Nokian Panimo - med uppdraget att göra törst till en njutning

Bara för skojs skull tänkte jag sammanställa en sammanfattning om Nokian Panimo baserat på vad jag har läst därifrån och även härifrån. Jag skulle bara göra det för mitt eget nöje, men sedan delade jag det här också för att irritera andra. Dessutom ingår tankar från diskussioner jag har haft och mina egna roliga slutsatser. :slight_smile:

Företaget har vuxit lugnt och säkert, vilket @Omavaraisuushaaste nämnde i sin text om “börsnoteringsemissionen”. Han lyfte också fram hur företaget nästan gick i konkurs som många andra små bryggerier, även om det klarade sig. Man måste naturligtvis komma ihåg att det var länge sedan och företaget som helhet har vuxit väldigt mycket och förändrats.

En mycket konkurrensutsatt bransch, men har uppnått en relativt betydande och stabil position. En optimist skulle tänka tillräckligt stor, men inte för stor för att vara flexibel. En optimist skulle kunna fortsätta med att företaget med sitt sortiment inte är för bulkigt, men å andra sidan inte för snobbigt – inte heller när det gäller priser, det vill säga det är i precis rätt position.

Punktskatten har väckt många tankar här och där, och den gäller å ena sidan bara öl och å andra sidan är öl företagets huvudverksamhet. Citerat från Evlis rapport (mars/2025):

Förlust av skattelättnad är inte en oro för Nokian Panimo för närvarande

År 2024 fick Nokian Panimo en alkoholskatteförmån på cirka 2,2 miljoner euro. Skattesystemet är utformat så att om ölproduktionen når 15,0 miljoner liter, skulle företaget helt förlora denna förmån – vilket skulle leda till en förlust av en skattereduktion på 3,3 miljoner euro. År 2024 var produktionen cirka 6,1 miljoner liter, så ölproduktionen skulle behöva öka 2,5 gånger för att nå denna gräns. Vi ser därför förlusten av skatteförmånen som en avlägsen oro, eftersom denna produktionsvolym enligt vår mening ligger långt bortom horisonten. Dessutom kan produktionen av andra drycker utökas, så den totala tillväxten är inte enbart beroende av ölproduktionen. Företaget har självt uppgett att man avser att förbli ett litet bryggeri, det vill säga målet är för närvarande inte att överstiga en produktion på 15,0 miljoner liter öl.

Diskussioner har också förts om företagets ägare och jag har inget särskilt att säga. Det har varit lugnt åt båda hållen (Inderes insiderhandel-“tabell” (endast för premiummedlemmar):

När man läser trådens meddelanden, de länkade artiklarna och analyserna, verkar det som om man i stort sett är överens om företagets fördelar och nackdelar samt hot och möjligheter. Naturligtvis finns det också tydligare avvikande åsikter åt ena eller andra hållet.

Det som intresserar mig med företaget är att det känns lagom stort, det vill säga tillräckligt stort och tillräckligt flexibelt. Jag föreställer mig att företaget har positionerat sig rätt, det vill säga erbjuder varken för mycket bulkvaror eller för fina dyra drycker. Enligt mina föreställningar kan företaget också tillverka och experimentera med lämpliga produkter för att klara sig även i framtiden.

Företaget är välkänt för många och säkert mestadels i positiv bemärkelse tack vare sina produkter. Det behöver inte direkt konkurrera med bulk och min känsla är att det, förnuftigt lett och tillräckligt stort, kan verka ekonomiskt effektivare än sina mindre konkurrenter även i framtiden (+numera har företaget goda resurser att genomföra allting). Jag vill också nämna att sortimentet innehåller lite bättre “volymdrycker för butiker”, dessutom för sådana som mig tillräckligt bra kvalitetsdrycker som inte är alltför dyra, och sedan även de där “Ferrari/Lamborghini”-dryckerna för dem med bättre smak & för varumärkesuppbyggnad.

Ölförsäljningen har bara ökat något den senaste tiden, men andra drycker har ökat kraftigt (som läskedrycker). Det är intressant att se vad de nya produkterna för med sig och strävan efter nya kategorier, dessutom väcker det intresse hur företagets goda kassa kommer att användas i framtiden.

Denna tråd innehåller många bra inlägg och länkar till bra artiklar och analyser. Kanske bland de enskilda länkade “artiklarna/analyserna” är @JHeiskanens artikel om företaget fortfarande relativt färsk:

Jag har för skojs skull undersökt företaget och dessa texter + sammanställningar är gjorda för mig själv, men jag tänkte dela dem här också. Eventuella fel är antingen mina missförstånd eller mina egna slutsatser - de smartaste tankarna är å andra sidan mestadels sammanställda här och därifrån.

