut på totalt cirka 7 miljoner euro, vilket möjliggör tillverkning av nya produktgrupper, såsom alkoholfria öl samt olika funktionella dryckesblandningar.
Målen för Nokian Panimos börsnotering som genomfördes 2025 var att påskynda bolagets organiska tillväxtstrategi samt att finansiera tillväxtinvesteringar. Den nu beslutade investeringshelheten omfattar bland annat en i Finland tekniskt unik utrustning för alkoholavlägsning, utrustning för framställning av syrefritt vatten, åtta nya jäsningstankar samt en tunnelpastörisator, som möjliggör för Nokian Panimo att expandera till nya typer av dryckeskategorier.
“Den nu beslutade investeringen är en fortsättning på genomförandet av Nokian Panimos tillväxtstrategi, och jag är mycket entusiastisk över att vår Keisari-produktfamilj expanderar till alkoholfria öl. Alkoholfria öl är den enda produktgruppen inom öl där efterfrågan ökar. Vi ser att den ökade efterfrågan på alkoholfria produkter är en del av en bredare trend som betonar välbefinnande och hälsosamma livsstilar, där man allt oftare söker alkoholfria alternativ även inom traditionellt alkoholhaltiga produktkategorier”, säger Nokian Panimos verkställande direktör Janne Paavola.
Nokian Panimos vision är att vara Finlands bästa mikrobryggeri mätt med alla mått
Nokian Panimos mission är att förvandla törst till njutning. Det innebär att utveckla, tillverka och erbjuda konsumenterna högkvalitativa, lättillgängliga bryggeridrycker som erbjuder smakupplevelser. Nokian Panimos mål har varit att tillverka helt alkoholfria öl, det vill säga 0,0 %, genom att kombinera teknik i världsklass med bryggmästarens hantverk.
“I mikrobryggeriers tillverkningsprocesser når man vanligtvis inte ett helt alkoholfritt slutresultat just på grund av utrustningen. Därför fastnade vi på Nokian Panimo för en utrustning vars motsvarighet endast återfinns hos stora internationella aktörer”, säger bryggmästare Jani Vilpas.
“Vi har arbetat med utvecklingen av alkoholfria öl under en lång tid, och som bryggmästare har jag fått se möjligheterna med vår kommande utrustning: en skonsam alkoholavlägsning som sker vid låg temperatur gör det möjligt att smakförändringarna jämfört med alkoholhaltig öl blir mycket små. Karaktären och smakupplevelsen hos det utmärkta Keisari-ölet skapas i det skickligt utförda slutskedet av ölframställningen”, fortsätter Vilpas.
Alkoholfria Keisari-öl i butik under 2027
Den nya utrustningen och ökningen av produktionsvolymen kräver mer utrymme. I slutet av juni inleds arbetet för en ny produktionsbyggnad på Nokian Panimos område. I samma sammanhang genomför bolaget andra utvecklingsinvesteringar för att möta det växande elbehovet och förbättra energieffektiviteten. Dessutom utökar Nokian Panimo kylkapaciteten som ingår i tillverkningsprocessen samt processautomationen.
Arbetet i anslutning till investeringarna beräknas vara färdigt i början av 2027, vilket skulle möjliggöra lansering av de nya alkoholfria ölen i sortimentet under 2027. Nokian Panimos årliga jäsningskapacitet för öl ökar i och med investeringarna från nuvarande cirka 8 miljoner liter till cirka 13 miljoner liter per år.
När det gäller sommaröl har jag givetvis själv föredragit alternativet från Nokia. Fokus för sommarens drickande har dock legat på Minea-smakvatten. Jag har även bjudit grannarna på det, och det har uppskattats av alla från barn i förskoleåldern till seniorer.
Jag beställde några lådor Minea till i slutet av veckan för avhämtning, och idag kom ett meddelande från bryggeriet där de beklagade att lagersaldot nått noll, men att situationen bör vara löst till slutet av veckan. Det är tydligt att även den produkten rör på sig.
Ps. Denna månad ser det ut som att bryggeriets aktie får sin piggaste omsättning på ett år. Jämfört med bottennoteringen i januari är omsättningen i stil med femdubblad.
Det är trevligt att se att den livliga aktiehandeln fortsätter för Nokian Panimos del. Efter noteringsmånaden sågs den livligaste handeln nu i juni, och juli ser ut att bli ännu mer aktiv. De större köporderböckerna har visserligen försvunnit och kursen har återigen återgått till nivåerna kring teckningskursen. Men huvudsaken är att verksamheten framskrider.
