Bara för skojs skull tänkte jag sammanställa en sammanfattning om Nokian Panimo baserat på vad jag har läst därifrån och även härifrån. Jag skulle bara göra det för mitt eget nöje, men sedan delade jag det här också för att irritera andra. Dessutom ingår tankar från diskussioner jag har haft och mina egna roliga slutsatser. ![]()
Företaget har vuxit lugnt och säkert, vilket @Omavaraisuushaaste nämnde i sin text om “börsnoteringsemissionen”. Han lyfte också fram hur företaget nästan gick i konkurs som många andra små bryggerier, även om det klarade sig. Man måste naturligtvis komma ihåg att det var länge sedan och företaget som helhet har vuxit väldigt mycket och förändrats.
En mycket konkurrensutsatt bransch, men har uppnått en relativt betydande och stabil position. En optimist skulle tänka tillräckligt stor, men inte för stor för att vara flexibel. En optimist skulle kunna fortsätta med att företaget med sitt sortiment inte är för bulkigt, men å andra sidan inte för snobbigt – inte heller när det gäller priser, det vill säga det är i precis rätt position.
Punktskatten har väckt många tankar här och där, och den gäller å ena sidan bara öl och å andra sidan är öl företagets huvudverksamhet. Citerat från Evlis rapport (mars/2025):
Förlust av skattelättnad är inte en oro för Nokian Panimo för närvarande
År 2024 fick Nokian Panimo en alkoholskatteförmån på cirka 2,2 miljoner euro. Skattesystemet är utformat så att om ölproduktionen når 15,0 miljoner liter, skulle företaget helt förlora denna förmån – vilket skulle leda till en förlust av en skattereduktion på 3,3 miljoner euro. År 2024 var produktionen cirka 6,1 miljoner liter, så ölproduktionen skulle behöva öka 2,5 gånger för att nå denna gräns. Vi ser därför förlusten av skatteförmånen som en avlägsen oro, eftersom denna produktionsvolym enligt vår mening ligger långt bortom horisonten. Dessutom kan produktionen av andra drycker utökas, så den totala tillväxten är inte enbart beroende av ölproduktionen. Företaget har självt uppgett att man avser att förbli ett litet bryggeri, det vill säga målet är för närvarande inte att överstiga en produktion på 15,0 miljoner liter öl.
Diskussioner har också förts om företagets ägare och jag har inget särskilt att säga. Det har varit lugnt åt båda hållen (Inderes insiderhandel-“tabell” (endast för premiummedlemmar):
När man läser trådens meddelanden, de länkade artiklarna och analyserna, verkar det som om man i stort sett är överens om företagets fördelar och nackdelar samt hot och möjligheter. Naturligtvis finns det också tydligare avvikande åsikter åt ena eller andra hållet.
Det som intresserar mig med företaget är att det känns lagom stort, det vill säga tillräckligt stort och tillräckligt flexibelt. Jag föreställer mig att företaget har positionerat sig rätt, det vill säga erbjuder varken för mycket bulkvaror eller för fina dyra drycker. Enligt mina föreställningar kan företaget också tillverka och experimentera med lämpliga produkter för att klara sig även i framtiden.
Företaget är välkänt för många och säkert mestadels i positiv bemärkelse tack vare sina produkter. Det behöver inte direkt konkurrera med bulk och min känsla är att det, förnuftigt lett och tillräckligt stort, kan verka ekonomiskt effektivare än sina mindre konkurrenter även i framtiden (+numera har företaget goda resurser att genomföra allting). Jag vill också nämna att sortimentet innehåller lite bättre “volymdrycker för butiker”, dessutom för sådana som mig tillräckligt bra kvalitetsdrycker som inte är alltför dyra, och sedan även de där “Ferrari/Lamborghini”-dryckerna för dem med bättre smak & för varumärkesuppbyggnad.
Ölförsäljningen har bara ökat något den senaste tiden, men andra drycker har ökat kraftigt (som läskedrycker). Det är intressant att se vad de nya produkterna för med sig och strävan efter nya kategorier, dessutom väcker det intresse hur företagets goda kassa kommer att användas i framtiden.
Denna tråd innehåller många bra inlägg och länkar till bra artiklar och analyser. Kanske bland de enskilda länkade “artiklarna/analyserna” är @JHeiskanens artikel om företaget fortfarande relativt färsk:
Jag har för skojs skull undersökt företaget och dessa texter + sammanställningar är gjorda för mig själv, men jag tänkte dela dem här också. Eventuella fel är antingen mina missförstånd eller mina egna slutsatser - de smartaste tankarna är å andra sidan mestadels sammanställda här och därifrån.
Det har ju varit tal om siffror här, både nyckeltal och värderingsmultiplar, men om någon orkar kämpa mer med dem här till allas glädje - inklusive framtidsscenarier, så vore det trevligt. Mina egna delar jag inte, då de nästan alltid har innehållit “intressanta saker” och/eller tydliga fel. ![]()