Det har ju varit tal om siffror här, både nyckeltal och värderingsmultiplar, men om någon orkar kämpa mer med dem här till allas glädje - inklusive framtidsscenarier, så vore det trevligt. Mina egna delar jag inte, då de nästan alltid har innehållit “intressanta saker” och/eller tydliga fel. :sweat_smile:

9 gillningar

Laitila byter för omväxlings skull verkställande direktör:

Ur Nokian Panimos perspektiv är det intressant att Laitila är mer återhållsam än tidigare i sina kommentarer gällande en eventuell börsnotering. Det innebär att antalet bryggerier på börsen knappast kommer att öka inom den närmaste tiden.

Ps. Igår svängde jag förbi Keisari-butiken för att hämta hem de bästa aktieägarrabatterna.

15 gillningar

Det var bra med folk på terrassen nyss under kvällens lopp och rabattöl med i bakluckan.

9 gillningar

Var förbi på samma ställe i samma ärenden under dagen. Undrar förresten om den kommande Grill & Chill nu har utvidgats även bakom det nya logistikcentret. Utrymmet räcker ju inte till annars.

Och för att få med åtminstone ett uns av investeringssnack, varför är alla Nokian Panimos alkoholprodukter i halvliterburkar? Månntro det är en logistik- och/eller kostnadsfråga, men för min smak skulle mindre burkar fungera bättre. Det här hade man förstås kunnat fråga på bolagsstämman också. :grin:

3 gillningar

Frågor om tycke och smak. Enligt min mening fungerar en halvliters ölburk bättre som en produkt i lösförsäljning. Flerpack är sedan ett kapitel för sig. Och en ganska stor del av specialölen i butikerna säljs ändå i större burkar eller på flaska.

En notering till, nämligen hur burken utgör en betydande kostnadspost av helheten. Man kan tänka sig att en större burk är ett betydligt mer kostnadseffektivt alternativ när man slår ut det per liter.

10 gillningar

Låt oss hålla tråden vid liv. Om tre veckor, den 13 maj, publiceras en försäljningsöversikt. I samband med detta kommer bryggeriet att berätta om volymutvecklingen under det första kvartalet och ge information om marknadsutvecklingen, men inga finansiella siffror.

Nokian Panimos nya ölsorter Keisari Biere Blanc och Keisari Hinode kom ut till försäljning den 2 februari. Om jag minns rätt nämnde bolaget i samband med resultatrapporten i slutet av februari att dryckerna fanns i cirka 400 butiker, men att butikstäckningen skulle expandera betydligt fram till påsk. Under diskussionerna vid bolagsstämman förmedlades att produkterna har tagits emot väl. Man kan anta att dessa produktlanseringar har en rimlig inverkan på försäljningen under Q1.

Den 10 mars lanserades tio nyheter inom kategorierna vatten, läsk, mocktails, long drinks och cider. Det finns ingen information om utvecklingstakten för antalet försäljningsställen för dessa.

Något som fått mindre uppmärksamhet är att Keisari lager är på kampanjförsäljning i S-gruppen under perioden 4.3–2.5 och syns väldigt tydligt i butikerna, åtminstone i Birkaland-trakten. Och varorna rör på sig. Jag antar att detta kommer att påverka utvecklingen av kvartalets literförsäljning allra mest.

Jag märkte redan förra veckan att det på Evlis webbplats står 3,0 euro som riktkurs för aktien: https://www.evli.com/en/products-and-services/equity-research/companies/nokian-panimo I den senast publicerade rapporten är riktkursen dock 2,6 euro, och jag kan inte komma på vad som annars skulle ha orsakat ett sådant hopp på en månad, så uppenbarligen har de bara slarvat lite vid uppdateringen av webbplatsen.

Eftersom analytiker i sina analyser höftar sina riktkurser genom att snegla på jämförelsebolagens värderingsnivåer, ska det bli spännande att se hur Royal Unibrews kursnedgång på totalt cirka 30 % idag och igår återspeglas i de inhemska bryggeriernas riktkurser. Å andra sidan har Royal före korrigeringen varit ett bolag som värderats till ganska höga multiplar jämfört med sina konkurrenter.