Jag har följt utvecklingen av Alkos ölsortiment. Produkter från Nokian Panimos mest uppenbara jämförelseobjekt, Laitilan, verkar nu försvinna i stor omfattning från sortimentet – endast Kukko Tosi Tuima finns längre brett tillgänglig på Alko, och övriga öl finns på så få ställen att de troligen försvinner helt från hyllorna när partierna tar slut. Nokian Panimos “Keisari”-öl finns däremot i fyra varianter brett tillgängliga i Alkos sortiment, och deras baslager verkar ha hittat sin väg till sortimentet i nästan alla Alko-butiker. När jag gick förbi butiken i Tammerfors centrum noterade jag åtminstone att de var placerade precis vid kassan, så även placeringen är utmärkt.
Som inköpare är K- och S-grupperna naturligtvis i en egen liga, men nog kan väl även Alko bli en betydande försäljningskanal i samma storleksordning som de mindre butikskedjorna.
PS. Det har återigen varit en del lagerutmaningar i Minea. Jag var visserligen inte och handlade själv nu, utan en granne rapporterade om saken. Förhoppningsvis beror det bara på att försäljningsvolymerna överraskar positivt.
Ägarlistan som uppdaterats av Inderes överraskade denna gång med sin snabbhet. Förhoppningsvis blir detta den nya normen:
Den senaste månaden var för bolagets del en period med aktiv handel. Investeringsfonden UB Suomi verkar ha stått för merparten av de sålda aktierna.
Som en liten notering från ägarlistan kan nämnas att även Seppo Saario verkar ha anslutit sig till skaran av ägare med en position på 6 180 aktier.
Handeln i denna aktie har de senaste dagarna i det stora hela varit sådan att man samlar på sig en ansamling vid nivån 2,50, och sedan töms köpsidan genom stora försäljningar i jämna tusental. Större engångsförsäljningar:
30.7. = 6 000 st
03.8. = 15 000 st
05.8. = 20 000 st
06.8. = 8 000 st
Om dessa alla är UB:s försäljningar, torde det finnas kvar cirka 49 000 aktier.
På fredag är det dags för H1-rapporten. Jag ökade mitt innehav något under månaden, men backade tillbaka med lika mycket som köpen omfattade, då marknadsläget under sommaren har varit uppenbart utmanande och åtminstone för min del överraskande:
I det aktuella förbundets statistik syns inte Nokian Panimos försäljning, men med tanke på medlemsföretagens storlek säger den en hel del om marknadsstämningen.
Här är siffrorna från exakt ett år sedan, då försäljningen bland annat påverkades av dåligt väder:
Jämfört med förra årets svaga H1 är det alltså endast försäljningen av vatten som har ökat, och inte ens den har återhämtat sig till förrförra årets nivåer.
Ur Nokian Panimos perspektiv är en nedgång i marknadens ölförsäljning på ett par procent inget nytt, då sådana år har skådats titt som tätt, och det har inte hindrat bolagets tillväxt. Däremot är nedgången på marknaden för läskedrycker ny. Senast något liknande upplevdes på marknaden på årsbasis var 2016. Å andra sidan, om man betänker att det främst beror på skatteförändringar, kan man tänka sig att slaget är hårdare mot stora förpackningsstorlekar än mot Nokian Panimos små lösa burkar.
UB:s stora försäljningar har verkligen hållit kursen på 2,5 euro, det verkar som att säljvolymen börjar bli riktigt låg, förutsatt naturligtvis att det är UB som ligger bakom all försäljning på 2,5-eurosnivån. Jag förvånas mycket om det finns aktier kvar fram till fredagens H1-siffror. I fredags såldes isberget slut (jag antar att det var UB som sålde) från 2,5-eurosnivån, vilket naturligtvis inte betyder att allt är slut än. När UB väl slutar sälja tror jag att kursen kan stiga tillfälligt, och på fredag får vi se i vilken riktning det bär av därifrån. Jag har själv en känsla av att vi inte behöver bli besvikna på siffrorna, och därför har jag gjort små påfyllningar.
Jag tänker ganska likadant. Min egen portföljvikt är så hög att jag inte vill öka risken ytterligare när det kommer negativa nyheter. Den negativa nyheten rörde visserligen marknaden nu och inte bolaget.