8 gillningar

Jag återkommer ännu till jämförelsebolagens värderingsnivå via de jämförelsegruppstabeller som finns i anslutning till OP:s Olvi-analyser:

I januari i år (Olvis resultatförhandstitt 2.2.2026):

Aktuella siffror (Olvis resultatkommentar 27.4.2026)

En ganska rejäl nedgång. Även om orsakerna till Royal Unibrews nedgång ännu inte återspeglas i vinstprognoserna för åren 2026–2027.

I Evlis prognoser är Nokian Panimos P/E i år syrliga 20 och nästa år 17,1. EV/EBITDA är 8,5 och 7,4. EV/EBIT 12,8 och 11,5.

5 gillningar

Nå, det här passar kanske inte helt perfekt i den här tråden, men det fanns något i den här podden som kan intressera investerare som följer tråden; sådant där “bra att veta”, men som man klarar sig utan. :slight_smile:

Ju mer en produkt tillverkas, desto billigare blir den enskilda produkten – man talar om stordriftsfördelar (stordriftsekonomi). Hur är det möjligt att mikrobryggerier ändå klarar sig? Deras marknadsandel är, beroende på beräkningssätt, 6–8 procent av ölförsäljningen. Bryggerihistorien i Finland har varit en historia av talrika stadgar och regleringar. EU-medlemskapet möjliggjorde fri konkurrens och en boom för grundandet av mikrobryggerier startade. Bryggeributiker fick till en början inte sälja enbart öl, utan det var tvunget att även finnas livsmedel på hyllan. Försäljning och hemleverans till köparens dörr är fortfarande förbjudet – alltså för finländska bryggerier, från utlandet kan man beställa även öl hem till sig. Under de första fria åren grundades cirka 40 mikrobryggerier, men antalet sjönk till hälften på bara några år. Ett nytt uppsving började på 2010-talet. Nu finns det väl över hundra mikrobryggerier. Gäst är Jyri Ojaluoma, styrelseordförande för Pienpanimoliitto (Mikrobryggeriförbundet).

7 gillningar

Rätt bister syn i orderdjupet:

Inderes ansvarar för uppdateringen av listan över Nokian Panimos största ägare, så förändringarna för april syns ännu inte på nätet. Mer flitiga aktörer har redan under fredagen fått siffrorna publicerade.

EDIT: Listan uppdaterades visst. Bland de största ägarna har den före detta VD:n Marcus Kanervas bolag Eurocredit fortsatt sina avyttringar. Däremot fanns ingen förklaring till den rejäla säljordern på cirka 50 000 aktier; den säljordern dök ju upp redan i fredags.

6 gillningar

Efter Laitilan och Nokian Panimo har ekonomiska data för förra året nu publicerats för MBH Breweries Oy, som är det största av de mindre mikrobryggerierna:

Imponerande prestation av ett bolag som länge har plöjt igenom förluster. Omsättningstillväxten förra året var 15,5 % och med en omsättning på cirka sju miljoner euro uppnåddes en rörelsevinst på nästan en miljon.

5 gillningar

Glöm de där tramsiga teknoföretagen från Helsingfors och vänd blicken mot ett riktigt tillväxtbolag. Nya byggnader och tankar reser sig på tomten titt som tätt.

I början av veckan besökte jag bryggeriet för att säkerställa att försäljningen i volym för Q2 utvecklas gynnsamt, och passade på att köpa sex lådor Minea-vatten till aktieägarpris för sommarförrådet. Samtidigt fick jag också bevittna byggundret live.

23 gillningar

IS-läsarna har för omväxlings skull röstat fram sina favoritöl:

Jämfört med förra årets omröstning ökar Sandels försprång på förstaplatsen. Men Nokian Panimos Keisari Lager ligger snyggt på 5:e plats som det klart mest populära småbryggeriölet, med nästan hälften så många röster till som Marsalkka och över hälften så många röster till som Kukko, vilka var de andra småbryggeriölen på TOP10-listan.

Här är IS tidigare läsaromröstning:

Man kan alltid diskutera kvalitet, men resultaten säger något om produkternas kännedom och inbördes attraktionskraft.

4 gillningar

Det är helt otroligt

Själv tänkte jag att vi skulle nå en tillväxt på drygt tio procent vid den här tiden på året. Särskilt med tanke på att januari-februari var utmanande för branschen.

14 gillningar

"Nokian Panimos försäljningsvolym i liter ökade med 22,3 % och uppgick till 2,3 (1,9) miljoner liter. Den starka tillväxten påverkades av att påskförsäljningen i år huvudsakligen inföll i mars, kampanjer i början av året samt historiens största lansering av nyhetsprodukter på totalt 14 stycken.