Alla aktier som sålts för 2,5 euro är knappast UB:s försäljningar, men vid stora säljposter kan man med fog anta vem säljaren är. Se mitt tidigare meddelande. Och det är verkligen rimligt att anta att UB:s aktier börjar ta slut.
Utöver säljsidan måste man naturligtvis även tänka på köpsidan. Det kan vara så att när UB:s försäljningar väl är avklarade, är även den största köpaptiten på bolagets aktie för närvarande mättad. Det kan också vara så att Q1:s goda försäljningsvolym har lockat till sig köpare som förväntar sig att försäljningen signalerar en rasande tillväxt för bolaget och att detta sker med god lönsamhet.
Själv är jag vid gott mod vad gäller de starka volymsiffrorna. Det faktum att den synliga kampanjförsäljningen sträcker sig in i Q2, samt att försäljningen av många nya produktlanseringar märks av mer omfattande först då, ger anledning att förvänta sig att Q1 inte var någon enstaka lyckträff. Vad gäller EBITDA skulle jag vara något mer skeptisk, åtminstone när det gäller den övre delen av prognosintervallet.
Det här gick inte precis åt pipan.
“Vår försäljningsvolym växte betydligt snabbare än marknaden med en tillväxt på 22 %. Tillväxten bestod av en ökning på 27 % för öl och 10 % för övriga drycker. Bakom tillväxten låg framgångar med nyheter, den starka ställningen för befintliga produkter och varumärken, samt kampanjförsäljning under senvintern.”
“Marknadsläget var stabilt under det första halvåret då volymen för alkoholhaltig öl sjönk något och andra kategorier uppvisade tillväxt. På marknaden växte smaksatt vatten, energidrycker och alkoholfri öl bra. Vi hamnade helt rätt med lanseringen av den nya produktserien Minea-smakvatten. Även tillväxten på marknaden för alkoholfri öl ger stöd åt vårt beslut att investera i produktion av alkoholfri öl.”
Baserat på mina beräkningar skulle detta med årets resultat och nuvarande takt kunna innebära ett EV/EBIT på omkring 10, vilket är relativt billigt i förhållande till tillväxten. Visserligen har årets goda tillväxtsiffror sannolikt fått lite stöd av en svag jämförelseperiod, det vill säga våren 2025 då vädret var uselt, medan sensommarens väder nu i sin tur har varit svalt jämfört med förra årets långa värmebölja. Oavsett vad har bolaget dock presterat väl i förhållande till marknaden.
Hur mycket har Nokian Panimo i dagsläget möjlighet att öka sina försäljningsvolymer utan ytterligare investeringar? Och då syftar jag på de mer traditionella produkterna. Jag har noterat den nya investeringen som gjorts för alkoholfria alternativ.
"Inom produktionen av blanddrycker leder ökad kapacitet också till bättre effektivitet och därmed bättre marginaler. När det gäller blanddrycker skulle dock en ny förpackningslinje ha störst effekt på både kapacitet och effektivitet.
Att öka jäsningskapaciteten är ett projekt med kort återbetalningstid som kan genomföras flexibelt vid behov. Förutom inköp av nya jäsningstankar krävs en grundplatta, väderskydd samt rördragning.
Nokian Panimos nuvarande jäsningskapacitet räcker för den nuvarande efterfrågan, men för att nå de ekonomiska målen krävs ytterligare investeringar. Dessa har redan planerats inför nästa års säsong och fler kommer att göras även efter det, för att senast år 2029 kunna nå en målsatt omsättning på över 20 miljoner euro."
Här är ett utdrag från min text i december:
Det behövs alltså fler tankar, men inköpen är relativt billiga och snabba att genomföra när behovet väl uppstår.
Många andra investeringsobjekt är dyrare och kräver mer planering.
Nokian Panimo levererade fina tillväxtsiffror.
Utöver siffrorna fick vi även se steg i företagets utveckling, då bolaget under H1 investerade i två nya jäsningstankar och påbörjade ett investeringsprojekt på 7 miljoner euro inriktat på produktion av alkoholfria drycker.
Investeringsnivån är hög i förhållande till företagets storlek, men så ska det också vara med denna tillväxtresa.
Egentligen var den enda lilla besvikelsen att tillväxten främst var koncentrerad till ölsidan, medan tillväxten för övriga drycker låg på “bara” 10 %.
Med en positiv känsla ser jag fram emot resultatpresentationen och sensommaren!