Under rapportperioden ökade vår försäljningsvolym av öl med 23,1 % och uppgick till 1,6 (1,3) miljoner liter. Enligt statistik från Finsk Dagligvaruhandel (PTY) sjönk den finska ölmarknadens volymutveckling under rapportperioden med -2,3 %.

Inom övriga drycker ökade vår försäljningsvolym med 20,3 % och uppgick till 0,7 (0,5) miljoner liter. Tillväxten för övriga drycker förklaras av nyhetslanseringar samt en god utveckling för befintliga produkter. Vi lanserade i mars en ny serie Minea-smakvatten samt alkoholfria alternativ i våra cider- och long drink-serier. Marknadens försäljningsvolym ökade för läskedrycker med 0,3 % och för vatten med 1,2 % (PTY), medan marknaden för övriga alkoholdrycker var sjunkande (PTY)."

Stark tillväxt, alltså betydligt snabbare än marknaden.

10 gillningar

Vi fick åtminstone lite mer omsättning än vanligt idag, och några tusen aktier rörde på sig från den där säljsidan på drygt 50 000 stycken till priset 2,5 euro. Men i övrigt verkar rapporten inte väcka några större reaktioner.

Som jag ser det kommer de faktorer som förklarar det starka resultatet i Q1, med undantag för påsken, att framträda ännu tydligare i Q2.

6 gillningar

Nästan 12 000 aktier färre, det vill säga drygt 38 000 st, fanns kvar på säljsidan vid stängning på 2,50 €.

Man skulle kunna tänka sig att om vilket företag som helst meddelade att de vuxit med över 20 % på en marknad med nollväxt, så skulle kursen stiga. Särskilt om det finns en bevisad historik av lönsam tillväxt under långa, långa tidsperioder.

Jag blev verkligen överraskad av tillväxttakten, men tydligen pekar de empiriska observationerna från butiksbesöken i rätt riktning. Först var det S-gruppens kampanj, nu verkade det vara K-kedjans tur, till valborg gick det åt mocktails och när det gäller nyheterna har man vid varje butiksbesök sett hyllplatser som antingen håller på att tömmas eller är betydligt glesare än grannplatserna.

Kanske flyger vi under radarn ett tag till, eftersom värderingen faktiskt inte är jättebillig. Men om tillväxten håller i sig på den nivån hela året och det blir en varm sommar, så lär väl kursharcandet ta slut.

Jag har fyllt på lite i taget, ett par aktier åt gången, och fortsätter i samma takt. Det smakar bra.

13 gillningar

Jag rekommenderar att även följa rörelseresultatet och resultatet. Som jag har förstått det behöver NP rejält med investeringar för att möjliggöra tillväxt (lager, tankar, ERP, …). Skalning är inte billigt, utdelningen lär också återspegla detta.

Lagerkapaciteten fördubblades så sent som förra året. Denna månad har ett par nya tankar installerats, vilket på årsbasis torde möjliggöra produktion av ytterligare en miljon liter öl till världen. Kassan sväller fortfarande efter börsnoteringen. Det finns goda skäl att hålla tillbaka utdelningen och bibehålla en snabb tillväxttakt.

Det är glädjande att se att många av de centrala investeringarna är nya, av hög kvalitet och energieffektiva. Och när till exempel avskrivningstiden för tankar är cirka 15 år, torde deras realistiska livslängd vara dubbelt så lång.

9 gillningar

Utdelningen säger en del om noteringskostnaderna. Det var en överraskning för mig att det överhuvudtaget betalas ut någon utdelning.

Tankbilarna betalar å andra sidan tillbaka sig snabbt. ERP-systemet kan vara en mer utmanande uppgift.

Jag anser att bolaget har en förnuftig färdplan för tillväxt. Investeringar krävs naturligtvis, men när omsättningen ökar och lönsamheten ligger på en bra och stabil nivå, är det lätt för ägaren att le.

10 gillningar

Ölfestivalen Suuret oluet - pienet panimot (Stora öl - små bryggerier) startar idag i Tammerfors, och Nokian Panimo finns också på plats:

Förhoppningsvis har Nokian Panimo resurser att delta i evenemang på andra orter i framtiden också. Men detta är ändå bra. Av de fyra största småbryggerierna verkar de vara de enda som satsar på just det här evenemanget. De mindre aktörerna är däremot flitigt representerade på evenemangen.

Ölfestivalens hemsida:

6 gillningar